Senaste nytt

Debatt om flygets anställningsvillkor

När det gäller Foxconn så var jag där förr förra veckan och jag kunde inte se att det var ngn skillnad mot alla andra ggr jag har varit där. Att de anställda har fått det bättre är bara en nyhetsanka ala Kina, dvs de skapade en tillfällig "bra" miljö i en av deras otaliga fabriker på området - lite som en "exhebition factory" så de gnällande kunderna skulle tystna.
Sedan så kommer den västliga "konsumentmakten" att minska i den lilla betydelsen den har då den inhemska kinesiska marknaden blir större och större.

Tycker dock inte att man kan kalla det för hyckleri om man undviker Norweigian men köper en 55" SONY sett ur ett "arbetsmiljöperspektiv".
Jag kallar det mer för okunskap och för lite självkritik.
Jag är en Anderz Harning - jag skriver mycket om vad jag anser till berörda som jag kommer ikontakt med.
När det gäller hyckleri så kunde jag inte låta bli och skriva till Ola Waagen som agerade under cover gällande den norska pälsindustrin.
Den organisationen kämpar med näbbar och klor för att stoppa pälsindustrin för att det är "synd" om djuren. De gör det samtidigt som de i bild dricker Coka Cola och använder engångsbatterier i sina superdyra Nikon/Canon kameror - :) :)
De var även på besök hos en pälsfarmare (återigen en "show down" anläggning) i Kina. Inte ett knyst om arbetsvilkor och lidande hos arbetarna eller deras vilkor. Det finns ett väsentlig skillnad mellan människor och djur och det är att vi har är kognitiva.
Tänk om de istället kunde lägga samma kraft på sin egna art först.

Last edited by a moderator:
När det gäller Foxconn så var jag där förr förra veckan och jag kunde inte se att det var ngn skillnad mot alla andra ggr jag har varit där. Att de anställda har fått det bättre är bara en nyhetsanka ala Kina, dvs de skapade en tillfällig "bra" miljö i en av deras otaliga fabriker på området - lite som en "exhebition factory" så de gnällande kunderna skulle tystna.
Sedan så kommer den västliga "konsumentmakten" att minska i den lilla betydelsen den har då den inhemska kinesiska marknaden blir större och större.

Tycker dock inte att man kan kalla det för hyckleri om man undviker Norweigian men köper en 55" SONY sett ur ett "arbetsmiljöperspektiv".
Jag kallar det mer för okunskap och för lite självkritik.
Jag är en Anderz Harning - jag skriver mycket om vad jag anser till berörda som jag kommer ikontakt med.
När det gäller hyckleri så kunde jag inte låta bli och skriva till Ola Waagen som agerade under cover gällande den norska pälsindustrin.
Den organisationen kämpar med näbbar och klor för att stoppa pälsindustrin för att det är "synd" om djuren. De gör det samtidigt som de i bild dricker Coka Cola och använder engångsbatterier i sina superdyra Nikon/Canon kameror - :) :)
De var även på besök hos en pälsfarmare (återigen en "show down" anläggning) i Kina. Inte ett knyst om arbetsvilkor och lidande hos arbetarna eller deras vilkor. Det finns ett väsentlig skillnad mellan människor och djur och det är att vi har är kognitiva.

Jag tror det säkert att det är som du säger, vilket bara förstärker mina åsikter att det krävs mer aktiva val när man köper saker. Krav medför ändrat beteende på marknaden även om det går sakta.

"Sedan så kommer den västliga "konsumentmakten" att minska i den lilla betydelsen den har då den inhemska kinesiska marknaden blir större och större."

Detta är en intressant aspekt men inom vissa områden är det just dom inhemska kraven som faktiskt är mer styrande än dom externa. Inom miljöområdet så är det ofta dom inhemska kraven som är hårdare än dom som kommer från externa. På vissa håll har dom mycket hårdare krav än vad vi har i Sverige på vissa industrier, vilket är en intressant aspekt i det hela.

For en trist holdning. Virkelig, virkelig trist (TRÅKIG for å si det på svensk). Her er det stor mangel på empatisk evne.

Hvordan pelsfarmer, asia og Foxconn stadig gjentas i diskusjonen forundrer meg - skulle tro det gikk ut på at hovedargumentet for bedre anstallningsvilkår for flygende var at de pines på jobb og har det fælt. Quite the opposite: de fleste flygende elsker å utføre jobben sin. Det er rammebetingelsene rundt det som er problematisk.

Jeg kan belyse en ny problematikk, da jeg er doktorand. Doktorander har anställningsavtal 1-2år om gangen, även om vi har anställning totalt i 4-5 år. Når jag tar upp lån i banken klager de alltid på at de inte kan gi meg nedbetaling på mer enn 2 år siden min anställningsavtal bare er gyldig i 2 år. Så må jag begynne med spesial-søknader och visa til at jag ju har avtal om 4-5 års utdannelse, men jag är bara ansatt i 1-2 års perioder. Det samme vil gjelde for piloter: ergo kan de ikke ta opp huslån eller billån. Hvis de kun ansettes for 6mnd har de ingen økonomisk trygghet. Da utelukker man MANGE från pilotjobben, hvis framtiden är utelukkende kontraktsbasert. Kun de som har ekstremt god råd (villket de sjeldent har siden det koster ca 1 million kroner att bli B737/A320 rated med min. 250 timmar) kan leve på 6mnds kontrakter.

For en trist holdning. Virkelig, virkelig trist (TRÅKIG for å si det på svensk). Her er det stor mangel på empatisk evne.

.

Nu är inte förståelse för danska den bästa men jag antar att du skriver det i negativ form.

