Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

Alf

Medlem
Navlost.eu - METAR and TAF Archive
Display metars
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.3094!TAF09-01.pdf
UKBB 171600Z 03005MPS CAVOK 29/17 Q1014 88CLRD95 NOSIG
CAVOK = Cloud And Visibility OK, dvs > 10 km sikt
UKBB = Kiev

Aktuell METAR säger ingenting om hur sikten var på flightlevel. CAVOK säger bara att det inte finns några moln under 1500 meter och att sikten är mer än 10 km. Det är dock troligt att det var bra sikt på marchhöjden och då borde SIA ha sett något, speciellt om dom låg lite högre.
 
Det obehagliga med detta är att det blir mer politik inblandat än i "normala" krascher. Hoppas verkligen att vi får veta hela sanningen bakom denna tragedi.
 

Flume

Medlem
Finns det några uppgifter om ett nödanrop gick ut innan planet träffade backen? Om det inte gått ut några nödrop så stärker det väl teorin yttligare om att det blivit nedskjutet. Att falla 33.000 ft tar tid och man borde ju hinna med flera mayday meddelanden innan dess till både flygledare och flygplan i närheten.
 

nilsson

Medlem
Korrekt, inte strax innan 16.00 utan 15.21. Men jag är nyfiken på varför DN skriver det dom gör samt att loggen slutar runt den tidwn då DN säger att signalen försvann tillfälligt. Dvs i allra västligaste Ukraina, nästan 100 mil från seperatisternas område om jag gissar rätt på distansen mellan västra delen och östra Donbass.

Jag tittade lite snabbt på DN och hittade inte det du refererar till, men det är relevant vilken signal vi pratar om och vem som lyssnar. Om det är positions-ping så är det ju inte en kontinuerlig signal, så den försvinner hela tiden. Om det är flightradar eller någon annan med kanske inte helt professionell utrustning så är det ju inte konstigt att vissa meddelanden missas.

Varför skriver DN som de gör? De får betalt för att skriva, inte för att skriva rätt (även om jag tror att det är deras mål). Blir man tvungen att rätta senare så får man mer skrivet.
 

Flygtrött

Ny medlem
Om du klickar på nålarna på kartan så kommer det upp textrutor. Har legat ute hela dagen så lite konstigt om dom hade fel och ingen eller få har reagerat. Men man vet ju aldrig. Dock är loggen i Flightaware samstämmig om jag tolkat den rätt ä. Dvs att loggen avbryts ca 1 timme innan kraschen CEST.
 

agehall

Medlem
Flygtrött - vill du ha korrekt och uppdaterad info om sådana här saker så ska du hålla dig till avherald.com. Vad DN och andra media skriver ska alltid granskas kritiskt då de ofta inte har full förståelse för all teknik bakom det hela och därför blir det lätt fel.
 

Flygtrött

Ny medlem
Flygtrött - vill du ha korrekt och uppdaterad info om sådana här saker så ska du hålla dig till avherald.com. Vad DN och andra media skriver ska alltid granskas kritiskt då de ofta inte har full förståelse för all teknik bakom det hela och därför blir det lätt fel.

Tack för tipset. Enda sajten som hade en detaljerad skriftlig logg. Trots att dom slarvar med att uppge tidszon. Antar att man även på Flightaware slarvar med detta och det kan vara orsaken till att bla DN tolkat det fel. Men vi får förhoppningsvis mer svar när svarta lådan är genomgången.
 

Flygtrött

Ny medlem
Dels så använder dom Z istället för UTC vilket kan förvirra många även ifall det är samma. Men sedan citerar dom i denna logg och kommer en GMT-tid upp men även en Amsterdam local time. Säkert lätt att media rör ihop tidpunkterna med alla dessa tidszoner. Men sajten gör ju rätt på sätt och vis. Handlar bara om hur tydlig man vill vara mot läsaren.
 

Nemo

Medlem
Aktuell METAR säger ingenting om hur sikten var på flightlevel. CAVOK säger bara att det inte finns några moln under 1500 meter och att sikten är mer än 10 km. Det är dock troligt att det var bra sikt på marchhöjden och då borde SIA ha sett något, speciellt om dom låg lite högre.
Så sant, med tillägget att CAVOK även innebär att inga CB finns eller befaras uppstå i närtid. Men nu frågade iRobert specifikt efter METAR och jag gav honom den närmaste geografiska METAR. Vill man däremot tolka moln och sikt kan man ju exempelvis avläsa Meteosat-bilder, tyvärr ger de ej molnhöjd.
EuroWEATHER - Meteosat satellite images
Weather Europe, Satellite Weather Europe, Weather Forecast, Rainfall, Clouds, Sun in Europe - Source: SAT24.com
 
Toppen