Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

Ukraine må bære en stor moralsk skyld ved at have tilladt civile overflyvninger i en reel krigszone - vel fordi der er store overflyvnings-indtægter til staten fra flyselskaberne?

Under tiden går min tankar till de som var ombord och deras anhöriga - hoppas de får upprättelse och inte kommer i kläm på grund av "världspolitiska" processer och diplomatiska betänkligheter ...

Jag tror det redan är för sent. Den mänskliga tragedin har redan fått stå tillbaka i pressen för de politiska diskurserna som logiskt följt.

Att läsa på DNs nätupplaga idag: Rebeller ska ha skrutit om nedskjutet plan - DN.SE, hmmmm ....

#johhenrik var före DN med den nyheten:D

Och Putin skyler på Ukraina, enligt bl a DN. I steg 1, rent formellt är det ju helt korrekt, att dom inte har kontroll över sitt territorium så att diverse dårar kan härja fritt. I steg 2 blir det lite knepigare, eftersom dessa dårar säger sig vara lierade med Ryssland och Putin verkar ju inte vara helt omedveten om det som har pågått. Misstänker att Putin inte kommer att vika från linje 1.

Det blir ju mycket svårt att göra en ordentlig utreding i det här fallet när man inte kan garantera att olycksplatsen bevaras intakt eller att det data som finns i FDR och FVR inte manipuleras i Ryssland.

Jag har svårt att tro att Moskva skulle vara så korkade att de skulle försöka manipulera. Skulle de bli påkomna, eller om datat i boxarna mystiskt skulle ha förstörts, finns det bara ett sätt att tolka det. Idag är det nog inte någon som tvekar på att planet blev nedskjutet och jag har svårt att tro att svarta lådan talar om av vem.

Toppen