Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

Jovisst så kan man ju se det men jag ser det precis tvärtom. Taxi näringen har börjat få kritik för att dom utnyttjar sina förare till den milda grad att dom tvingas arbeta alldeles för mycket för att få en dräglig lön.

Man kan ju tro att detta är kritik mot egenföretagare vilket det inte borde vara. UBER anställer inte förare dom ger förarna en plattform med kundrilldelning och betalningsmöjligheter.

Jag har åkt med Uber i nio olika länder och har vid varje tillfälle frågat hur det är att köra för Uber. Alla har svarat att det är positivt, bättre pengar, bättre kunder, bättre flexibilitet. En bråkdel av det dom tjänar går till Uber jämfört med traditionella taxiväxlar.

Förarna väljer själva när dom vill köra och det gör att dom kan planera sin tid som dom vill.

Det största motståndet kommer från myndigheter samt intressenter från taxibranschen. I Sverige så har det varit krav på taxameter en lag som funnits långt innan gps ens fanns tillgängligt. Lagar och regler är ofta väldigt otydligt skrivna och kan tolkas olika särskilt om lagarna är gamla och ny teknik börjar användas. I taxameter fallet i sverige är detta kravet baserat på att inga ska kunna fuska med skatten.....Detta löser Uber bättre än traditionella taxametrar.

Därmed inte sagt att allt är perfekt. ....men jag tycker att Uber är mer rättvis än normala taxibranschen.

Jovisst så kan man ju se det men jag ser det precis tvärtom. Taxi näringen har börjat få kritik för att dom utnyttjar sina förare till den milda grad att dom tvingas arbeta alldeles för mycket för att få en dräglig lön.

Jo men lika lite som nån tvingas köra bulle för jordnötter så tvingar knappast nån en kapitän med kompetens att jobba hos Norwegian. Det är liksom en fri marknad. Låt Kjos förlora då så sanerar sig problemet själv när han inte har nån som flyger åt honom....

....eller är det så att inget annat bolag heller är berett att betala på den nivån som arbetstagarna kräver....?

Allt detta med "dräglig lön" osv finns inte. Det finns bara den lön som en verksamhet har råd att bära - och som kunderna är beredda att betala för.

För övrigt så finns Uber Pop i Sthlm.

Och Göteborg. Jag har åkt en del UberX i USA och tycker generellt att det är en bra tjänst. I Sverige är dock den skattemässiga gråzonen ett litet problem, tycker jag. Att konkurrera med "vanliga" Uber eller taxi som privatperson känns lite rävigt.

Oh? Jag får inte upp någon UberPop i min app i Stockholm - är det någon invite only test eller något i den stilen? (nu handlar väl den här tråden egentligen inte om Uber, så sorry för lite OT)

Jo men lika lite som nån tvingas köra bulle för jordnötter så tvingar knappast nån en kapitän med kompetens att jobba hos Norwegian. Det är liksom en fri marknad. Låt Kjos förlora då så sanerar sig problemet själv när han inte har nån som flyger åt honom....

....eller är det så att inget annat bolag heller är berett att betala på den nivån som arbetstagarna kräver....?

Allt detta med "dräglig lön" osv finns inte. Det finns bara den lön som en verksamhet har råd att bära - och som kunderna är beredda att betala för.

Jag tror inte att problemet kommer att lösas av att Norwegian går i konken.... Eftersom det alltid kommer att finnas piloter som behöver flygtid kommer det alltid att finnas företag som utnyttjar det faktum att nyutbildade piloter är desperata för att kunna få den flygtid som behövs för att få erfarenhet.

Det finns visst "dräglig lön" och det finns alltid arbetsgivare som är så giriga att dom tar ut mer vinst än vad som verksamheten egentligen behöver för att bära sig. Jag har jobbat för en organisation/chef som vägrade ge mig högre lön därför "Du har ju ingen familj och därför behöver du inte mer pengar" och eftersom jag var så ung tog det en bra stund att komma bort därifrån till något bättre!

Men det är klart att om man inte tror att det finns konceptet "dräglig lön" så kan man ju alltid starta ett företag i tex Bangladesh och låta arbetarna arbeta 16 timmar om dagen 7 dagar i veckan för 60 dollar i månaden och tycka att det är helt okay......

Jag anser att det finns företag/personer/organisationer som beter sig som svin bara för att dom tror att rätten ligger enbart hos dom att sätta reglerna.

Jag vet att Uber Pop finns i Stockholm och även Göteborg, även om jag är lite kluven till konceptet så är jag ändå positiv i grunden och tanken till Uber Pop. Uber Pop är egentligen inte till för människor att leva på, den är utvecklad som ett sätt att dela på bilar som är på vägarna.
Ersättningen är mycket låg men ska täcka kostnaden så att föraren kan kunna åka i princip gratis. Uber ser också till att eventuell skatt och försäkringar betalas för att komma bort från "Svart taxi" diskussionen. Det är också bättre för miljön om marknaden begränsar mängden bilar och om fler delar på bilarna istället för att alltid ta sin egen bil. Konceptet startade i Kalifornien som ett led i att minska miljöpåverkan och mängden bilar på vägarna. (Och ja det krävs en inbjudan under test perioden, vilket det är fortfarande. Det är inte fritt tillgängligt för allmänheten ännu)

Jag tror inte att problemet kommer att lösas av att Norwegian går i konken.... Eftersom det alltid kommer att finnas piloter som behöver flygtid kommer det alltid att finnas företag som utnyttjar det faktum att nyutbildade piloter är desperata för att kunna få den flygtid som behövs för att få erfarenhet.

Ja Norwegian är bara en pusselbit i spelet, det är dax för politikerna att vakna och se till att man inte kan bedriva verksamhet på det här sättet. Fast det kanske behövs en olycka där man tydligt kan peka på brister innan det händer.

Finns problem med att verka på en global marknad som inte går att komma förbi, sitter nu i Thailand(för första gången) och konstaterar att jag skulle vara förhållandevis rik om jag bodde här precis som överallt annars i stort sätt förutom Norge. Naturligtvis innebär det att en pilot eller cabin crew som kommer härifrån kan acceptera en betydligt lägre lön för samma arbete och jag ser ingen anledning varför någon härifrån skulle vara sämre än en hemifrån, snarare tvärtom enligt min erfarenhet av cabin crew.

Ja Norwegian är bara en pusselbit i spelet, det är dax för politikerna att vakna och se till att man inte kan bedriva verksamhet på det här sättet. Fast det kanske behövs en olycka där man tydligt kan peka på brister innan det händer.

Spot on... Det måtte til i Amerika før de snudde lovgivningen.

Toppen