Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

Smått off topic, men jag har haft denna masterplan med 40 turer, blir Silver i nästa vecka, men mitt år går till augusti, vad händer när man bli en annan statusnivå, ändras intjäningsperiod och jag ställs på noll, så att mitt år räknas från februari från nästa vecka?

Intjäningsperiod ändras inte men är för dig låst till augusti-augusti varje år. Dvs. att du får ha ditt silver (evt. guld) till augusti 2013 (+3 månader).

En hel del åsikter och tankar i denna tråd, och man är väl alltid sig själv närmast :) Själv är jag en sån där frequent flyer som egentligen inte är det och därmed värdig EBG status Jag kommer bara upp i ca 25 kvalificerade segment med SK och yterligare ca 25 med LH/UA/CO/US. Dock reser jag uteslutande i C så det blir inga problem med att skrapa ihop poäng för att kvalificera mig för EBG. Så för mig är detta en försämring, jag kommer altså att tjäna mindre poäng, dock inte på långa vägar i den omfattningen att jag inte kommer upp till nivån som krävs för EBG. Så det drabbar mig "bara" genom att jag får mindre poäng att kunna utnyttja för bonusresor. Tror att det var Senator som undrade hur man aktivt kunde välja SK och EB, och en anledning är att det tidtabellsmässigt passar mig bäst. När jag reser ut från Sverige kan jag ta "fakiren" till ARN och flyga vidare till USA. Skulle jag välja t.ex. LH måste jag ta en övernattning på ARN och när jag kommer hem och måste flyga vidare norrut (eller åka tåg som nu ) och vara framme vid lunch är enda alternativet att landa tidigt på morgonen på ARN (UA/CO fungerar i och för sig, men poängen till EB blir då bara hälften jämfört med SK). Trots detta så överväger jag att byta program, tycker inte att SK håller någon vidare standard. Menyn förra veckan till ORD bestod av laxfilé, kokt potatis, hollandie sås eller potatismos, köttbullar och lingon?!? Jag har provat CO ARN-EWR ToR på rekommendation av Senator och jag håller med honom, de har en bättre produkt i businessfirst än vad SK har i business. Att väla bonusprogram är inte helt enkelt :confused:

En hel del åsikter och tankar i denna tråd, och man är väl alltid sig själv närmast :) Själv är jag en sån där frequent flyer som egentligen inte är det och därmed värdig EBG status Jag kommer bara upp i ca 25 kvalificerade segment med SK och yterligare ca 25 med LH/UA/CO/US. Dock reser jag uteslutande i C så det blir inga problem med att skrapa ihop poäng för att kvalificera mig för EBG. Så för mig är detta en försämring, jag kommer altså att tjäna mindre poäng, dock inte på långa vägar i den omfattningen att jag inte kommer upp till nivån som krävs för EBG. Så det drabbar mig "bara" genom att jag får mindre poäng att kunna utnyttja för bonusresor. Tror att det var Senator som undrade hur man aktivt kunde välja SK och EB, och en anledning är att det tidtabellsmässigt passar mig bäst. När jag reser ut från Sverige kan jag ta "fakiren" till ARN och flyga vidare till USA. Skulle jag välja t.ex. LH måste jag ta en övernattning på ARN och när jag kommer hem och måste flyga vidare norrut (eller åka tåg som nu ) och vara framme vid lunch är enda alternativet att landa tidigt på morgonen på ARN (UA/CO fungerar i och för sig, men poängen till EB blir då bara hälften jämfört med SK). Trots detta så överväger jag att byta program, tycker inte att SK håller någon vidare standard. Menyn förra veckan till ORD bestod av laxfilé, kokt potatis, hollandie sås eller potatismos, köttbullar och lingon?!? Jag har provat CO ARN-EWR ToR på rekommendation av Senator och jag håller med honom, de har en bättre produkt i businessfirst än vad SK har i business. Att väla bonusprogram är inte helt enkelt :confused:

Mr Carter, vad kul att du gillade min rekommendation. Min kommentar gällande SK och LH var mer att jag inte förstår att man väljer ha flera program inom samma allians där man sparar (flyg) poäng/miles. Jag ser syfte med att vara M&M medlem i Sverige, och ha EuroBonus med AMEX och t.ex. BD eller US där man köper poäng. Men att samla SK flighter på EuroBonus och LH/LX/OS på M&M förstår jag inte.. men det är jag, och andra har säkert en ide med detta.

