Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

agehall

Medlem
Jag har däremot varit med om en kille som hade dubbelt medborgarskap och inte orkade plocka fram sitt amerikanska pass för en resa hem. När tullen tittade i hans väska och såg att han hade med sig en massa IT-böcker, så ansåg de att han var på tjänsteresa och inte på semester (vilket han var!) så han blev utkastad och hemskickad. Han återvände veckan därpå, nu med sitt amerikanska pass..
 

dino_81

Medlem
Jag bokar alltid i hela mitt namn, det som står i passet. Vilket av sina förnamn man egentligen kallas spelar ju faktiskt mindre roll. Anmäler mig också till alla bonusprogram med hela namnet, så slipper man krångel :)

Jag gör på samma sätt.

Heter Adam Bertil Cesarsson (där Bertil är mitt tilltalsnamn) och skriver följaktligen Adam Bertil Cesarsson i bokning och mina bonusprogram registrerars på samma sätt.

Blir dock lite fundersam varje gång mina namn skrivs ihop i bokningen/boarding card och varför versalen i Bertil alltid blir en gemen?

Dvs. Cesarsson/Adambertil

Är det av besparingsskäl mellanrum och versaler tas bort...? :confused:
 

falling

Medlem
Jag bokade precis en bonusbiljett med SAS, AMEX 2-4-1 och i bekräftelsen ser jag att de omvandlat ett "ä" i mitt efternamn till "a" och inte "ae" som är normalt. Tanken är att åka till Shanghai och då ska man ju även ha visum och där kommer de ju fylla i som det står i passet... Tror ni det funkar ändå, eller är det bäst att ringa och försöka få dom att ändra på det?
 

nota bene

Medlem
Jag hade en intressant variant nyligen vid codeshare AA/AY. Bokad via AA.com och mitt namn i bokningen inskrivet med AA (för Å), men av någon anledning låg bokningen i AY:s system som A, vilket ledde till att de på ARN inte kunde checka in väskan hela vägen, och att jag fick stå i 20 min i HEL för att de skulle reda ut problemet (vilket ändå inte lyckades eftersom de bara kunde checka väskan och inte mig!). Fascinerande att AY någonstans måste ha ett system som ändrar AA till A... (troligen tolkas AA som Å och sedan tolkas Å som A ?)
 

nota bene

Medlem
Jag bokade precis en bonusbiljett med SAS, AMEX 2-4-1 och i bekräftelsen ser jag att de omvandlat ett "ä" i mitt efternamn till "a" och inte "ae" som är normalt. Tanken är att åka till Shanghai och då ska man ju även ha visum och där kommer de ju fylla i som det står i passet... Tror ni det funkar ändå, eller är det bäst att ringa och försöka få dom att ändra på det?

Vill du vara helt säker är det nog bäst att de ändrar, men det brukar inte vara några större problem.
 
Jag har strulat lite med guldkort till morgondagens SK903. Bakgrunden är att en vän vann ett presentkort på fritidsresor och således använde det för att boka in oss på flyget och lite annat (istället för att åka charter). Fritidsresor tycker dock att jag ska ha mitt första namn i passet som namn på biljetten och har således lagt in det (alltså inte samma som tilltalsnamnet som ni ser här bredvid). När jag försökt lägga in mina guldkort via lufthansa innan avgång har det inte fungerat då namnet på biljetten och bonuskortet skiljer. Nu idag när jag kan checka in kan jag dock lägga in SAS Guld-kortet utan problem men om jag istället efter den senaste försämringen istället väljer att kreditera mina poäng till Aegean (där jag också är guld) tycker SAS att jag är på basic-nivån. Trist att inte rätt status kan stå med då. Det lär väl förhoppningsvis inte innebära några problem i varken lounge eller med kreditering hoppas jag men antar att jag måste visa upp något av guld-korten för att få checka in ytterligare en väska samt komma in i loungerna. Typiskt resebyrå-strul alltså...
 

agehall

Medlem
Om du heter Kalle Kula i ditt FFP så ska du alltid ange Kalle Kula på dina flygbiljetter också. Heter du Kalle Gustaf Kula i ditt FFP är det detta du ska heta på biljetterna. Annars kan kreditering strula och det kan även vara problem att få in rätt status på dina boardingpass.

Om SAS hemsida inte riktigt förstår ditt A3G, så skulle jag prata med dem vid incheckningen. Det borde kunna lösa saken.
 
Ja, det är ju så jag brukar ange vanligen. Ville mest bara gnälla av mig på att Fritidsresor hittar på egna regler. Men så blir det väl när man blandar in resebyråer i det hela. Inget jag brukar göra i normalfallet alltså.
 
Toppen