Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

NotRyan

Medlem
Jeg ved seriøst ikke om jeg skal græde eller grine. De er jo fuldstændigt på vildspor, selv Ekstra Bladet ville ikke skrive det der.... :rolleyes:

Dom verkar stödja det på att den är en JV-flygning "medarrangör" även fast dom blandar in codeshare vilket i stort bara betyder att man agerar återförsäljare av platser på planet..

Jag tycker inte ens man kan säga så om en JV-flygning, men rubriken gör ju att folk köper tidningen.... :(

Egentligen tror jag väl inte att dom har vetat alls vad dom pratat om utan bara för att den har ett SK-nummer... Allt för att sälja tidningar...
 
Last edited:

eramag

Medlem
Last edited:

henrik l

Medlem
Skulle tro att deras satellitspaningskapacitet över östra Ukraina är rätt stor sedan en tid tillbaka.
Hur skall man annars kunna veta vad som sker resp. hålla koll på Rysslands förflyttningar längs
gränsen?

Tänkte exakt samma tanke nyligen, dom lär nog ha sett en hel del av det som har hänt på marken. Dom var ju tidigt ute och konstaterade att planet blivit nedskjutet. Sedan fanns det väl en uppgift i DN om att vapensystemet som användes hade "smusslats tillbaka in i Ryssland". Misstänker att dom har sett en hel del med tanke på läget i regionen, sedan är ju frågan hur mycket de släpper ut.

Sedan är frågan hur Putin tänker i det här fallet, med avseende på hur besvärande bevisläget är. Är det mycket besvärande kan han väl se till att de som tryckte på knapparna levereras till Moskva, ställs inför rätta där och sedan förpassas till en mörk källare. Misstänker att han kanske inte förlorar så mycket goodwill på detta bland sina anhängare, väst får svårt att stämpla honom som en riktig ärkeskurk och sedan kan han fortsätta som förut i östra Ukraina. Ska man spekulera kanske amerikanerna diskret har talat om vad de vet och han får dra sina egna slutsatser. Är bevisläget oklarare, kommer han väl stenhårt att hävda att det är Ukrainas skuld.
 
Jag flyger ARN - DXB den 30 juli. Vi får se.

EK158 - Emirates - Flight history - Flightradar24

Igår flög det rakt över Donetsk två timmar innan incidenten.

Emirates verkar sluta flyga till Kiev i alla fall och lagt om alla sina flygningar utanför "zonen"

Emirates flight EK171 Dubai-Kiev on 17 July has returned to Dubai due to the safety concerns raised with the latest reports on Malaysian flight MH17. Our flights to Kiev are suspended with immediate effect, till further notice. We apologize for any inconvenience caused. The safety of our customers and crew is paramount, and we will continue to monitor the situation carefully.
In response to queries, Emirates flights to and from the USA and other European destinations fly a different route and are outside the zone where the incident involving MH17 occurred.
 

Lukas2

Medlem
Här är ju Sydsvenskan ute och snurrar eller har jag fel?
SAS-flygning hundra sekunder från katastrofen - Sydsvenskan

De säger att SQ351 är en SAS flygning för att det är en code-share.

Nu förstår jag... Hade en kollega som kom utstörtande på eftermiddagen, och var lite eld och lågor om att ett SAS plan hade legat precis bakom MH17. Dock, lyfta jag ena ögonbrynet av förvåning, och försökte förklara att det kunde inte vara någon SAS plan, för de brukar flyga lite mer norr över när de ska bort mot asien. Men enligt kollegan var det iaf. "sant" för det stod ju i tidningen.
 
Ja, det syns väldigt bra, på videon jag postade tidigare, hur nära SIA351 var MH17. Precis som någon tidigare påpekade borde nästan de på SIA351 sett något?
 

Flygtrött

Ny medlem
Jag har läst igenom hela tråden nu och förvånas över att ingen lyft frågan varför MH17s signal försvann i allra västligaste Ukraina men planet störtade bara några mil från ryska gränsen.

Är det vanligt att man inte har kontakt med ett plan under vissa perioder? Har planets signal försvunnit oförklarligt i västra delen så är det en intressant fråga utifrån vem som kan vara skyldig.
 

iRobert

Medlem
Ja, det syns väldigt bra, på videon jag postade tidigare, hur nära SIA351 var MH17. Precis som någon tidigare påpekade borde nästan de på SIA351 sett något?

SQ351 låg på FL350 i c:a 485 knots (källa), 100 sekunder bakom MH17 (enligt artikeln länkad fr Sydsvenskan.) Baserat på denna info vet vi att SQ351 var runt 25 kilometer bakom och dryga 600 meter över MH17. Några METARS har jag inte sett postade någonstans, så hur bra sikten var är en ren gissning. Baserat på din erfarenhet, Stefan Sandström, hur väl (om ens över huvud taget) ser man framförvarande plan i bra förhållanden? Skulle det vara rimligt att snappa upp något alls (förutsatt att man tittar ut och inte på instrumenten)?
 
Toppen