Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

Och som en besparing. EB-systemet är ju ett incitament för att få flera och mer trogna resenärer. Men, det är också en stor kostnad för företaget. Genom att ge fler poäng till en sällanresenär som reser i Y, så är möjligheten liten att en sådan resenär tar ut sina poäng. Denna uppnår heller ingen hög status i systemet. Värdet av sådana poäng devalveras således sannolikt mot noll i vissa fall, så sant inte resenären köper en GT för poängen...

TreD, du är inne på en viktigt poäng. Jo flera utestående poäng som finns, jo större blir balansräkningen till bolaget. Min analys är att detta är det främste skäl att nästan alla bolag har ett bäst före datum för icke-status medlemmar. Annars skulle riskerna i balansräkningen bara växa och växa.

Jag har i ett tidigare liv jobbat kommersiellt med EB samt M&M. Det som var väldigt tydligt är att marginalen mellan att sälja poäng t.ex. till en e-Handelsplats, sen använda poäng att handla från en annan partner är gigantisk. Min kalkyl var ca 600-700% som skall också täcka en del kostnader som marknad och annat.

Jag vet att SAS har under flera år haft en uttalat strategi att tjäna pengar på CRM (läs Eurobonus). Titta på det aggressive samarbete med AMEX. Bäst i klassen i Europa är utan tvekan Lufthansa Group, Titta även på Air Canada som bolagiserade verksamheten. Senast (gamla) United var i Chapter 11 räknade man fram att Mileage Plus generade US$1b i rörelsemarginal med försäljning av miles till kreditkortsföretag och dyl.

Min analys är att man kanske kommer med förbättrade villkor gällande livslängden på poäng, men tar man bort bäst före för alla skulle jag bli väldigt förvånad.

Att veta exakt vad som kommer att hända kan ingen göra. SAS vet troligen ungefär eftersom de har siffror att förlita sig på och troligen räknat ganska noga på detta. Jag är väl medveten om att vissa LH-rutter i princip är fulla med HON (och några SEN), men tyskland är ett mycket större land än sverige, sett till befolkningsmängden och bör rimligen ha fler statuspax, om man bara tittar på absoluta siffror. Därmed är det egentligen inte så konstigt att de kan fylla plan med HON/SEN. Vissa rutter kommer säkert att vara fulla med EBG, oavsett var man sätter gränsen och det kan vara OK. Jag är dock fortfarande av åsikten att gränsen är för lågt satt.
.

men LH tillsamans med övriga bolag som ingår i M&M är betydligt mycket större än SAS gruppen, fraktar minst 5ggr så många passagerare, så större folkmängd men fördelad på fler flighter.

Har inte läst igenom tråden men spontant blir jag vansinnig.
Jag har en intjänaperiod Jan > Dec. Jag har forecastat 40 flygningar i år för att komma i EBG tills nästa år.

Träder detta i kraft under denna period och jag måste flyga 50 flygningar i år istället för 40? Eller börjar detta gälla nästa period (2013)?

De kan ju för tusan inte försämra vilkoren under en medlemsperiod (förbättra däremot är ju ok) tänk om någon stackare
redan har planerat sitt resande för att få ihop 40 segment, isåfall måste han nu plötsligt boka 10 till resor om han vill ha EBG.
Det enda anständiga är att nya reglerna börjar gälla nästa medlemsperiod

Jämför: BAEC har ändrat reglerna men man har man möjlighet att återkvalificera till den status man har 1:a mars enligt de gamla reglerna i ytterligare 2år.

Det som slog mig precis kring nya upplägget är lite av vad som nämndes i höstas. Jag hade ju en intervju med SAS och där pratades det mycket om att man ville fokusera på privatresandet och framförallt privatresandet för de personer som reser med SAS i tjänsten, SAS skulle vara det naturliga valet oavsett om man reser med familjen eller jobbet. Antagligen var väl så inte riktigt fallet.

Med det i åtanke känns upplägget egentligen rätt logiskt. De flesta som reser på business och fullprisbiljetter gör det för jobbets räkning medan många som reser på billigare ekonomiklass biljetter gör det för privat bruk. Den högre poäntintjäningen då gör ju att man som privatperson blir mer lockad att välja SAS på privatresorna (där man garanterat gör ett eget aktivt val) medan vad man väljer att flyga i tjänsten kanske mer är styrt av företagsavtal, turtäthet, pålitlighet osv och lite mindre av om man får 3000 eller 2500 poäng.

Lite hårddraget förstås, men ändå.

En annan synvinkel kan ju givetvis vara de som endast reser på ekonomibiljett i tjänsten och kan välja mellan olika bolag inom rimliga gränser. Kan man finansiera privatresan genom att flyga i jobbet så tilltalar det säkert många och de kommer argumentera varför de bör flyga med SAS. Tittar man på kortare resor inom Europa utan bagage så finns det ju inte så många "sales pitches" kvar för SAS utom just poängen om man jämför mot Norwegian.

