Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Herlig rejse med SK i Go CPH-AMS-CPH før jul: God information fra cockpit, professional staff, 100% mileage (til UA og A3), billet kostede kun 150 USD. Godt humør hos staff og masser af gratis kaffe. Det returnerende fly var forsinket 90 minutter pga. kraftige vindstød i AMS (berørte stort set al trafik i lufthavnen den morgen 22 december). Dette var forudset allerede fra CPH og kaptajnen fik tanket ekstra brændstof på så vi kunne flyve hurtigere hjem og vi formindskede derved forsinkelsen med 25 minutter. Imponerende!
 
Vill passa på att framföra ett stort tack till besättningen på lördagens SK984, för en helt fantastisk flygning. En av tjusningarna med att flyga SAS, i synnerhet på long haul är att man praktiskt taget är hemma i samma ögonblick som man kliver ombord på flygplanet, vilket kan kännas skönt efter en lång vistelse i ett fjärran land. Besättningen i kabinen bestod av svenskar och danskar, som alla gjorde ett makalöst bra jobb på flygningen. "The star of the show" var vår svenske steward Matthias som jobbade på min sida av kabinen. Han tillhör den nya generationen av SAS besättningar och det märks att dessa besitter en entusiasm och servicekänsla som inte kan mätas med de äldre kollegorna. Servicen var i det närmaste prickfri, där allt sköttes 100-procentigt korrekt. Jackan hängdes undan innan jag hunnit sätta mig, plasten på förrätt och salladsskål plockades bort innan servering och Champagneglaset stod sällan tomt under flygningen. Efter två veckor med japansk mat satt det riktigt gott med en Wallenbergare till lunch, och det bjöds även på några extra Häagen Dazs till filmen.

Runt halvvägs in i flygningen tog jag en bensträckare till galley, där jag blev kvar i nästan en timme då Matthias insisterade (eller rättare sagt övertalade mig) i att låta mig prova alla fem SAS-cocktails från drinklistan, såväl som de nya ölen från Mikkeller. Lyckligtvis behövde jag inte dricka upp allt, men ölen gick hem stort. De elva timmarna i luften passerade väldigt fort, och innan landning fick jag (och Pandion snubben i stolen framför) en extra hälsning av kabinchefen. Detta var utan tvekan min bästa SAS flygning någonsin, och den placerar sig i toppskicktet bland mina bästa flygningar. När den nya kabinen och servicekonceptet har kommit på plats, kan man nog nästan påstå att SAS kommer ha en av de bästa Business produkterna i Star Alliance, och man får även hoppas att fler yngre besättningar börjar jobba på long haul. :)

Utförlig reserapport kommer…
 
Tack @Jonas C för en väldigt trevlig delrapport! Kul att SAS levererar på long haul, trots alla domedagsprofeter som ofta framhåller att upplevelsen är i nivå med nattbussen till Farsta.

Etterhvert synes jeg det går sport i å snakke mest mulig negativt om SAS sitt produkt. I sær på bonus-sider og div. nettsider hvor det eneste som er bra nok ikke en gang er first class - men "the residence" og/eller behandling som om man skulle være den verste VIP'en siden Elvis eller Jesus ;) Blir litt virkelighetsfjernt, IMO, men sikkert fryktelig artig for de som sitter i det.
 
Etterhvert synes jeg det går sport i å snakke mest mulig negativt om SAS sitt produkt. I sær på bonus-sider og div. nettsider hvor det eneste som er bra nok ikke en gang er first class - men "the residence" og/eller behandling som om man skulle være den verste VIP'en siden Elvis eller Jesus ;) Blir litt virkelighetsfjernt, IMO, men sikkert fryktelig artig for de som sitter i det.
Det tycker inte jag. SAS får ris och ros precis som alla andra bolag. Det är inte särskilt svårt att uppfatta brister i det erbjudande bolaget har idag. Produkten kommer naturligtvis att bli väsentligt bättre med nya kabinen imo men även den mjuka produkten kan bli bättre (ofoget med plast och folie på mat, nötter i påse till fördrinken). Personligen hade jag fyra fina flighter i SAS Business under 2014, därmed inte sagt att man inte kan rikta kritik mot vissa delar. Det är ju trots allt ett av syftena med en site som BC.se - att verka konsumentupplysande.

Jag hoppas att SAS kan locka hem fler passagerare med det nya erbjudandet och den nya flotta kabinen.
 
Bare for å klargjøre, bc.se er vel det internettforumet hvor det er mest avbalansert kritikk, jeg snakket om "the internet sphere" as a whole. Jeg leser ganske mye flyrelatert, alt fra internasjonalt til nasjonalt. Og jeg snakket IKKE om at det aldri skal ytres kritikk, overhodet ikke, men om den noe overdrevne holdningen til enkelte - ikke bare hva gjelder SAS - men generelt all over. (Med SAS som en yndet syndebukk ;) ). Konsumentupplysning er ju en ting, men infoen bør jo være avbalansert så man ikke tror en C-class flight bare er trasig "skit" (eller "att upplevelsen är i nivå med nattbussen till Farsta."). For det er jo heller ikke sant, ei heller opplysning. Med mindre man er prins av persia, da er det mulig det oppleves som nattbussen til Farsta. Vedkommende ville vel således ha kjørt privatbil til Farsta da, og ikke tatt buss.... :D :)
 
Last edited by a moderator:
Jag tror att det alltid finns ett "love-hate" förhållande till flygbolaget på hemmamarknaden, och det gäller inte bara hur Skandinaver ser på SAS. Fråga en Singaporean om deras syn på Singapore Airlines, då kommer du garanterat höra en massa negativt. Det kommer alltid finnas en viss nivå av ogrundad kritik.
 
Jag tror att det alltid finns ett "love-hate" förhållande till flygbolaget på hemmamarknaden, och det gäller inte bara hur Skandinaver ser på SAS. Fråga en Singaporean om deras syn på Singapore Airlines, då kommer du garanterat höra en massa negativt. Det kommer alltid finnas en viss nivå av ogrundad kritik.
Så är det ju. Har tyska vänner som spyr galla över LH osv. Har också en vän som älskar att klaga på SK för en det ena och det andra. Till saken hör att sist han flög SK var på Snowflaketiden. Fortfarande bitter för att han inte fick några poäng på sträckan ARN-INV.
 
Intressant e-mail ifrån SAS idag.


"Vi ber om unnskyldning for at du fikk problemer med din bagasje i forbindelse med din reise til Praha – og de ulempene som det medførte for deg.

Som plaster på såret vil vi gjerne gi deg doble Ekstrapoeng* for dine reiser med SAS neste måned. Registrer deg senest 31. januar 2015 ved å klikke på knappen nedenfor, så får du automatisk doble Ekstrapoeng på alle reiser med SAS i perioden 1. februar 2015 - 3. mars 2015.


Med vennlig hilsen
SAS EuroBonus"

Jag värdesätter gesten, men värdet för mig personligen är begränsat då jag har alldeles för mycket poäng redan som jag har svårt att spendera!
 
Fick samma mejl idag. Fin gest men jag har inga bokningar så det blir ju ingenting.

Hade hellre uppskattat att de satte in x antal poäng.
 
Toppen