Senaste nytt

Billigaste sättet att bli oneworld Sapphire (motsvarande Star Alliance Gold)?

Hittade en perfekt tur på ITA Matrix, men den är så klart inte möjlig att boka på Finnair.com. Får prova att ringa imorgon.
finnair.PNG

Tyvärr tror jag du (eller snarare ITA) hittat inventory som inte finns i verkligheten. Inte helt ovanligt i synnerhet när det gäller AY

R-klass är tokstängd på alla fyra sträckor enligt ExpertFlyer och deras klasstillgänglighet brukar stämma ganska bra med vad som går att boka hos Finnair. Men B-klass finns på alla 4 sträckor till det facila priset av 5400+skatter och avgifter...

Tyvärr tror jag du (eller snarare ITA) hittat inventory som inte finns i verkligheten. Inte helt ovanligt i synnerhet när det gäller AY

R-klass är tokstängd på alla fyra sträckor enligt ExpertFlyer och deras klasstillgänglighet brukar stämma ganska bra med vad som går att boka hos Finnair. Men B-klass finns på alla 4 sträckor till det facila priset av 5400+skatter och avgifter...

Ja, jag antar det. Så antingen spenderar jag några nätter på HEL för att nå EXP (Emerald) eller så får jag helt enkelt nöja mig med Sapphire. Jobbiga beslut.

Lite surt med tanke på hur nära du är. Nu är ju Sapphire ganska bra (om man inte flyger AA coach väldigt mycket då EXP definitivt har en fördel) eller flyger mycket via de städer (läs London och Hong Kong) där det finns F lounger som Emerald ger tillgång till

Lite surt med tanke på hur nära du är. Nu är ju Sapphire ganska bra (om man inte flyger AA coach väldigt mycket då EXP definitivt har en fördel) eller flyger mycket via de städer (läs London och Hong Kong) där det finns F lounger som Emerald ger tillgång till

Ja, passerar säkert LHR 20-25 gånger per år, så det hade varit trevligt.

Denna har seglat upp som ett alternativ. Tänker jag rätt? Har "Operated by Japan Airlines" betydelse?

DEPARTURE
Goteborg - Helsinki
Fri 12 December 2014 12:55 - 15:20
AY676 S
Helsinki - Tokyo (Operated by Japan Airlines)
Fri 12 December 2014 17:25 - 10:10 (Sat)
AY5811 S

RETURN
Tokyo - Helsinki (Operated by Japan Airlines)
Sun 14 December 2014 11:30 - 15:00
AY5812 V
Helsinki - Goteborg
Sun 14 December 2014 16:00 - 16:25
AY2677 V
PRICE 6519.00 SEK

GOT-HEL (S) = 242,5
HEL- NRT (S) = 2430
NRT - HEL (V) = 4860
HEL - GOT (V) = 485
Total= 8017,5

Last edited:
Borde fungera utmärkt och känns betydligt trevligare än två nätter på Vanta

GOT-HEL borde ge 250EQP och 500EQM medan HEL-GOT ger dig 500EQP och 500EQM

Det kommer se ut som helt vanlig AY-flighter vilket således också ger dig 100% bonus

För övrigt fick jag 4877 EQP/EQM när jag flyg HEL-NRT med AY för några år sedan. Det kan ju ha ändrat sig...

Du kommer troligen behöva ringa men om du borde även kunna trissa upp outbound till V för högst 200-300 kr, då är du ju garanterat på säkra sidan om något skulle strula.

@jannewa: Om du tittar på räknarna så kommer du se att EQM har gått upp med 500. Vad som står i detaljtabellen är en helt annan sak... Kan förvisso enbart kontrolleras om man har ett Excel-ark eller motsvarande som håller reda på exakt de olika kolumnerna ;)

Har hittat en ultimat resrutt nu, men får bara klass S, trots att ITA Matrix säger att åtminstone utresan bör gå att få i V, vilket skulle vara nog. @AABack2ARN, kan du se tillgänglighet? Värt att ringa?

AVFÄRD
Goteborg - Helsingfors
lö 13.12.2014 12:55 - 15:20
AY676 S
Helsingfors - Nagoya
lö 13.12.2014 17:15 - 09:40 (sö)
AY079 S

RETUR
Nagoya - Helsingfors
sö 14.12.2014 11:55 - 15:10
AY080 S
Helsingfors - Goteborg
sö 14.12.2014 16:00 - 16:25
AY2677 S
PRIS
6026,00 SEK

Har hittat en ultimat resrutt nu, men får bara klass S, trots att ITA Matrix säger att åtminstone utresan bör gå att få i V, vilket skulle vara nog. @AABack2ARN, kan du se tillgänglighet? Värt att ringa?
Snälla, jag har redan skrivit. Använd inte ITA Matrix om du vill ta reda på priser/platstillgänglighet av Finnair flygningar. Informationen stämmer inte.

Toppen