Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Om man läser artikeln idag så ser man att de flög med tillräckligt antal crew, säger de. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men det stod så iaf.
Norwegian försöker slingra sig igen..........Det är antalet stolar på flyget som gäller och det vet Norwegian om också.
Tyvärr, så kollar inte journalisten upp detta innan han/hon frågar ut Norwegian utan "sväljer" allt Norwegian säger.

Om man läser artikeln idag så ser man att de flög med tillräckligt antal crew, säger de. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men det stod så iaf.
Norska Luftfartstilsynet tycker annorlunda.
"- Det at de fløy med redusert besetning, er et brudd på gjeldende regelverk, og det er uakseptabelt, sier operativ direktør Einar Schjølberg i Luftfartstilsynet."
Norwegian-fly underbemannet over Atlanteren: - Uakseptabelt, sier Luftfartstilsynet

Jag inte duktig på amerikansk lagstiftning, men hade t ex ATC gett tillåtelse att skicka iväg ett plan om de vetat att det är en säkerhetsrisk?
För att ponera lite mer.... om det då hade blivit en olycka .....vem hade kunnat blivit stämda i USA?

Jag inte duktig på amerikansk lagstiftning, men hade t ex ATC gett tillåtelse att skicka iväg ett plan om de vetat att det är en säkerhetsrisk?
För att ponera lite mer.... om det då hade blivit en olycka .....vem hade kunnat blivit stämda i USA?

ATC lägger sig inte i sådant. Kaptenen bestämmer och ATC "ger råd" (nja, men nästan).

Den enda som skulle kunna anklagas är kaptenen. ATC har gjort allt korrekt.

För att inte bli alltför OT, så jag inte säker på att om du ger kontroll till en person som du vet kommer begå en kriminelhandling och KAN orsaka många personersliv att du kan gå fri från ansvar.....dvs om nu något händer...

Men men, jag kan inte amerikans lagstiftning.....

Last edited:
För att inte bli alltför OT, så jag inte säker på att om du ger kontroll till en person som du vet kommer begå en kriminelhandling och KAN orsaka många personersliv att du kan från gå ansvar.....dvs om nu något händer...

Men men, jag kan inte amerikans lagstiftning.....

OT: ATC har ingen koll på vad som händer ombord på ett flygplan. De ser till att ge bästa möjliga service från gate till gate.

Men nu är vi way of topic för denna tråd. Skapa en ny så kan vi diskutera vidare.

Toppen