Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

henrik l

Medlem

Om man ser på det här klippet så verkar dom ju inte ha varit helt ensamma vid tillfället för nedskjutningen. Finns ju en del plan som rör sig i nord-sydlig ritning. Frågan är om pajsarna på marken åtminstone har den urskiljningen att plan som går nord-sydligt ska man inte skjuta på för då kan det blir problem om man skulle råka skjuta ned ett ryskt plan.
 
Det är nästan kusligt att se hur i princip alla flyg nu går runt Ukraine om man tittar på flightradar24, Flygningar mellan Istanbul/turkiet och Moskva blir ju en ganska bra bit omruttad nu.
 
Det är nästan kusligt att se hur i princip alla flyg nu går runt Ukraine om man tittar på flightradar24, Flygningar mellan Istanbul/turkiet och Moskva blir ju en ganska bra bit omruttad nu.

Jag är nyfiken på hur EK kommer lägga om sin rut gällande sina flygningar till Stockholm. Dom går ju faktiskt rakt igenom hela ukraina. Men du har rätt, de ser väldigt kusligt ut när i alla plan passerar utanför landets luftrum.
 

Efter att ha tittat på kartorna som visas i artikeln ovan så skedde nedskjutningen 6-7 mil in på separatisterna område. Eftersom ett modernt BUK missil system har en "engagement range" på max 45km så borde systemet ha varit placerat minst 15km in på separatisternas område.

Jag personligen ser det som mer och mer troligt att missilen kom från dåligt utbildade operatörer på separatist sidan. Men som med allt annat så kanske min uppfattning förändras när mer data framkommer.....eller så blir jag mer övertygad om ovan.... Time will tell...
 

agehall

Medlem
Jag hörde på någon nyhetskanal att amerikanarna hade sett primärradar tändas och följa MH17 strax innan nedskjutningen. Det uppgavs även att man sett en missil på övervakningen strax innan. Enligt samma källa håller USA på och beräknar varifrån missilen avfyrades.

Nu vet jag inte riktigt hur USA skulle ha den övervakningen där, men om de faktiskt har de data som uppges ovan, så bör vi väl snart få veta iaf varifrån det sköts snart och då borde vi väl kunna få veta vilken sida som är skyldig.
 
Toppen