Senaste nytt

Nu är det officiellt: SAS nya serviceconcept för pluskabinen-reducera den till en lång toalettkö

Sen att kabin personalen behöver en lunch paus på en 2 timmars flight. Ja det är ett annat scenario som jag inte har lust att diskutera. På longhaul kan jag förstå det men inte på 1-2 timmars flygningar.

Nu vet jag inte hur deras flygschema ser ut på en dag, men kan väl ha något med det att göra.

Fråga; varför flyger folk med SAS fastän man ogillar dom? Ingen tvingar er. Själ drar jag alltid med KLM direkt från LPI och får både service, fri mat och dryck i Economy:)

Håller helt med, det finns många alternativ (oftast) till SAS, andra flygbolag, tåg, bil och buss. Samtidigt handlar det väl om att få till en förändring hos SAS och inte bara rent gnäll hos många, jag hoppas och tror på att det blir bättre.

Ved trykkfall är det inte nok surgas-masker til alla om man står 5-7 stk i galley. Derfor kan man inte stille seg innafor gardinen. Det er heller inte nok masker om man står i en lang kø och flyget er fullt, selv i PLUS-kabinen.

I all øvrighet har cabin crew hos SAS sine matpauser i luften. Det vil si at når de forsvinner bak gardinen så spiser de lunch, slik du och jag gjør på jobb. Alle som tror det er helt greit å spise lunch med folks bakender i ansiktet, anbefaler jeg å prøve cabin crew jobbet i 1 måned.

Byt jobb om det inte passar, det är inte direkt brist på folk som vill bli flygvärdinnor och träningen motsvarar vad jag skulle kalla fredagsmorgon innan frukost.

Jag kan också hålla med trådskaparen att det är rätt tråkigt att ha 5 passagerare från "Go" som står och häckar i någon form av toakö medan man själv avslutar en (tråkig) måltid. Dock är detta tyvärr en del av "bevisen" att SAS Plus inte är en premium produkt, och inte alls är avsedd som någon form av premium upplevelse.

Jag tror att SAS skulle vinna (både med kunder och anställda ombord) vid en liten premiumhöjning av SAS Plus. Återinför ett skynke, och meddela att toaletten framme är avsedd för SAS Plus enbart. Då kan de anställda få vilopausen, och passagerarna i Plus en bättre upplevelse.

SAS försöker gå en gyllene medelväg mellan hög service och lågt pris. Vi som jobbar med prisdifferentiering varje dag vet att det inte funkar i längden. Jag betar 200 kr i apklass på Ryan ELLER 3000 kr för business när jag ska till London, allt där emellan känns om slöseri.

Det skulle vara roligt att låta ett gäng BC-medlemmar ta över ansvaret för en SK-flight en dag.

Passagerarna möts vid incheckning av den genuint sympatiske @SAS404. Vid säkerhetskontrollen står @NotRyan och @011430121 och förklarar reglerna (den förre på stabil norrländska - det kan aldrig gå fel). Väl framme i lounge tar några av forumets HON-medlemmar över och levererar service värd namnet. Vid ev. irrops har vi @Dr. Miles som snabbt kan ordna med ombokningar. Gate hanteras av @Agö och i bakgrunden står @agehall redo att ingripa. Ombord tar @Senator och @sembl över och bjuder till. Skulle en passagerare mopsa sig skickar vi fram @flying. Allt förstås dokumenterat av @Jonas C .

Det skulle vara roligt att låta ett gäng BC-medlemmar ta över ansvaret för en SK-flight en dag.

Passagerarna möts vid incheckning av den genuint sympatiske @SAS404. Vid säkerhetskontrollen står @NotRyan och @011430121 och förklarar reglerna (den förre på stabil norrländska - det kan aldrig gå fel). Väl framme i lounge tar några av forumets HON-medlemmar över och levererar service värd namnet. Vid ev. irrops har vi @Dr. Miles som snabbt kan ordna med ombokningar. Gate hanteras av @Agö och i bakgrunden står @agehall redo att ingripa. Ombord tar @Senator och @sembl över och bjuder till. Skulle en passagerare mopsa sig skickar vi fram @flying. Allt förstås dokumenterat av @Jonas C .
...och flighten recenseras av J Molin :)

Ibland tycker jag att diskussionen om dedikerad toalett för Plus blir lite löjlig. Jag har suttit på ett antal flighter där passagerarna i Plus bara varit 2-4 stycken. Minus i princip full. En toa för två man att dela på, och två för de resterande 170? De som sitter på rad 2 ska gå längst bak? Jag tycker att det bör finnas en gräns för hur många man har i Plus för att motivera en särskild toalett.

Jag gillar SAS, tycker det är bra att Skandinavien har ett eget bolag. Bokar helst SAS. Men det betyder inte att jag tycker att allt de gör är perfekt. Det innebär också att jag blir än mer besviken när saker och ting inte fungerar som förväntat.

Toppen