Senaste nytt

Malaysia Airlines MH17 uppges nyss ha kraschat i östra Ukraina - nedskjutet?

Osannolikt att det är nedskjutet från marken skulle jag tro om det inte är Ryssland eller Ukraina som gjort ett misstag, om separatisterna hade haft den arsenalen hade Ukrainas flygvapen haft stora problem.

Tittar på CNN och är lite fascinerad över att se allmänhet och vad som ser ut som journalister vandra runt bland vrakdelarna.

Osannolikt att det är nedskjutet från marken skulle jag tro om det inte är Ryssland eller Ukraina som gjort ett misstag, om separatisterna hade haft den arsenalen hade Ukrainas flygvapen haft stora problem.

Njae, mer eller mindre bekräftat att de ryska separatisterna haft tillgång till just SA-11. Finns gott om bildbevis på nätet, där de själva skryter med det (även om dessa bevis håller på att rensas just nu - vilket såklart är hopplöst på Internet). De har dessutom skjutit ner ett ukrainskt transportflygplan på motsvarande höjd tidigare i veckan. Vissa källor gör också gällande att ytterligare två sådana system kommit in från rysk sida i närtid.

Däremot ställer jag mig mycket tveksam till att de kan operera ett sådant här komplext system av eldenhet, radar m.m. utan ryska instruktörer/personal.

Jag tycker det redan nu finns anledning att fundera över flygbolag/myndigheters märkliga säkerhetsprioriteringar.
Man tjafsar om nagelsaxar, vätskebehållare med några cl för mycket luft och felstavade konsonanter.
Allt enligt "försiktighetsprincipen".

Men samtidigt drar man sig inte för att flyga rakt över en krigszon, där regeringsplan bevisligen blivit nedskjutna nyligen.
Och där det dessutom förekommit i vart fall uppgifter om höghöjdsmissiler i fel händer.
Där råder tydligen inga "försiktighetsprinciper"...

Eurocontrol says Malaysian plane was flying in open airspace, but about 1,000 feet above a closed section of airspace

https://twitter.com/Reuters/status/489862814253993985

Eurocontrol said Ukrainian authorities had barred aircraft from ground level to 32,000 feet but the doomed aircraft was cruising at 33,000 feet, still within range of sophisticated ground-to-air weaponry, when it was hit

Last edited:
Hur tragiskt detta än är, lär det nog ta hus i h-e, om det bekräftas att det är ryska separatister som ligger bakom. Går man på DN's siffror så var det 64-74 holländare ombord, resten av okänt ursprung, men såg en uppgift om att det var ett antal amerikaner ombord. Så Putin lär få en del att förhålla sig till de närmaste dagarna, men tanke på uppgifter i tidigare inlägg om att den typen av vapensystem som har använts inte är något man köper på Blocket.

Verkar som att det är 143 holländare nu.
MH17 crash: Unofficial list of nationalities on board - Nation | The Star Online
Amerikaner har jag läst siffran 23 på flertalet ställen.

Toppen