Senaste nytt

SAS404 - vägen mot att flyga mest med SAS på ett år

Svalbard omfattas inte av den Nordiska passunionen? OK, så verkar det vara.
Men räknas det till EU? Schengen? Kan man resa dit med nationellt id-kort?

Bra fråga egentligen, hade också velat ha svar på det.

Haha...snacka om exotisk tripp, fram och tillbaka Svalbard och om jag fattar det rätt måste du alltså ha tagit taxirundturen mitt i natten?? Iofs dagsljus där nu men coola grejer ändå! Kanske inte så konstigt att det verkade dött dock :)

Haha...snacka om exotisk tripp, fram och tillbaka Svalbard och om jag fattar det rätt måste du alltså ha tagit taxirundturen mitt i natten?? Iofs dagsljus där nu men coola grejer ändå! Kanske inte så konstigt att det verkade dött dock :)

Ja 02:30 kanske, men det var som mitt på dagen ;)

IMG_1981.jpgIMG_1984.jpgDSC_0015.jpgIMG_20140707_231209.jpgDSC_0024.jpgDSC_0038.jpgDSC_0044.jpgDSC_0055.jpgDSC_0058.jpgDSC_0063.jpgDSC_0066.jpgDSC_0069.jpgDSC_0071.jpgDSC_0076.jpgDSC_0089.jpgDSC_0093.jpgDSC_0110.jpgDSC_0114.jpgDSC_0116.jpgDSC_0118.jpgDSC_0119.jpg

DSC_0135.jpgDSC_0138.jpgDSC_0145.jpgIMG_1991.jpgIMG_1993.jpg

Last edited by a moderator:
Bra fråga egentligen, hade också velat ha svar på det.
Spetsbergtraktaten ? Wikipedia
Flytta eller resa till Svalbard ? Nordiskt samarbete
Svalbard är en del av kungariket Norge, men det är inte alla lagar som gäller för fastlands-Norge som gäller för Svalbard. Svalbard är till exempel inte en del av Schengensamarbetet eller EES-avtalet. (...) Eftersom Schengenavtalet kräver passkontroll mellan Schengenländer och länder som inte är med i Schengen måste alla som reser in och ut ur Svalbard kunna legitimera sig med ett pass. Norska medborgare kan också legitimera sig med körkort utställt efter 1998, bankkort eller Forsvarsdepartementets Identitetskort vid inresa till Svalbard. Dokumenten måste vara utfärdade i Norge och minst innehålla namn, bild och födelsedatum. Detta är ett övergångssystem och kommer att gälla fram tills dess att ett nationellt id-kort införs i Norge. Efter att ett nationellt id-kort har införts kommer emellertid också norrmän (inklusive barn) att behöva legitimera sig med pass eller nationellt id-kort.

Haha! Kul tripp!
Minns min och frugans resa dit för två somrar sedan. Blir nog ett återbesök vid tillfälle.
Fast då fick vi resa via Tromsö. Planbyte på utresan och ut&in i samma kärra på hemvägen.

Haha! Kul tripp!
Minns min och frugans resa dit för två somrar sedan. Blir nog ett återbesök vid tillfälle.
Fast då fick vi resa via Tromsö. Planbyte på utresan och ut&in i samma kärra på hemvägen.

Jo jag såg att man kunde flyga via tromsö, fick direkt planer på att göra det ;)

Usch vad trött jag var vid hemkomst, bokade även 2A vilket är ett säte jag inte gillar på -600, det är väldigt trångt och inget benutrymme. Tur att jag inte fick någon stolsgranne, så jag kunde ligga åt sidan, somnade direkt vi lämnat Arlanda. Haha alltid orolig vad jag gör när jag sover i ett flygplan, drömmer väldigt konstig saker, som att jag är vaken och säger något för att sedan snabbt vakna upp och inse..... Och somna om igen. Vem vet om man snarkar, som killen jag filmade och la ut på instagram för ett tag sedan.

Nä det skulle jag inte tycka var kul, usch vad hemskt :( Aja idag åker jag till Arlanda för att sitta i loungen, sen hem igen :D

SK1041 10:30 Kiruna-Stockholm 12:02
SK1044 15:05 Stockholm-Kiruna 16:35

Tänkte faktiskt cykla ut till flygplatsen för första gången i mitt liv, typ 8km :D

Toppen