Senaste nytt

United Milage Plus byter modell för status till revenue baserad

Jag har sagt detta under många år: den ända lojalitet som räknas är pengar och marginal som en kund genererar, inte antalet km/Miles eller segment. Denna förändringar kommer nu som flygbolagen äntligen börjar agera som en affärsverksamhet och inte enbart ett flygbolag.
...

Säger du också att traditionella FFP, med km/miles eller segment som statusgrundande faktorer, inte har haft stor succé i att generera kunder, även kunder som genererar marginal, och därmed inte har varit affärsverksamhetsmässigt lyckade kundprogram?

Okej, så kan man väl kanske konstruera något som stimulerar kunder till att totalt köpa biljetter med högra marginal, även i en marknad med en massa konkurrenter, men att ta bort det som gör det hela romantiskt, låter för brutalt.

Tittar man på branchen som jag är verksam inom (onlinepoker), så har alla lojalitetsprogram varit revenuebaserade tidigare ("betala x i avgifter och få y% tillbaks"). Detta är en absolut usel idé för ett lojalitetsprogram, och onlinepokervärlden börjar nu äntligen titta på hur flygbolagen gjort tidigare ("spela x antal timmar", "spela x antal händer" mm och få "y i status som innebär hårda och mjuka belöningar").

Att göra ett flygprogram som enbart är revenuebaserat är med andra ord en riktigt dum sak. Däremot något liknande BAs system är bra (kanske med ännu högre krav på BA-flygningar, säg 4 för brons, 20 för silver vore rimligt).

Text från MileagePlus Updates
United skrev:
Tickets for flights operated by a Star Alliance™ or MileagePlus partner airline that aren’t issued by United (ticket numbers that don’t start with “016”) will still earn award miles based on distance flown and the purchased fare class.
Detta gör att det KAN bli bättre affär att köpa flygbiljett hos annat flygbolag och flyga med partner flygbolags flygningar istället för att köpa flygbiljett från United eller att flyga med United.

Direktflygs avstånd mellan Stockholm och New York är ca 4.000 miles enkel väg och billigaste flygbiljett i Economy class kostar runt 3.200 SEK inkl. skatter (ca 435 USD).
http://www.businessclass.se/forum/t...-r-star-alliance-jv-från-3-200-sek-ink.10883/
I Business class kostar det från ca 12.500 SEK inkl. skatter (ca 1.690 USD).
http://www.businessclass.se/forum/t...rk-t-r-star-alliance-jv-från-12-500-sek.10776

Om man köper biljett från United (med 016- biljettnummer) eller flyga med Uniteds tjänar man endast 435 x 5 (för basic medlem) = 2.175 miles (eller 1.690 x 5 = 8.450 miles i Business class) för hela resan men man tjänar award miles endast på base fare och på bränsletillägg, inte på flygskatter. Så i praktiken tjänar man ännu mindre miles.

Däremot väljer man att flyga t ex Stockholm-Köpenhamn-Toronto-New York t/r med SAS&Air Canada och köpa biljetten från annat flygbolag än United, tjänar man ca 4.330 miles enkel väg, ca 8.660 miles t/r. (Om de behåller samma intjäningstabell för partners som idag.)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

United Mileage Plus går till spend-baserad program fr o m 2015-MAR-01.

Man tjänar miles enligt hur mycket du har spenderat i dollar x status bonus.
Som status medlem får man x5 bonus, så det blir 5.000 miles om du köper en biljett som kostar 1.000 USD.
Man tjänar miles enligt spend även på andra Star Alliance flygbolags flygningar om biljetten är utfärdad av United (med 016- biljettnummer).
FAQ_chart-1.png

United Airlines – MileagePlus Update

Frågan är, kan man få double-dip?

T ex köper en Lufthansa biljett på Uniteds webbsida därför får man 016- biljettnummer. Vilker bör innebära att man tjänar miles till United Mileage Plus (matar in United Mileage Plus kontonummer vid bokning).
Sedan ändrar man bonuskortsnummer vid flygning och krediterar till ett annat bonusprogram.

Framgår det hur United har löst detta problem med IT-biljetter (dvs ej officiella biljettpriser)? Det har ju varit ett av de riktigt stora problemen så här långt att många företag och resebyråer har biljetter med ickeofficiella priser. Dessa har (åtminstone tidigare) inte renderat några poäng...

Jag tror inte din double dip fungerar, men däremot kan man fundera på 016-biljetter utsällda på bonusresor med flygbolag som tar bränsleavgift (carrier imposed fee)?

Detta betyder alltså att min biljett bokad i K med Brussels airlines inte ger några poäng? Det var det enda programmet som gav poäng på K :(

Detta betyder alltså att min biljett bokad i K med Brussels airlines inte ger några poäng? Det var det enda programmet som gav poäng på K :(
Om du har biljettnummer som börjar med 016-, får du United Mileage Plus (UAMP) miles enligt vad du har betalat. Annars fortsätter du att tjäna UAMP miles enligt distans. Se tabellen på mitt inlägg ovan.

Mina poäng skulle gått ut 31/12-2014. Den 30:e köpte jag 2000p och den 1:e 05:57 svensk tid kom de in. Alltså hade jag någon timmes marginal ;).

Toppen