Senaste nytt

Ej tillåtet med ett bonuskort på flyget och annat i loungen

Det går ju att lägga in ditt *G-kort i bokningen även om det är en award. Så gör jag alltid och är nog inte ensam om det här. Bra om det strular.
Finns det nåt smidigt sätt att göra det på Lifemiles-bokningar? Första gången jag reser med en sådan... Och det är ju mitt EBD jag ska ha in i så fall.

Finns det nåt smidigt sätt att göra det på Lifemiles-bokningar? Första gången jag reser med en sådan... Och det är ju mitt EBD jag ska ha in i så fall.
Du måste göra det via Ethiopian. Antingen om du ringer dem och ber dem lägga in ditt EBD, eller gör det vid incheckning. Om det inte går att göra online i manage my booking.

tja, enkel fråga. Kanske besvarats tidigare men såg ingen referens på första sidorna i forumet.

Var förbi SAS Gold lounge igår och som vanligt skulle in genom att vida upp mitt Turkish Guldkort. Då jag redan maxat Turkish så ville jag ha Miles på mitt LH kort.

Vänliga damen i entrén menade dock bestämt att om jag skulle in så behövde jag lägga in mitt Turkish guld på biljetten.

Jag har gjort på detta sätt i ett flertal platser under ca ett år utan problem.

Stämmer detta förfarande?

Kanske lite OT, men jag har en bokning där det är angivet i bokningen ett FQTV-nummer, men även ett FQTR-nummer. Någon som vet vad det står för? Lyckas inte googla för tillfället eftersom jag är i Kina.
Det är en bonusresa så misstänker att det har med det att göra.

Eftersom det finns både FQTV (bonuskortnummer man vill kreditera till) och FQTS (bonuskortnummer man vill utnyttja förmåner av) i systemet, någon borde ha tänkt att man kan utnyttja förmåner från ett kort och kreditera till ett annat kort.

Bl a på Amadeus kan man mata in både FQTV och FQTS.
Kod:
Create a manual SSR to accrue mileag for a frequent flyer
SR FQTV KL-KL FREEFLOW TEXT/P1

Create an SSR to be recognized as a frequent traveler on one airline, while accruing miles on another
SR FQTS BA-BA FREEFLOW TEXT/P3
http://www.amadeus.com/bg/documents/aco/bg/basic-qrg.pdf

Förrensten det finns ett förslag på MySASIdea.
Enable use of FGTV and FQTS | My SAS Idea

Kanske lite OT, men jag har en bokning där det är angivet i bokningen ett FQTV-nummer, men även ett FQTR-nummer. Någon som vet vad det står för? Lyckas inte googla för tillfället eftersom jag är i Kina.
Det är en bonusresa så misstänker att det har med det att göra.

FQTR verkar ange vilket konto som poäng tas ifrån för att betala award. (FreQuent Traveller Redemption antar jag?)

saxat från annat forum:
"FQTV - frequent flyer account that the miles should be credited to.
FQTS - frequent flyer account denoting which status benefits to use.
FQTR - frequent flyer account that provided miles for a redemption (can be different to that of the Pax flying).
FQTU - frequent flyer account that provided miles for an upgrade."

Toppen