Senaste nytt

Olaglig strejk på Kastrup?

Hej, Dum fråga men är SK 981(!) till NRT idag kl 13 en följd av strejken. Konstig avgångstid och nytt flightnummer?... Ska förhoppningsvis åka med SK 983 på torsdag så tänkte bara höra om det är strul med just NRT-flighterna.

Hej, Dum fråga men är SK 981(!) till NRT idag kl 13 en följd av strejken. Konstig avgångstid och nytt flightnummer?... Ska förhoppningsvis åka med SK 983 på torsdag så tänkte bara höra om det är strul med just NRT-flighterna.
NRT-linjen brukar ibland köra via Lappland/nord Norge för att hämta/lämna Japaner som vill se t ex norrsken. Dock vet jag inte om det gäller med dagens flygning.

Jag noterade samma sak förra veckan, så tror det är planerat. Vet inte om det har med vintersugna japaner att göra, tidigare vintrar har SAS gått ner i norra Sverige och Norge några gånger under vintern för att ge japaner chansen att reproducera sig under norrskenet

NRT-linjen brukar ibland köra via Lappland/nord Norge för att hämta/lämna Japaner som vill se t ex norrsken. Dock vet jag inte om det gäller med dagens flygning.
Jag noterade samma sak förra veckan, så tror det är planerat. Vet inte om det har med vintersugna japaner att göra, tidigare vintrar har SAS gått ner i norra Sverige och Norge några gånger under vintern för att ge japaner chansen att reproducera sig under norrskenet
Planerad charter flyg från Japan var till Kiruna och Evernes under den här vintern.

2014-12-23
SK984
Tokyo NRT - Kiruna

2015-02-21
SK984
Tokyo NRT - Evernes

Det kan vara så att tidigare inställda flyg gjorde att SAS är tvungna att sätta in extra avgång för att kunna rensa backlog.
Frågan är hur enkelt för japaner att ändra sina semester från ena dagen till den andra...

Tisdagar under hela vintersäsongen har väl varit SK981, med tidigarelagd avgång. Tror inte att det i första hand beror på "japansk charter", eftersom dessa flygningar oftast äger rum på lördagar.
Tror snarare att det är en omloppsteknisk förändring, som gör att tisdagsavgångens maskin, faktiskt kan flyga tillbaka till Tokyo redan nästa dag. Säkert ett sätt att få till rotationerna när en maskin ständigt står i Zürich, och en oftast på Malta.
Från S15, sista helgen denna månad återgår Tokyoflygningarna till det normala.

Last edited:
Toppen