Jag är praktisk och vän av - vad skall man säga - förnuft. Det de gör kommer inte leda någon vart. Det totala lidandet kommer likväl för djuren att vara "lika" då man bara flyttar "problemet". Man har en såpass kort tid på jorden och då tycker jag att man bör använda den på bästa sätt för sin egna art, precis som alla andra djur i naturen gör. Givetvis skall man försöka balansera upp det hela genom att väga för- och nackdelar mot varandra - då vi är unika med det som art, dvs vi kan förutsäga en konsekvens av våra handlingar, vilket "övriga" djur inte kan då de i flesta fall är helt och hållet stimulistyrda.
Det som egentligen stör mig mest är inte att de gör det utan att de inte tänker efter och försöker sätta in det hela i ett större perspektiv. vad vill man åstadkomma egentligen? Är det att djuren lider så är det lidandet de vill åt. Då är det väl bättre att ta det totala "lidante" på jorden och se efter var skulle ens insats göra störst nytta m.a.p lidande. De har ingen aning om det lidande som ligger bakom för att de skall kunna dricka sin Coca Cola och ta sina "fina" bilder med sina fina kameror när de utför sin kamp mot lidandet.
Det hela är lite som att ta med sig en tygkasse när man skall handla mat och samtidigt tro att man gör en skillnad m.a.p världsklimatet, genom sin tygpåse. Visst! I en ideal värld med obegränsat med tid, resurser osv skall man givetvis ta hand om alla "orättvisor".
Så det är egentligen att de inte sätter det hela i perspektiv som jag hänger upp mig på. Tag bara exemplet med försöksdjur. Ett resultat av den hårda linje som har drivits bland djurrättsaktivisterna har lett till att det totala lidandet för djuren som individer är större nu än förr. Anledningen till det är att det finns färre djur att använda och därmed kör man med flerfaktorförsök på dem man har att tillgå. Tidigare så körde man enbart en typ av test/försök per djur. Nu kör man många olika försök på djuren, som dessutom sker oftare än innan. Du skulle bara veta vilken industri det finns när det gäller planeringsalgoritmer för att maximera ut testningen på varje djurindivid.
Mindre är inte alltid bättre.
Ett annat exempel på hur det kan gå när man inte sätter perspektiv. Sverige har bland de hårdaste lagstiftningarna gällande användning av aborterade foster inom forskningen. Vilka tror du använder mest aborterade foster i världen inom forskningen? Jo! Sverige.
Nu beror det mer på att man har skapat en så snårig lagstifning så man har helt enkelt hmanta i ett hörn som indirekt gör att det är fritt fram att använda foster (bara man vet hur man skall "föra" sig). Allt startade som en "god" tanke där beslut togs mer av moraliska, och känslomässiga, skäl än genom att bygga det hela på fakta och ffa ett större perspektiv. Men det blir lätt så när systemet består av småpåvar.
Att reagera och göra något är sunt men det måste ske på ett genomtänkt sätt och det saknas helt hos de djurrättsaktivister som håller på med brottslig verksamhet inom pälsindustrin.

Jag har också varit doktorand i ett antal år innan jag disputerade. Nu hade jag turen att ha en väldigt verklighetsförankrad och modern professor så jag blev klar på 4 år. Jag måste säga att de "ogynnsamma" vilkoren man hade var/är verkligen ett i-lands problem. Vilken ynnest att få gratis utbildning på hög nivå, syssla med det man älskar, relativt "kravlöst" och dessutom få betalt för det - snacka om att man verkligen befann sig i paradiset.

Did I just read this på et flygforum? Vi kan gjerne ta en prat om dette en gang over kaffe på et treff, men det er da ikke noe vi skal ta i en tråd om fly....???? :)

Did I just read this på et flygforum? Vi kan gjerne ta en prat om dette en gang over kaffe på et treff, men det er da ikke noe vi skal ta i en tråd om fly....???? :)

You started it ;)

Men visst - fast hellre en öl (inte dansk) :) och en liten en så det blir lite känslor med i det hela, istället för kaffe.

You started it ;).

Var det jeg som begynte å dra inn dyrevern, asiatiske arbeidere med mer? Du er den første som begynte å dra inn pelsdyr i diskusjonen, mens noen andre dro inn Foxconn og asiatiske arbeidere. Hvilket ikke har noe som helst med luftfart å gjøre, sist jeg sjekka....

(massa text)
Det som egentligen stör mig mest är inte att de gör det utan att de inte tänker efter och försöker sätta in det hela i ett större perspektiv. vad vill man åstadkomma egentligen?

Wow! Filosofisk diskussion på hög nivå! Etik, utilitarism, Kant etc. Ta det över en öl eller två och vi löser alla världsproblem ;)

Wow! Filosofisk diskussion på hög nivå! Etik, utilitarism, Kant etc. Ta det över en öl eller två och vi löser alla världsproblem ;)

Någon gång måste vara den första :) (sedan kör inte jag med tillrättalagd PK filosofi mån-fred 8-17 utan den gäller 24-7 för mig :))

OT @Monkey_Class En av favorittidskrifterna här på bc.se har en artikel på liknande tema i nr 9/2015. Ethics and the environment: Eco-waverers | The Economist
Shoppers who brought their own bags bought more green products than those who used the store’s bags. But the eco-shoppers were also more likely to buy sweets, ice cream and crisps.
"BYOB: How Bringing your Own Shopping Bags Leads to Treating Yourself and the Environment", Harvard Business School working paper, December 2014. Uma Karmarkar Bryan Bollinger (!)

Toppen