Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

Pho

Medlem
Tyvärr så är jag pessimistisk när det gäller att få veta vad som verkligen hänt i det här fallet... Det finns alldeles för många politiska aspekter och intressen att använda detta som förevändning för den ena eller andra sidan att agera i Ukraina konflikten.

Vi har sett många gånger tidigare att tveksamma fakta har använts som sanning för att motivera ett kraftigare ingripande.
 

Dr. Miles

Expert
Svarta lådan säger nog inte mer än att klockan xx:yy:zz.qqq så slutade allt fungera.

Ja, jag tror också det.
Det finns front view camera och under view camera på vissa flygplan (och från tail wing på Airbus A380) och det visas på IFE:n onbord.
Min fråga är, om dessa video clips spelas in svarta lådan eller ej. Om det spelas in, finns det chans att kunna se om det var en raket eller inte (beroende på vinkel förstås).
 

Jacob

Medlem
Jag har svårt att tro att Moskva skulle vara så korkade att de skulle försöka manipulera. Skulle de bli påkomna, eller om datat i boxarna mystiskt skulle ha förstörts, finns det bara ett sätt att tolka det. Idag är det nog inte någon som tvekar på att planet blev nedskjutet och jag har svårt att tro att svarta lådan talar om av vem.
Ryssland har varit i en liknande situation tidigare då Sovjet år 1983 sköt ner ett flygplan från Korean Air. Det hade av misstag kommit på fel kurs och Sovjet trodde det var ett spionplan.

Detta mörkades dock i ett decennium fram till 1992, efter Sovjets fall, då man lämnade över lådorna för att visa öppenhet och förbättra relationerna.

Frågan är om Ryssland vill tillbaka dit, om de nu har någon koppling till incidenten eller har något att dölja. Jag hoppas verkligen inte det.
 
Om det nu är en sk. "surface-to-air-....missile(?)", borde den då inte behöva vara ganska stor för att nå 10.000 km upp i luften? Så pass stor att även själva "sprängdelen" är så stor/kraftig, att om den träffar ett flygplan fullt med bränsle, så sprängs allt i småbitar och spridas ut över ett större område?

Ursäkta meningsuppbyggnaden ;)

Någon som är bra på luftvärnseld här?

Tycker bara att allt verkar konstigt.
 

mha321

Medlem
Om det nu är en sk. "surface-to-air-....missile(?)", borde den då inte behöva vara ganska stor för att nå 10.000 km upp i luften? Så pass stor att även själva "sprängdelen" är så stor/kraftig, att om den träffar ett flygplan fullt med bränsle, så sprängs allt i småbitar och spridas ut över ett större område?

Ursäkta meningsuppbyggnaden ;)

Någon som är bra på luftvärnseld här?

Tycker bara att allt verkar konstigt.

Luftvärnsmissiler sprängs normalt inte i kontakt med flygplanet, utan en bit ifrån. Det är helt enkelt mycket enklare att träffa om du gör det och sedan träffar själva flygplanet med splitter istället. Annars måste du ha "skin-to-skin"-träff, vilket är mycket svårare (åtminstone om du försöker skjuta ner ett stridsflygplan som försöker undkomma, vilket ju är det som system är byggda för - att skjuta ner en 777 straight-and-level om det är det som var designmålet är säkert mycket enklare, men det är ingen som bygger luftvärn för det).
 

iRobert

Medlem
Min fråga är, om dessa video clips spelas in svarta lådan eller ej. Om det spelas in, finns det chans att kunna se om det var en raket eller inte (beroende på vinkel förstås).
Svar nej. Vad som "spelas in" på FDR'en är följande:

Time
Altitude
Airspeed
Vertical acceleration
Heading
Time of each radio transmission either to or from air traffic control
Pitch attitude
Roll attitude
Longitudinal acceleration
Control column or pitch control surface position
Thrust of each engine

CVR är röst och radio enbart, ej ev. kameror.
 
Alla olyckor är ju tråkiga men den här berörde mig en hel del alltså. Så ofantligt onödigt och tragiskt.
Stämmer det jag hörde på radion tidigare idag att det var 80 barn ombord? :(
 

Alf

Medlem
SIA351 ligger ju strax bakom, dom borde ju sett något.

Angående nedskjutningen av Sovjet av Korean Air så bevisades det ganska tidigt av USA genom att offentliggöra radiotrafiken med den sovjetiska jakten.
 
Toppen