Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

@frodell det var inte menat som någon kritik alls bara en kommentar på "det är ett val man gjort" och en tolkning av den kommentaren som en del skulle kunna uppfattas som "klaga inte du har själv valt att resa" och då också med underton av jantelag av dom som tror att det är så "j**a lyxigt att resa runt i världen.
Däremot tror jag inte alls att det var så du menade! :)

Och i mitt fall så funkar mitt privat liv ganska bra i kombination med resandet. Men det är ju ganska unikt har jag förstått.
Fast det är ju ganska många steg emellan "det är lyxigt att resa" samt "det är så synd om mig som måste resa".

Om man inte trivs med sina 100+ resdagar så kan man faktiskt byta jobb. Att klaga är ju ungefär lika konstruktivt som de som är avundsjuka på någon som resor som mycket. Jag skulle personligen aldrig vilja resa så mycket, inte värt det jag hade behövt offra. Mina 30-40 dagar räcker gott och väl.

Det där är rent skitsnack!
För det första så har du ingen aning om vad jag skrivit på eller vad som står i vår resepolicy.
När jag reser är jag inte livegen utan kan själv bestämma över mitt liv.

Om du har skrivit på ett avtal som har ovan parametrar så tycker jag synd om dig! Jag personligen skulle aldrig jobba för ett sånt företag, skulle säga upp mig direkt!

Mina kundprogram står i mitt namn! Jag är den juridiska personen som ansvarar för dom och företaget har ingen insyn där.

Skulle nog vilja vända på det - Jag skulle nog inte vilja jobba åt ett företag som INTE har koll på sådant och kräver avtal - tyder i min värld på att man är omoget som företag.

Sedan kan jag till viss del köpa att man tycker så ,dvs att poängen är mina men det förutsätter också att man heller inte utnyttjar dem för privat vinning.

Intjänade poäng är alltid personliga och ingen arbetsgivare kan göra anspråk på dessa. Om du är statligt anställd är det inte tillåtet att använda intjänade poäng för privat bruk. Hur det är på privata sidan är som ni kan läsa i denna tråd ganska varierande beroende på arbetsgivare. Det innebär i praktiken om du själv inte använder dessa poäng vid tjänsteresa så brinner dom inne. Att använda poängen för en vanlig tjänsteresa vet nog de flesta hur svårt det är med att få tider och datum som passar. Det är i stort sett bara till konferanser och mässor som man kan ha lång framförhållning till som man har nytta av poängen, förutom till uppgraderingar.

Använder man poäng privat är det en förmån som skall beskattas. Detta är som de flesta på detta forum vet en tandlös bedtämmelse, eftersom den inte kan kontrolleras. Skatteverket försökte för ett antal år sedan få SAS att lämna ut uppgifter om utnyttjade bonuspoäng för resor men SAS vägrade och jag tror inte det fanns lagstöd att gå vidare med frågan.

Det har ju på senare tid uppmärksammats igen i pressen att anställda vid Kriminalvården och SÄPO personskydd utnyttjat dessa poäng för privata resor. Eftersom dessa personer är statsanställda är det förbjudet att använda poängen privat så vi får se vart detta slutar. Enda sättet att kolla detta är ju att få ut uppgifter från SAS på dessa resor och då behövs det kanske en ny lagstiftning så skatteverket får ut dessa uppgifter.
Jag tror nog att detta kan bli svårt för då kan man ju även granska regeringsmedlemmar och riksdagsmän som säkert inte heller är helt oskyldiga när det gäller uttag av privata resor för poäng.

Jag kan nämna något jag noterade när jag för drygt 10 år sedan reste en del till Byssel. Man kände efter ett slag igen en hel del av de svenska EU delegaterna som pendlade till Bryssel. Det som förvånade mej var att så många av dessa reste i ekonomiklass. Detta fick sin förklaring när jag på en fest med en del EU delegater efter några drinkar i baren fick en förklaring av en delegat. På den tiden behövde EU delegater inte lämna in kvitto på sina hemresor utan man fick betalt för vad en flygresa i businessklass kostade, på den tiden runt 8000 kr. Men man köpte då en resa i ekonomi för drygt 2000 kr, och vips en liten förtjänst på 6000 kr per helg. Det kanske behövdes för att dryga ut det magra arvodet man fick som EU delegat. Denna "förmån" är så vitt jag vet numera borta och man får betalt mot kvitto på samma sätt som vi andra medborgare.

Det är "officiellt" så men det är inte alla instanser som följer "kontantprincipsmodellen". Om det är av personliga skäl låter jag vara osagt.

Det är "officiellt" så men det är inte alla instanser som följer "kontantprincipsmodellen". Om det är av personliga skäl låter jag vara osagt.

Ja men det är ju det officiella som gäller om det blir en rättsfråga.
Om arbetsgivaren skriver att poäng inte får nyttjas privat så har han ju friskrivit sej för ansvar för att slippa betala arbetsgivaravgift och förmånsskatt på om poängen används privat.

Avtal om materiel- och immaterielrätt har ju inte med resefrågor att göra. Det är ju främst avtal när man säljer mot andra kunder. I så fall har ni nog lite konstiga avtal på ditt företag.

Avtal om materiel- och immaterielrätt har ju inte med resefrågor att göra. Det är ju främst avtal när man säljer mot andra kunder. I så fall har ni nog lite konstiga avtal på ditt företag.

