Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

För att ta ett annat exempel. Jag flög från München till Köpenhamn med Lufthansa i söndags. LH-agenten vid gate beklagade att prioboarding inte kunde erbjudas eftersom det var bussgate! Det är ju raka motsatsen från hur SAS hanterar detta.

Igår på 06.15-flyget Arlanda-Köpenhamn så försökte de inte ens. Det var bara ett kort utrop "välkommen ombord" och sen hela havet stormar. Iofs började man boarda ca 5 minuter för avgångstiden så de orkade väl inte med nåt finlir.

Idag på Köpenhamn-Arlanda så var det ordentligt utrop och prio-boarding. De automatiska boarding-spärrarna sållade effektivt ut dom som inte hade plus-biljett eller status, åtminstone vad jag kunde se. Det var några som fick rött kryss (eller så hade de något annat problem, typ gått till fel flight?)

Igår på 06.15-flyget Arlanda-Köpenhamn så försökte de inte ens. Det var bara ett kort utrop "välkommen ombord" och sen hela havet stormar. Iofs började man boarda ca 5 minuter för avgångstiden så de orkade väl inte med nåt finlir.

Idag på Köpenhamn-Arlanda så var det ordentligt utrop och prio-boarding. De automatiska boarding-spärrarna sållade effektivt ut dom som inte hade plus-biljett eller status, åtminstone vad jag kunde se. Det var några som fick rött kryss (eller så hade de något annat problem, typ gått till fel flight?)
Det vore ju underbart om tekniken löste det, nu när personalen vägrar hantera problemet!

• Gilla
Reactions: ekf
Ikväll på sk 1472 cph till Oslo. Avgång om 5 min. Utropen informerade korrekt om de olika boarding, vilken tur, vem som skulle ta bakre ingång osv. När det sen blev grönt ljus så var det bara att köra för alla hit och dit. Blev även flyttad till rad 25 från första i go, är lagom nöjd med det. :)

För att ta ett annat exempel. Jag flög från München till Köpenhamn med Lufthansa i söndags. LH-agenten vid gate beklagade att prioboarding inte kunde erbjudas eftersom det var bussgate! Det är ju raka motsatsen från hur SAS hanterar detta.
Likadant idag med fra-cph, "all-aboard", schnell!!

Mina senaste två flighter genom Köpenhamn har haft 50%.

Den första ropade ut med prio boarding, och sen stod hon och kollade alla (trots att allt redan var scannat, lounge-gate) och släppte bara in dom som skulle in, snyggt!

Andra gången gjorde man samma utrop, "rad 1-7 tack", men då man inte kollade tog det under 20 sekunder innan hela gaten var på väg i flock mot flyget, gateagenten bara skakade på huvudet.

Jag tror att man kanske måste inse att det räcker inte att bef olk att följa systemet, man måste se till att dom faktiskt gör det också. Det tar inte mycket tid och verkar funka bra när man bara gör det, men man måste göra det och det måste göras konsekvent.

Jag har normalt inte prio-boarding och trots det stör jag mig på avsaknaden av det, "hur svårt kan det va"?

"hur svårt kan det va"?

Det må man kanskje ha jobbet på gate for å forstå? :)

------

Priority boarding på 100% av mine flights i helgen (ARN-TOS-OSL-ARN). Aller mest imponerende var TOS-OSL hvor en meget habil ansatt i SGH fysisk holdt oppe priority boarding-skiltet, sjekket hver billett, sendte unna de som ikke var "eligible" og gjorde to opprop.

Og da kan vi jo gjøre spørsmålet "hvordan klarte han dette?". Jo, dette var flygplanet som gikk LYR-TOS-OSL. Mange passasjerer er gjennomgående LYR-OSL, men ved landing i TOS må alle pax av, gå gjennom tullen og sjekke inn bagg på nytt siden TOS-OSL er innenriksflight. Det betyr at man må legge inn et lengre bakkestopp på denne flighten, siden det tar tid å få ut all bag, alle må gå gjennom tullen, alle må få sjekket baggen inn igjen, alle må gjennom security og så komme seg til gate. Ergo har man god tid til boardingen, som jeg har vært inne på før.

Dessverre ble det en del grinete folk som ble sendt bort, så det virker jo litt "damned if you do, damned if you don't"... Folk blir grinete når de blir sendt bort, og andre blir grinete hvis folk IKKE blir sendt bort ;)

Men også på OSL-ARN (hvor flygplanet var 40 minutter sen pga deice + snow closed rwy på Arlanda) ble priority boarding håndhevet, endog uten å sende noen vekk. Og glad er jeg for det, vi hadde alvorlig talt ikke trengt å bli mer forsinket kun for priority boarding.

Dagens erfarenhet av Prio-boarding i CPH.

Först ankomst interkontinentalt. Prio-deboarding för Plus, Business fick vackert vänta tills Plus var av.

Sedan boarding av anslutningsflyget. Helt plötsligt börjar folk släppas på (en minut före utsatt tid), varpå alla på en gång går mot gaten. Efter en stund viskas det ut information om prioboarding, vilket givetvis ingen hör. Kaos uppstår ombord, så vi missar vår slottid pga. långsam boarding.

Kaos uppstår ombord, så vi missar vår slottid pga. långsam boarding.

Tror du det hadde noe med manglende prio-boarding å gjøre, eller bare folks generelle vanvittig dårlige boardingetikette? Jeg setter min 50lapp på sistnevnte, sånn helt samtidig som det selvfølgelig er synd at prioboardinga ikke fungerte.

Toppen