Senator
Moderator
Och som en besparing. EB-systemet är ju ett incitament för att få flera och mer trogna resenärer. Men, det är också en stor kostnad för företaget. Genom att ge fler poäng till en sällanresenär som reser i Y, så är möjligheten liten att en sådan resenär tar ut sina poäng. Denna uppnår heller ingen hög status i systemet. Värdet av sådana poäng devalveras således sannolikt mot noll i vissa fall, så sant inte resenären köper en GT för poängen...
TreD, du är inne på en viktigt poäng. Jo flera utestående poäng som finns, jo större blir balansräkningen till bolaget. Min analys är att detta är det främste skäl att nästan alla bolag har ett bäst före datum för icke-status medlemmar. Annars skulle riskerna i balansräkningen bara växa och växa.
Jag har i ett tidigare liv jobbat kommersiellt med EB samt M&M. Det som var väldigt tydligt är att marginalen mellan att sälja poäng t.ex. till en e-Handelsplats, sen använda poäng att handla från en annan partner är gigantisk. Min kalkyl var ca 600-700% som skall också täcka en del kostnader som marknad och annat.
Jag vet att SAS har under flera år haft en uttalat strategi att tjäna pengar på CRM (läs Eurobonus). Titta på det aggressive samarbete med AMEX. Bäst i klassen i Europa är utan tvekan Lufthansa Group, Titta även på Air Canada som bolagiserade verksamheten. Senast (gamla) United var i Chapter 11 räknade man fram att Mileage Plus generade US$1b i rörelsemarginal med försäljning av miles till kreditkortsföretag och dyl.
Min analys är att man kanske kommer med förbättrade villkor gällande livslängden på poäng, men tar man bort bäst före för alla skulle jag bli väldigt förvånad.