Senaste nytt

Ej tillåtet med ett bonuskort på flyget och annat i loungen

Vi får vänta och se vad som händer.
Känns som att det måste vara en försvinnande liten del som håller på med sånt. De flesta som jobbar i lounger och incheck verkar ju inte ens veta att det går att ha status och poängsamlande separat. Eller att det går att ha status på bonusresans boardingkort... mm, mm

Låt mig berätta :) med ett exempel:
Resenären köper en resa av Lufthansa på en biljett som är utställt av Lufthansa (Ticket stock 220)
Resenären är medlem i EuroBonus och Thai, vill kreditera poäng till EuroBonus
Lufthansa köper poäng av EuroBonus som krediteras resenärens konto
Resenären har status hos Thai, som nu får en kostnad för förmånen att använda loungen
Thai har inte fått intäkter från Lufthansa i form av försäljning av poäng, enbart kostnader

Med detta exempel behöver man inte vara Excel-nisse..

Du kan nog räkna de som gör detta på ARN på dina tummar, ungefär. Så jag har väldigt svårt att se att det där skulle vara en anledning. Och om det stämmer, så lär det ju gälla hela *A. Sedan tror jag inte heller att de poäng som opererande bolag köper täcker någon kostnad för en lounge. Visst kan man resonera som du gör ovan, men jag har svårt att se det från ett praktiskt perspektiv.

Du kan nog räkna de som gör detta på ARN på dina tummar, ungefär. Så jag har väldigt svårt att se att det där skulle vara en anledning. Och om det stämmer, så lär det ju gälla hela *A. Sedan tror jag inte heller att de poäng som opererande bolag köper täcker någon kostnad för en lounge. Visst kan man resonera som du gör ovan, men jag har svårt att se det från ett praktiskt perspektiv.

Jag tror nämligen det blir inte SAS Arlanda som gör detta, men kommer över hela Star Alliance. Annars är det lite meningslöst. Rent praktiskt skapar det nog en del utmaningar, det håller jag med om. Men rent affärsmässigt är detta korrekt..

Hur är det på oneworld eller SkyTeam? Tillåter de att man har status i ett program för loungeaccess och samlar poäng i ett annat på samma resa?

Jag tror nämligen det blir inte SAS Arlanda som gör detta, men kommer över hela Star Alliance. Annars är det lite meningslöst. Rent praktiskt skapar det nog en del utmaningar, det håller jag med om. Men rent affärsmässigt är detta korrekt..

Vi får väl se. Isåfall borde vi höra talas om det från fler ställen snart. Tills dess tror jag man ska ta detta med en nypa salt.

Hur är det på oneworld eller SkyTeam? Tillåter de att man har status i ett program för loungeaccess och samlar poäng i ett annat på samma resa?

ScaryTeam vet jag inget om i detta avseende, men hos OW går det bra att ha ett FFP på biljetten och vifta med ett annat kort när man ska in. Det har iaf gått bra för mig.

Vi får vänta och se vad som händer.
Känns som att det måste vara en försvinnande liten del som håller på med sånt. De flesta som jobbar i lounger och incheck verkar ju inte ens veta att det går att ha status och poängsamlande separat. Eller att det går att ha status på bonusresans boardingkort... mm, mm

Jag är en av dessa :). Som EBS nyttjade jag A3 gold för alla förmåner så som lounge.

Enda stället det har varit lite gnälligt är SWISSloungen i ZRH. Men jag har aldrig blivit nekad.

I Oneworld samlar jag på AA men nyttjar topbonusgold.

Hos skyteam China Airlines för lounge och poäng till flyingblue.

Förmodligen en korkad fråga, men visst kan man ändra FFP vid gate? om man nu vill kreditera ett program där man inte har status, d.v.s efter det att man smörjt kråset i loungen.

Jag förstår varför man vill begränsa detta och som sagt styra intäkter/kostnader.
Däremot tror jag att vi som är på denna sidan hela tiden kommer att komma på kreativa lösningar att komma runt detta

Toppen