Tolkningsfråga men "allt" som är kopplat till "produkten" är reglerat och då även, långsökt indirekt, så även de poäng du tillhandahålls när du gör dina resor. Man reser med ett syfte som alltid är relaterad till en "produkt".

Inget konstigt tycker jag.

Skulle nog vilja vända på det - Jag skulle nog inte vilja jobba åt ett företag som INTE har koll på sådant och kräver avtal - tyder i min värld på att man är omoget som företag.

Sedan kan jag till viss del köpa att man tycker så ,dvs att poängen är mina men det förutsätter också att man heller inte utnyttjar dem för privat vinning.

Det är ju upp till dig....Om företaget har koll på det eller ej har du ingen aning om. Min arbetsgivare har full koll på detta och vi har en resepolicy som är fullt fungerande där det finns personligt ansvar inblandat. Men jag kan förstå att sådana här regler finns när företaget inte litar på dom anställda eller är allmänt snåla.

Min arbetsgivare är medveten om vad man offrar när man är ute och reser och vill underlätta för oss så mycket som möjligt. Så länge vi inte utnyttjar systemet genom att boka business (ekonomi står i resepolicyn), bor på de dyraste hotellen (men vi ska inte plågas genom att bo på det billigaste) får vi själva använda poängen som skapas. Min arbetsgivare är medveten om att han inte kan reglera detta utan ser dessa poäng som en sak som vi som reser kan använda på det sätt som passar oss bäst.

Vi reser ofta till platser som är riktigt överjävliga och ska dom behålla dom som reser kan man inte reglera allt in i minsta detalj. Utnyttjar man systemet till max genom att boka dyra biljetter, bor på dyraste hotellen så åker man ut med huvudet före.

Vi uppmuntras till och med att ta några dagar ledigt om vi kommer till platser som har ett visst turistvärde typ dykning, vandring, storstad osv. Detta för att det ska vara kul att arbeta. Stannar vi får vi givetvis betala hotellet själva men eventuella avtal får vi utnyttja.

Bara för att jag och min arbetsgivare anser att poängen tillfaller mig så innebär det inte att dom är omogna, snarare tvärtom! Dom ser mig som en människa och inte som egendom!

Och som jag sa tidigare det är ett givande och tagande mellan arbetsgivare och arbetstagare! Jag ger dom min tid och kunskap och dom ger mig lön och möjligheten att se världen utan gnäll!

Det finns olika policies, det kan vi vara överens om. Men handlar det inte om att skatta för uttag av bonuspoäng, inte om jag får använda poängen.

Rabatter och lån | Skatteverket

Sen hur man väljer att göra är upp till den enskilde.

Istället för trådar som "det är för många oäktingar som inte reser tillräckligt mycket eftersom bolag x delar ut status i kellogspaket" kanske det borde finnas en "det är för många skattesmitare i loungen .." ;). OBSERVERA ironin!

Och det är precis det som sker. När du reser i tjänsten så "ägs" du av företaget och ditt agerande i tjänsten är för företaget, dvs du är en representant för företaget i den givna situationen.
Syftet med resan är att agera i ftg namn. Om du då tillförskansar dig poäng i tjänsten så är de per def. ftgs då jag är övertygad om att någonstans bakåt har du skrivit på ett avtal om materiella och immateriella rättigheter. Ett avtal som reglerar vad som anses vara ditt och ftgs.

Ursäkta, men du har absolut ingen koll på vad du pratar om nu. Läs lite T&C från olika FFP, så ser du att det är rätt uppenbart att poäng tillhör de som faktiskt reser, inte de som betalar. Företag har andra lojalitetsprogram än de som vi som resenärer är med i.

Det är ju upp till dig....Om företaget har koll på det eller ej har du ingen aning om. Min arbetsgivare har full koll på detta och vi har en resepolicy som är fullt fungerande där det finns personligt ansvar inblandat. Men jag kan förstå att sådana här regler finns när företaget inte litar på dom anställda eller är allmänt snåla.

Min arbetsgivare är medveten om vad man offrar när man är ute och reser och vill underlätta för oss så mycket som möjligt. Så länge vi inte utnyttjar systemet genom att boka business (ekonomi står i resepolicyn), bor på de dyraste hotellen (men vi ska inte plågas genom att bo på det billigaste) får vi själva använda poängen som skapas. Min arbetsgivare är medveten om att han inte kan reglera detta utan ser dessa poäng som en sak som vi som reser kan använda på det sätt som passar oss bäst.

Vi reser ofta till platser som är riktigt överjävliga och ska dom behålla dom som reser kan man inte reglera allt in i minsta detalj. Utnyttjar man systemet till max genom att boka dyra biljetter, bor på dyraste hotellen så åker man ut med huvudet före.

Vi uppmuntras till och med att ta några dagar ledigt om vi kommer till platser som har ett visst turistvärde typ dykning, vandring, storstad osv. Detta för att det ska vara kul att arbeta. Stannar vi får vi givetvis betala hotellet själva men eventuella avtal får vi utnyttja.

Bara för att jag och min arbetsgivare anser att poängen tillfaller mig så innebär det inte att dom är omogna, snarare tvärtom! Dom ser mig som en människa och inte som egendom!

Och som jag sa tidigare det är ett givande och tagande mellan arbetsgivare och arbetstagare! Jag ger dom min tid och kunskap och dom ger mig lön och möjligheten att se världen utan gnäll!
Det är ju bra att du och din arbetsgivare har den överenskommelsen. Betalar du också förmånsskatt för när du använder poängen? Betalar företaget också?

Toppen