Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

iRobert

Medlem
Jag har läst igenom hela tråden nu och förvånas över att ingen lyft frågan varför MH17s signal försvann i allra västligaste Ukraina men planet störtade bara några mil från ryska gränsen.

Är det vanligt att man inte har kontakt med ett plan under vissa perioder? Har planets signal försvunnit oförklarligt i västra delen så är det en intressant fråga utifrån vem som kan vara skyldig.
Vet inte var du har hittat din information, men den stämmer inte. Du kan följa flighten här.

MH17.png
 

Flygtrött

Ny medlem
Var inte så säker på det. På DN bla kan man läsa att signalen försvann tillfälligt i västra delen. Har även läst detta på flera trovärdiga nyhetssajter sedan igår. Då inte Sydsvenskan ä, CNN eller RT.

Frågan var alltså om det är fullt normalt att ett flygplans signal försvinner tillfälligt?

Så flög malaysiska planet - DN.SE
 
Last edited:

Holloman

Medlem
Var inte så säker på det. På DN bla kan man läsa att signalen försvann tillfälligt i västra delen. Har även läst detta på flera trovärdiga nyhetssajter sedan igår. Då inte Sydsvenskan ä, CNN eller RT.

Frågan var alltså om det är fullt normalt att ett flygplans signal försvinner tillfälligt?

Så flög malaysiska planet - DN.SE

Reagerade också när jag såg DN's grafik som inte verkade stämma med vad mer flygrelaterade källor sagt. Handlar det inte snarare om att de inte haft någon kontakt med ATC under den sträckan vilket ju inte behöver vara ovanligt? Enligt FR24 försvann ju transponern/kontakten strax väster om gränsen till Ryssland.
 

Holloman

Medlem
En annan tanke som slog mig är att de startade 19 minuter sent. Om de hade startat i tid, tänk om de klarat sig då? Det berömda om inte om...
 

Nemo

Medlem
SQ351 låg på FL350 i c:a 485 knots (källa), 100 sekunder bakom MH17 (enligt artikeln länkad fr Sydsvenskan.) Baserat på denna info vet vi att SQ351 var runt 25 kilometer bakom och dryga 600 meter över MH17. Några METARS har jag inte sett postade någonstans, så hur bra sikten var är en ren gissning. Baserat på din erfarenhet, Stefan Sandström, hur väl (om ens över huvud taget) ser man framförvarande plan i bra förhållanden? Skulle det vara rimligt att snappa upp något alls (förutsatt att man tittar ut och inte på instrumenten)?
Navlost.eu - METAR and TAF Archive
Display metars
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.3094!TAF09-01.pdf
UKBB 171600Z 03005MPS CAVOK 29/17 Q1014 88CLRD95 NOSIG
CAVOK = Cloud And Visibility OK, dvs > 10 km sikt
UKBB = Kiev
 

Flygtrött

Ny medlem
Reagerade också när jag såg DN's grafik som inte verkade stämma med vad mer flygrelaterade källor sagt. Handlar det inte snarare om att de inte haft någon kontakt med ATC under den sträckan vilket ju inte behöver vara ovanligt? Enligt FR24 försvann ju transponern/kontakten strax väster om gränsen till Ryssland.

Jag tittade på Flightawares app och den flyglogg som finns för MH17. Där slutar loggen 14.04 och det verkar vara CEST för planet lyfte 12:30 CEST och nådde västra Ukraina runt 14.00 CEST och störtade sedan strax innan 16.00 CEST. Varför slutar loggen runt 14? Tolkar jag eller använder jag appen fel?
 

Flygtrött

Ny medlem
Flightradar24 säger att planet försvann från radar 13:21 UTC vilket motsvarar 15:21 CET.

Korrekt, inte strax innan 16.00 utan 15.21. Men jag är nyfiken på varför DN skriver det dom gör samt att loggen slutar runt den tidwn då DN säger att signalen försvann tillfälligt. Dvs i allra västligaste Ukraina, nästan 100 mil från seperatisternas område om jag gissar rätt på distansen mellan västra delen och östra Donbass.
 

perhall

Medlem
En annan tanke som slog mig är att de startade 19 minuter sent. Om de hade startat i tid, tänk om de klarat sig då? Det berömda om inte om...

Fast ingen flight, nästan, startar ju exakt på minuten. -15-+25 minuter är ju helt normalt (lite beroende på distans). Åker ofta ARN-CPH, ibland startar 9.15-flighten 8.58 eller 9.02, ibland 9.25. Inget konstigt (ja, den gick faktiskt före 9 en gång!). Åkte CPH-NRT häromdagen och den gick ca 20 min sent.
Per
 
Toppen