Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

EI-LNA är nu uppe och flyger på USA-rutterna också. Läser man längre upp i tråden kan man se att hon hitills inte varit välkommen i USA på grund av att hon varit regsitrerad på Irland, men nu har DY flyttat över henne till det norska registret varför hon nu får flyga på samtliga rutter.

En 738a skall enligt uppgift på norska flyprat ha flyttas till det irländska registret eftersom bolaget inte får vara tomt.

Skall man spekulera i att Kjos har tillfälligt gett upp, eller har det kommit något utslag från amerikanarna? För övrigt kan man fundera på varför detta inte skett tidigare...

Kabinpersonal lämnade planet i protest i snöoväder | Nyheter | Aftonbladet
"Norwegian ska utreda händelsen, men menar att kabinpersonalen kan ha gjort sig skyldiga till myteri.
– Det är piloten som har det övergripande ansvaret för säkerheten ombord. Om kaptenen säger att det är säkert att flyga måste personalen lita på att han har gjort en korrekt bedömning, då det är han som har koll på väderförhållanden vid start, rutt och landning, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef för Norwegian i Sverige.
"
Herregud, vad håller Norwegian på med? Flera flygolyckor med katastrofalt resultat har kunnat undvikas om besättningen fått komma till tals. Det är mycket det som CRM går ut på. Och nu hävdar DY att det är myteri att ifrågasätta kaptenen? Nu är det inte bara lönedumpning som ger skäl att undvika Norwegian, det är även ett grundläggande säkerhetsproblem.

Kabinpersonal lämnade planet i protest i snöoväder | Nyheter | Aftonbladet
"Norwegian ska utreda händelsen, men menar att kabinpersonalen kan ha gjort sig skyldiga till myteri.
– Det är piloten som har det övergripande ansvaret för säkerheten ombord. Om kaptenen säger att det är säkert att flyga måste personalen lita på att han har gjort en korrekt bedömning, då det är han som har koll på väderförhållanden vid start, rutt och landning, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef för Norwegian i Sverige.
"
Herregud, vad håller Norwegian på med? Flera flygolyckor med katastrofalt resultat har kunnat undvikas om besättningen fått komma till tals. Det är mycket det som CRM går ut på. Och nu hävdar DY att det är myteri att ifrågasätta kaptenen? Nu är det inte bara lönedumpning som ger skäl att undvika Norwegian, det är även ett grundläggande säkerhetsproblem.

Nja, jag misstänker att det är kvällspressen som valt just ordet "myteri", så jag skulle inte fästa så stor vikt vid just det.

CRM går ut på att man ska lyssna på input och diskutera innan man fattar ett beslut, så att alla är med i beslutsfattandet. Det innebär dock inte att alla har vetorätt mot alla beslut.

Därmed inte sagt att man agerat korrekt i detta fall...

Nja, jag misstänker att det är kvällspressen som valt just ordet "myteri", så jag skulle inte fästa så stor vikt vid just det.

CRM går ut på att man ska lyssna på input och diskutera innan man fattar ett beslut, så att alla är med i beslutsfattandet. Det innebär dock inte att alla har vetorätt mot alla beslut.

Holmberg är ju citerad och väljer ordet "myteri". I så fall är det ju tal om felcitat.

Alla har inte vetorätt mot allt, däremot skall flygkaptenen ta hänsyn till input om vissa kritiska moment. Säger co-pilot "Go-around" under landning så är det bara att göra en go around, oavsett om flygkaptenen håller med eller ej. Om halva besättningen vägrar flyga med borde det ringa en varningsklocka, särskilt då det innebär att man flyger med icke regelmässig bemanning. Klarar inte flygkaptenen av att få besättningen trygg i beslut är det inte enkom besättningens fel.

Piloten flyger utan minimum crew (utan tillstånd) är allvarligt och man kan börja fråga sig vad mer Norwegian piloter struntar i när det gäller säkerheten.....
Frågan är om FAA kommer göra något åt Norwegian..?
Hade det varit ett amerikanskt bolag så hade de blivit ordentligt stämda....

Piloten flyger utan minimum crew (utan tillstånd) är allvarligt och man kan börja fråga sig vad mer Norwegian piloter struntar i när det gäller säkerheten.....
Frågan är om FAA kommer göra något åt Norwegian..?
Hade det varit ett amerikanskt bolag så hade de blivit ordentligt stämda....
Om man läser artikeln idag så ser man att de flög med tillräckligt antal crew, säger de. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men det stod så iaf.

Fast som jag förstått så höll de sig inom regelverket med 5 CC på 196 stolar.

Jag är kluven till det hela (av vad som går att läsa i media). Besättningen borde ha varit så pass proffsiga att de litat på kaptenen om han säger att väderet tillåter en avgång. Att vädergudarn i USA talar om för folket att hålla sig hemma och inte köra bil behöver inte betyda att man inte kan starta från en sopad asfaltstripp på JFK. Min magkänsla säger mig att det finns mer information om CC beteende kring den aktuella avgången.

En bra kapten hade lyssnat och på ett pedagogiskt sätt förklarat varför vädret inte är en issue för just deras avgång.

Men vad vet jag, jag är varken flygkapten eller cabincrew ;)

Fast som jag förstått så höll de sig inom regelverket med 5 CC på 196 stolar.

Jag är kluven till det hela (av vad som går att läsa i media). Besättningen borde ha varit så pass proffsiga att de litat på kaptenen om han säger att väderet tillåter en avgång. Att vädergudarn i USA talar om för folket att hålla sig hemma och inte köra bil behöver inte betyda att man inte kan starta från en sopad asfaltstripp på JFK. Min magkänsla säger mig att det finns mer information om CC beteende kring den aktuella avgången.

En bra kapten hade lyssnat och på ett pedagogiskt sätt förklarat varför vädret inte är en issue för just deras avgång.

Men vad vet jag, jag är varken flygkapten eller cabincrew ;)

Dom kanske bara hade 196 pax, men om det var Dreamlinern så har dom väl fler än 196 stolar i den?

Toppen