Mr Carter, vad kul att du gillade min rekommendation. Min kommentar gällande SK och LH var mer att jag inte förstår att man väljer ha flera program inom samma allians där man sparar (flyg) poäng/miles. Jag ser syfte med att vara M&M medlem i Sverige, och ha EuroBonus med AMEX och t.ex. BD eller US där man köper poäng. Men att samla SK flighter på EuroBonus och LH/LX/OS på M&M förstår jag inte.. men det är jag, och andra har säkert en ide med detta.

Jag har t ex United Mileage Plus för att kreditera billiga bokningsklasser på olika Star Alliance flygbolags flygningar som annars ger inga miles eller bara 25%. Men mestadel av Star Alliance flygning krediterar jag till bmi Diamond Club.

Detsamma gäller även på oneworld alliancen. Huvudsakligen krediterar jag oneworld flygning till American Airlines AAdvantage, men vissa flygningar(mest IBERIA och Cathay Pacific flyg) krediterar jag till Qantas Frequent Flyer, för det ger bättre earning ratio och fölänger livslängden av miles ytterligare några år.

AHO,

Jag visste det fanns ett syfte med detta, och någon kan detta bättre än jag :p Jag har väl som Mr Carter privilegiet att få åka framme nästan alltid, och därmed är det inte så aktuellt att dela upp detta med mindre det blir en ändring i Z-klass intjäning runt om kring (som SAS har).

Jag har näst högsta status i båda dessa program och ser fördelar med det. En EBG prioriteras inte lika högt hos LH Group som deras egna Senator. Likaså är det hos SAS där Senator inte värderas lika högt som en EBG. Då jag flyger väldigt varierat, beroende på vad jag arbetar med så är det för mig det bästa alternativet. Jag har exempelvis många flygningar ner till mina hemtrakter (både jobb och privat) och grejen är att SAS inte ens flyger dit. Jag skulle vid en överbokningssituation med ett EBG setts med lika mycket status som en med A3 MBG (dvs nästan lika med noll). Å andra sidan flyger jag ännu mer på inrikes inom Sverige, till Finland och till Litauen. Där känns det som att jag behöver mitt EBG.

Fast å andra sidan, sedan EB har minskat ner på intjäningen på flygningar inom Skandinavien med 200 poäng per enkelresa i C (från extramil för EBG bortses) så kommer jag troligtvis att enbart kreditera precis så många flygningar som jag behöver för att uppnå ett EBG och resten placeras i M&M. Troligtvis kommer denna försämring även innebära att mina långresor flygs via FRA/MUC/VIE/ZRH istället för via CPH. Då har jag dessutom fördelen att kunna använda flygmil till att bli uppgraderad till F (får hoppas på Op-Ups också :p) och då kunna arbeta betydligt effektivare när jag kommer fram och sedan snabbare hem för att kunna arbeta mer timmar istället för att ligga och sova/vila på ett hotellrum långt hemifrån. Mer tid med min fru (eller fyra fruar som en av moderatorerna visst uppfattade det som... ;)), mina barn, mig själv och mitt jobb.

Tråkigt tycker jag, jag uppskattar verkligen SAS och servicen ombord och på marken. Men jag känner att jag måste tänka på annat än att konsekvent flyga "the Scandinavian way".

Senator
Jaha, det var så du menade. Och ingen kan väl det här med klasser och intjäning bättre än AHO :) Men jag är av samma åsikt som dig Senator när det gäller att samla poäng i ett program i en allians.

Concorde menade du väl?

Att man höjer intjäningsnivån för low-economy lär vara ett resultat av att många klagat eller bytt till MM.
Jag är dock fortfarande förbryllad över varför någon medvetet väljer att flyga SAS.

Jag har t ex United Mileage Plus för att kreditera billiga bokningsklasser på olika Star Alliance flygbolags flygningar som annars ger inga miles eller bara 25%. Men mestadel av Star Alliance flygning krediterar jag till bmi Diamond Club.
Vad blir näst bästa nu när BD ryktas vara på väg till OW och hos EB man får 100% på alla biljetter?

Toppen