De kan ju för tusan inte försämra vilkoren under en medlemsperiod (förbättra däremot är ju ok) tänk om någon stackare
redan har planerat sitt resande för att få ihop 40 segment, isåfall måste han nu plötsligt boka 10 till resor om han vill ha EBG.
Det enda anständiga är att nya reglerna börjar gälla nästa medlemsperiod

Tror du att samma personer skulle tycka att det vore lika anständigt om de också tvingades tjäna 25% på low economy fram tills nästa kvalificeringsperiod, samtidigt som andras medlemsskap tjänade enligt de nya reglerna? Det ena kommer med det andra. Om folk någonsin brydde sig om att läsa det finstilta skulle de inse att bolag alltid reserverar rätten att ändra på i princip allt när fan de vill.

Om ditt förslag anammades av SAS hade indignerat gnäll istället kommit ifrån folk som har kort tid på sin intjäningsperiod kvar.

Last edited:
Tror du att samma personer skulle tycka att det vore lika anständigt om de också tvingades tjäna 25% på low economy fram tills nästa kvalificeringsperiod, samtidigt som andras medlemsskap tjänade enligt de nya reglerna? Det ena kommer med det andra. Om folk någonsin brydde sig om att läsa det finstilta skulle de inse att bolag alltid reserverar rätten att ändra på i princip allt när fan de vill.

Om ditt förslag anammades av SAS hade indignerat gnäll istället kommit ifrån folk som har kort tid på sin intjäningsperiod kvar.

Det är ju tvärtom just de som har kort intjäningsperiod kvar efter ändringarna träder i kraft som drabbas, i alla fall om de planerat efter segment.
Säkert inte så lätt för många att slänga in 10 mer segment före 4/5

F.ö. är det ännu inte sagt något om vad som kommer att gälla för innevarande period.

Last edited:
Det är ju tvärtom just de som har kort intjäningsperiod kvar efter ändringarna träder i kraft som drabbas, i alla fall om de planerat efter segment.

Ja, och om reglerna hade varit individualiserade till att gälla från nästa period hade de med nuvarande perioder som haft t.ex ett par veckor kvar gnällt eftersom de isåfall skulle fått lyda under de nya reglerna långt före andra personer. Det finns inget vettigt eller anständigt i något förslag, det är som det är.

Om intjäningsperioden slutar i början av maj är det inte så lätt att slänga in 10 mer segment.

Intjäningsperioden slutar när den slutar för varje enskild person. Nya regler börjar gälla från samma datum för alla, vilket jag inte ser som varken konstigt eller orättvist. Detta oavsett vad jag råkar tycka om de nya reglerna i sig.

F.ö. är det ingen som vet av som kommer att gälla för innevarande period.

Jo, jag har frågat SAS-chatten.

och de svarade vad?

Att det som gäller är det som sägs, att regler ändras den 4:e maj oberoende av när man råkar ha sin intjäningsperiod, när man bestämmer sig för att efterregistrera poäng osv.

Jag ser inte hur det skulle vara ett problem för den stora majoriteten. För de flesta sänks tröskeln, de enda som förfördelas i fråga om EBG-kvalifikationsgräns är ju de som flyger tillräckligt mycket för att nå upp till 40 men inte 50 rutter per år (och dessutom flyger på ett sätt där 40 flights inte ger 50.000 poäng). Om man nu är så klyftig att man planerat in 40 rutter enligt någon slags masterplan kan det inte vara sådär himla svårt att klämma in 10 segment mera över minst fyra månader (eftersom de första som påverkas är de vars period slutar 31 maj). Jag har själv flugit mer än så under en enda helg till en kostnad på under 3000kr. Ja, med SAS.

Last edited:
Att det som gäller är det som sägs, att regler ändras den 4:e maj oberoende av när man råkar ha sin intjäningsperiod, när man bestämmer sig för att efterregistrera poäng osv.

Jag ser inte hur det skulle vara ett problem för den stora majoriteten. För de flesta sänks tröskeln, de enda som förfördelas i fråga om EBG-kvalifikationsgräns är ju de som flyger tillräckligt mycket för att nå upp till 40 men inte 50 rutter per år (och dessutom flyger på ett sätt där 40 flights inte ger 50.000 poäng). Om man nu är så klyftig att man planerat in 40 rutter enligt någon slags masterplan kan det inte vara sådär himla svårt att klämma in 10 segment mera över minst fyra månader (eftersom de första som påverkas är de vars period slutar 31 maj). Jag har själv flugit mer än så under en enda helg till en kostnad på under 3000kr. Ja, med SAS.

Smått off topic, men jag har haft denna masterplan med 40 turer, blir Silver i nästa vecka, men mitt år går till augusti, vad händer när man bli en annan statusnivå, ändras intjäningsperiod och jag ställs på noll, så att mitt år räknas från februari från nästa vecka?

Toppen