Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

mha321

Medlem
Utöver det så har de ju E-3 över Polen och Rumänien (som väl är klart gränsfall för så långt avstånd, men å andra sidan syns stora missiler hyfsat bra), även ordinarie radar-fregatter och kryssare i svarta havet och förstås satelliter.

Finns väl en hyfsad mängd satelliter som fortfarande spanar på Ryssland, och definitivt i de här delarna av Ukraina, specifikt efter missil-avfyrningar, som de väl hoppas på ska kunna tala om exakt var den kom ifrån (även om den är mindre än en ICBM, så blir det en rätt rejäl IR-bild när en sådan där drar iväg).

I åtminstone någon rapport jag läste så hävdar de ha sett specifikt att planet låstes på av den radartyp som diskuteras. Med andra ord passiv detektering som ju har väldigt mycket längre räckvidd - ses säkert från både E3 och signalspan i svarta havet.

Med tanke på allt som hänt i Ukraina redan tidigare är det knappast förvånande att USA har väldigt detaljerad övervakning av vad som händer där... Uppenbarligen tillräckligt för att Ryssarna skulle bli riktigt irriterade tidigare (t.ex. http://rt.com/news/pentagon-destroyer-russian-jet-428/), och de skulle de nog inte vara om det inte fanns något att vara irriterad på.
 

JonW

Medlem
Det uppgavs även att man sett en missil på övervakningen strax innan. Enligt samma källa håller USA på och beräknar varifrån missilen avfyrades.

Nu vet jag inte riktigt hur USA skulle ha den övervakningen där, men om de faktiskt har de data som uppges ovan, så bör vi väl snart få veta iaf varifrån det sköts snart och då borde vi väl kunna få veta vilken sida som är skyldig.
Enligt en läcka inom USA:s försvar har man tyvärr misslyckats med detta.
 

pep

Medlem
Ska bli intressant att se och höra hur tyrannen och diktatorn Putin ljuger sig ur detta...
Dit emotionelle had mod Putin hører ikke hjemme her....Alle leder efter en syndebuk, og selvfølgelig er Rusland let at pege på. Men du tror da ikke selv på at Rusland står bag?
 

johhenrik

Medlem
Min personliga spekulation:

Ryssland står bakom leverensen av vapen, men "separatisterna" sköt ner fel flyg. Det jag postade om igår i denna tråden, ganska så snabbt efter det hänt. Det faktum att de gick ut och tog ansvar för att ha skjutit ner ett transportplan och sen i efterhand redigerat sina inlägg etc, det talar mycket för att så är fallet.
 

Trox

Medlem
Dit emotionelle had mod Putin hører ikke hjemme her....Alle leder efter en syndebuk, og selvfølgelig er Rusland let at pege på. Men du tror da ikke selv på at Rusland står bag?

Det ska bli intressant att se hur han utnyttjar situationen. Helt klart är att han har destabiliserat landet. Syftet får man förmoda är att införliva de delar av landet han vill ha i Ryssland, som han gjort med Krim.

Detta kan kanske bli hans ursäkt att invadera de delar han vill ha.
 
Toppen