Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

NotRyan

Medlem
Hej

Jag heter Alpha Bravo NotRyan Efternamn.

I min EB-profil står det NotRyan Efternamn

I mitt pass och ESTA blir det Alpha Bravo NotRyan Efternamn

Det stämmer att resebyråerna helst vill boka in mig under namnet Alpha Bravo NotRyan Efternamn när jag åker till USA, men jag brukar neka det och då går dom motvilligt med på att boka in NotRyan Efternamn mot att dom säger att jag gör det på egen risk. APIS lägger dom in som Alpha Bravo NotRyan Efternamn

Jag har ALDRIG haft några problem, varken med incheckningspersonal eller säkerhetskontroll (inte ens med TSAs check av namn på biljetten mot passet). Har åkt med SK, UA, US, OZ

Poängen har också altid kommit klockrent.

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Ett råd från mig.

Om ni har registrerat ert namn på ett visst sätt på flygbolags bonusprogram, bör ni inte använda annan format/stavning än det som är registrerat.

En person som heter Ann Marie Johansson Lundström där Marie är tilltalsnamn.

Exempel 1:
Hos SAS EuroBonus kan du registrera ditt namn med Å, Ä, Ö. T ex Marie Lundström.

Exmeplel 2:
Hos de flesta flygbolags bonusprogram kan man inte registrera namn med Å, Ä, Ö. T ex Marie Lundstrom

Sämst av allt är registrera all namn på flygbonusprogram, t ex Ann Marie Johansson Lundstrom/Lundstöm.

Det underlättar om hon registrerade alla flygbonusprogram som Marie Lundstrom. Speciellt när hon vill kreditera olika flygningar till olika flygbonusprogram. Annars finns det risk att hon inte får några poäng på sina flygningar.
 
Jag har bokat/skickat några kollegor/vänner som har tilltalsnamn på andra platsen (T ex Hans Emil Andersson) med bl a:
  • Air Canada (AC)
  • Air France (AF)
  • British Airways (BA)
  • KLM (KL)
  • Lufthansa (LH)
  • SWISS (LX)
  • United (UA)
men de har aldrig haft problem inkl. inträdet till USA.

Precis, därav min disclaimer. Det jag skriver är inte min åsikt utan den info som sänds ut av flygbolagen till
våra resebyråer.
 

joemume

Medlem
Men om namnet exempelvis "står fel" på biljetten gentemot bonuskortet, kommer man fortfarande in i loungen?

Ja, du kommer in om du kan visa ditt kort och att något av namnen står i passet. Om någon skrivit helt galet, t ex Kenneth istället för Kent så har jag ingen aning, men då kommer du antagligen att få andra problem också, som vida överstiger loungeaccessen... :)
 

freno

Medlem
Namn på biljett vs Pass

jag har köpt en biljett för svärfar till London med BA CW, nu till frågan:
Han heter Karl-Göran XXX, i passet står det Leif Karl-Göran XXX, och han har skrivit under med Leif XXX i passet på grund utav långt dubbelnamn+efternamn. Biljetten är ju då självklart bokad i Karl-Göran XXX, kommer det bli problem tror ni? Namnteckningen får ju egentligen vara vad som helst, eller ska jag se till att ändra bokningen till Leif XXX?
 

adhoc76

Medlem
Det brukar inte vara något problem inom Europa... Jag har samma "problem", dvs att första namnet i passet inte är tilltalsnamn. Jag har rest i Europa, Asien, Afrika, Sydamerika utan problem med tilltalsnamnet på biljetten. Enda stället där jag fick en reprimand var USA. En snorkig gateagent sa att mig att resa under korrekt namn hädanefter... Så... Numera skriver jag alltid in första namnet i passet för att undvika trubbel, även då jag inte reser till USA.
 

freno

Medlem
Har inte heller hört många som haft det som problem, men nu har ju han faktiskt skrivit under i passet med förstanamnet och inte "sitt" "riktiga" namn. Så det är den delen jag är orolig för.
 

adhoc76

Medlem
Har inte heller hört många som haft det som problem, men nu har ju han faktiskt skrivit under i passet med förstanamnet och inte "sitt" "riktiga" namn. Så det är den delen jag är orolig för.

Borde ändå inte vara något problem.... En namnunderskrift får se ut hur som helst. Ett kryss eller en ring duger som namnteckning. Det finns inga formkrav för en namnteckning. Det viktiga är att namnet på biljetten finns med i passet. Men visst... Får du ändra namn så gör det till undvikande av problem...
 
Toppen