Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Tror du det hadde noe med manglende prio-boarding å gjøre, eller bare folks generelle vanvittig dårlige boardingetikette? Jeg setter min 50lapp på sistnevnte, sånn helt samtidig som det selvfølgelig er synd at prioboardinga ikke fungerte.

Stämmer bra, tror inte att avsaknaden av prioboarding var orsaken. Däremot är jag väldigt sällan med om att man missar avgångsstid trots att boarding börjar i tid. Speciellt inte med tanke på att det bara var en 737-700...

Fast detta med prioboarding fortsätter ju sen till sekvensboarding där bakre delen ska gå på först, det ropas ibland ut om detta men det är samma sak där tror jag, antingen kollar man, eller så följer folk inte vad som sägs.

Så att ha en oorganiserad boarding bidrar nog till att öka på tiden som turnaround tar, säger jag dock utan att ha någon som helst fakta att bygga det på.

Dessverre ble det en del grinete folk som ble sendt bort, så det virker jo litt "damned if you do, damned if you don't"... Folk blir grinete når de blir sendt bort, og andre blir grinete hvis folk IKKE blir sendt bort ;)

Men også på OSL-ARN (hvor flygplanet var 40 minutter sen pga deice + snow closed rwy på Arlanda) ble priority boarding håndhevet, endog uten å sende noen vekk. Og glad er jeg for det, vi hadde alvorlig talt ikke trengt å bli mer forsinket kun for priority boarding.

Om folk blir griniga för att de inte får boarda när de inte har rätt att baorda så ser jag inga problem i det. De skulle inte vara där från början och om någon ser till att regler efterföljs så får man gilla läget. Däremot om det inte följs och man sålt en produkt där man säger att man ska få prioboarding förstår jag att folk blir irriterade över det.

Vad har du för bevis för att prioboarding tar längre tid än att låta alla gå ombord samtidigt?
Nog för att vi fyllde en MD80 med principen "alla på en gång" på ca 5 minuter (sista md80-flighten), men det är undantaget som bekräftar alla regler. Vet inte hur många gånger jag varit med om att alla får boarda samtidigt och man är bland de första ombord, när man sedan sitter på rad 1 så kommer 30% av alla passagerare ombord och stannar direkt upp i 10 sekunder för att se vilken rad de ska sitta på (typ rad 20) och börjar leta radnummer på första raden innan det går vidare till rad 2 och tittar radnumret där osv. De stoppar då upp hela planet och ingen annan kommer ombord heller på et smidigt sätt. Om prio-boarding efterlevs kommer de som vet någorlunda väl var de ska sitta (frekventa resenärer med guldkort) samt de som sitter längst fram komma ombord först. Oavsett blir det "alltid" kö i landgången ut till planet efter några personer, om man då tar 30 sekunder i gate för att avvisa personer som inte har rätt att boarda så hinner ändå inte kön att försvinna till planet. Att stå och vänta i gate tar inte längre tid än att stå och vänta i landgången.

Vad har du för bevis för att prioboarding tar längre tid än att låta alla gå ombord samtidigt?
Nog för att vi fyllde en MD80 med principen "alla på en gång" på ca 5 minuter (sista md80-flighten), men det är undantaget som bekräftar alla regler.

Jeg forholder meg til det jeg blir fortalt av gatepersonale som har jobbet i bransjen i x antall år. Anser deres kompetanse på vurdering av hva som tar tid oder nicht som rimelig kompetent.
MD80-charteren var fyllt med mennesker som har flyvning som en interesse, skulle da bare mangle at det ikke tok tid å boarde uansett hvilken teknikk man valgte :)

Jeg forholder meg til det jeg blir fortalt av gatepersonale som har jobbet i bransjen i x antall år. Anser deres kompetanse på vurdering av hva som tar tid oder nicht som rimelig kompetent.
MD80-charteren var fyllt med mennesker som har flyvning som en interesse, skulle da bare mangle at det ikke tok tid å boarde uansett hvilken teknikk man valgte :)
Jag har sett ANA ground personal klarade av boarding av Boeing B747-400D med inrikeskonfiguration (som hade 565 stolar) inom 10 minuter på Sapporo flygplats (CTS). I och för sig de använde två bryggor men ibland låter SAS passagerarna att boarda från både främre och bakre dörren på sina Boeing 737 på Arlanda.

MythBusters testar effektivaste boardingproceduren | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Jobbat x antal år åt SAS, ja det är just därför de inte har någon som helst kunskap om
vad Priority Boarding innebär och hur det ska genomföras på ett riktigt sätt.

Hvem har sagt at det kun er personale i SGH jeg snakker om? :) Det er det bare du som har, og her med en fullstendig fallitterklæring om ditt syn på de. Du om det :)

Lita på ordet från gatepersonal kanske man ska göra ungefär lika mycket som att lita på vad någon på kundservice säger ;)
Kanske är det 11e budordet @agehall

Hvem har sagt at det kun er personale i SGH jeg snakker om? :) Det er det bare du som har, og her med en fullstendig fallitterklæring om ditt syn på de. Du om det :)

Detta är i forumet för SAS och tråden om prioboarding just för SAS. Rimligt att tro att du då refererar till SAS Ground Handling.
Att andra bolag klarar av att sköta boarding på kort tid med prioboarding är väl ett bevis på att det faktiskt kan fungera bättre om det efterföljs.

IMO er det ganske spesielt å sammenlikne kundeservice med gatepersonale. Synd at forumister undervurderer de så til de grader, flere bekjente av meg er særdeles habile personer med god kunnskap om luftfartsbransjen. Drøyt å sammenlikne de med et outsourcet callcenter i Polen eller hvor det nå er :confused: :p

IMO er det ganske spesielt å sammenlikne kundeservice med gatepersonale. Synd at forumister undervurderer de så til de grader, flere bekjente av meg er særdeles habile personer med god kunnskap om luftfartsbransjen. Drøyt å sammenlikne de med et outsourcet callcenter i Polen eller hvor det nå er :confused: :p
Är ground handling (gate personal) inte outsourcead numera?

Toppen