Senaste nytt

Ej tillåtet med ett bonuskort på flyget och annat i loungen

Det är bra att möjligheten finns om man exempelvis vill byta program. Men om man gör det utan avsikt att byta program och om alla gör det så så finns ju risken att möjligheten tas bort. Lufthansa har redan nu börjat neka folk att byta kort efter att man använt loungen, så det handlar nog även om att man inte vill kannibalisera det egna programmet.

För mig personligen så handlar det bara om att vara en medveten resenär. Jag nyttjar de förmånerna flygbolagen vill att jag ska använda.

Jag tycker det är fel forum att kalla folk för fifflare eller fräcka då de egentligen inte gör något fel. Men forumet kanske är på väg bort från vad det en gång var? Dvs ett forum där det bla delas diverse tips och trix för att göra resandet mer bekvämt

Men jag gillar dig ändå @Jonas C :).

För mig personligen så handlar det bara om att vara en medveten resenär. Jag nyttjar de förmånerna flygbolagen vill att jag ska använda.

Jag tycker det är fel forum att kalla folk för fifflare eller fräcka då de egentligen inte gör något fel.

Men jag gillar dig ändå @Jonas C :).
Ja vi alla är ju kollektivt delaktga på ett sätt eller annat, varesig det är mistake fares, hidden city ticketing eller maximering av poäng :)

Jag tror nämligen det blir inte SAS Arlanda som gör detta, men kommer över hela Star Alliance. Annars är det lite meningslöst. Rent praktiskt skapar det nog en del utmaningar, det håller jag med om. Men rent affärsmässigt är detta korrekt..
Är inte så säkert på att det är affärsmässigt korrekt, det borde nämligen jämna ut sig mer eller mindre. Det enda jag kan tänka är om det finns några STar Alliancebolag, typ grekerna, som gett ut guldkort lite väl lättvindigt, men i så fall är det väl snarare ett "rättvist straff" att de får betala för att de inte kan räkna.

Är inte så säkert på att det är affärsmässigt korrekt, det borde nämligen jämna ut sig mer eller mindre. Det enda jag kan tänka är om det finns några STar Alliancebolag, typ grekerna, som gett ut guldkort lite väl lättvindigt, men i så fall är det väl snarare ett "rättvist straff" att de får betala för att de inte kan räkna.
Å andra sidan sätts ju kvalificeringsnivåerna efter kunderna på hemmamarknaden, och jag tror nog ändå att BC och FlyerTalk kan ge en ganska skev bild av verkligheten. När jag flög Aegean i höstas var jag den enda med Gold på hela flygningen vid utresan och på hemresan var jag den ende A3*G, där resterande 8 personer hade EBG/EBD. Samma sak gäller på Turkish där det oftast är fler EBG/EBD på flygningarna till och från Skandinavien än vad det är TK Elite/Elite+. Jag är nog ganska säker på att flygbolagen högst medvetet sätter sina statusnivåer till vad de anser vara mest lämpligt, även om man kanske får intrycket av motsatsen.

• Gilla
Reactions: med
Jag har alltid trott att det är så och spelat dum typ "jag ville registrera mitt Turkish Elite Plus men det verkar inte ha funkat" även om jag föredrog att köra Eurobonus på biljetten så ARN-OSL gav mig 500 miles istället för TK Miles & Smiles 125 miles...

Lufthansa har redan nu börjat neka folk att byta kort efter att man använt loungen, så det handlar nog även om att man inte vill kannibalisera det egna programmet.

Här är anledningen till ändringen. Lufthansa är inte nöjda och andra bolag håller tydligen med.

Kan hända att detta lite låter som att "svära i kyrkan" men jag tror tyvärr i längden att detta oundvikligen gör att de personer som ej "får" sina guldkort av ett bolag för att resa i tjänsten sakta men säkert går över till lågpris bolag...
De flesta personer vill väl få ut så mycket som möjligt för så lite som möjligt skulle jag tro o_O
Vet inte hur många här som krediterar sina resor till bolag A men har Guldkort i bolag B för lounge besök men säkert e det flera stycken (mej inräknat).
Försvinner möjligheten till detta så ser iaf jag som nästan aldrig reser i tjänsten och i övrigt reser ganska lite privat ingen orsak att kreditera bolag A något utan blir "tvungen" att lägga allt på mitt bolag B kort. :(

Nu spekuleras det igen :)

Vet vi ens hur de ekonomiska transaktionerna mellan medlemsbolagen för poäng och lounge ser ut? Här utgår ju diskussionen utefter hur ett sådant system skulle se ut om det var logiskt uppbyggt. Det kanske uppstår skevheter eftersom ingen tänkte på att någon faktiskt skulle använda två olika kort när systemet gjordes.

En variant skulle kunna vara att "SAS Lounge AB" debiterar "SAS Eurobonus AB" för varje loungebesök enligt en taxa, men debiterar *A för övriga medlemmars besök enligt en annan taxa? Jag har inga belägg för detta, men konstigare saker har ju hänt.

Nu spekuleras det igen :)

Vet vi ens hur de ekonomiska transaktionerna mellan medlemsbolagen för poäng och lounge ser ut? Här utgår ju diskussionen utefter hur ett sådant system skulle se ut om det var logiskt uppbyggt. Det kanske uppstår skevheter eftersom ingen tänkte på att någon faktiskt skulle använda två olika kort när systemet gjordes.

En variant skulle kunna vara att "SAS Lounge AB" debiterar "SAS Eurobonus AB" för varje loungebesök enligt en taxa, men debiterar *A för övriga medlemmars besök enligt en annan taxa? Jag har inga belägg för detta, men konstigare saker har ju hänt.

Ungefär som jag beskriver det tror jag det funkar, dock betyder det inte att man betalar pengar till varandra... Min uppfattning är att man clearar kredit/debit periodisk... Men skälet att ett bonusnummer registreras är för att de bilaterala avtal säger att en part betalar den andra för "Services rendered".

Mitt skisserade "upplägg" baserad på diskussioner med insatta samt kommersiella erfarenheter., men skall inte tas som fakta. Det är baserat på ett antal parameter. Men, om det inte debiteras ett arvode för ett besök i loungen finns det hellre inget syfte att registrera informationen som det görs idag...

Eftersom det finns både FQTV (bonuskortnummer man vill kreditera till) och FQTS (bonuskortnummer man vill utnyttja förmåner av) i systemet, någon borde ha tänkt att man kan utnyttja förmåner från ett kort och kreditera till ett annat kort.

Bl a på Amadeus kan man mata in både FQTV och FQTS.
Kod:
Create a manual SSR to accrue mileag for a frequent flyer
SR FQTV KL-KL FREEFLOW TEXT/P1

Create an SSR to be recognized as a frequent traveler on one airline, while accruing miles on another
SR FQTS BA-BA FREEFLOW TEXT/P3
http://www.amadeus.com/bg/documents/aco/bg/basic-qrg.pdf

Förrensten det finns ett förslag på MySASIdea.
Enable use of FGTV and FQTS | My SAS Idea

Toppen