Senaste nytt

SAS404 - vägen mot att flyga mest med SAS på ett år

Man kan säkert statusmatcha! Har ju några guldkort nu :D:D

Enligt vad jag har förstått så gör SPG inte statusmatchningar. Dock kan man få en Platinum Challenge där man ska bo 18 nätter på 90 dagar. Tyvärr får man inte Platinumstatus under dessa 90 dagar, utan får vänta tills efteråt innan man kan inkassera denna.
Eftersom jag ska på konferens med boende på ett Westin-hotell i september så är jag lite sugen på att ta mig an Platinum Challenge. Kommer bara bo där 5 nätter, men tydligen kan man få kreditera upp till 3 personer till sitt konto, så gäller bara att hitta två personer som inte är så medvetna och är villiga att låta mig lägga deras vistelser på mitt konto. Sen ska väl de sista 3 nätterna gå att ordna.

Enligt vad jag har förstått så gör SPG inte statusmatchningar. Dock kan man få en Platinum Challenge där man ska bo 18 nätter på 90 dagar. Tyvärr får man inte Platinumstatus under dessa 90 dagar, utan får vänta tills efteråt innan man kan inkassera denna.
Eftersom jag ska på konferens med boende på ett Westin-hotell i september så är jag lite sugen på att ta mig an Platinum Challenge. Kommer bara bo där 5 nätter, men tydligen kan man få kreditera upp till 3 personer till sitt konto, så gäller bara att hitta två personer som inte är så medvetna och är villiga att låta mig lägga deras vistelser på mitt konto. Sen ska väl de sista 3 nätterna gå att ordna.

Såpass, men jag ska nog ändå försöka :(

Jag är nog där och värmer upp stället på morgonen fram till 9 tiden innan jag åker till Luleå igen.

Skriv något kul i gästboken! Jag gillar gästboken, folk skriver alldeles för lite i den :D

Det var nog ett misstag att få med både dit- och hemresan på samma boardingkort. Det har slutat med att den vägrar fungera. Ja alltid lär man sig något.

Del 1 Kiruna-Stockholm-Oslo

Larmet tjöt vid 08:30, en timme innan taxin skulle komma och jag kände mig tröttare än på länge. Nästan 6h sömn vilket brukar vara mer än nog, men imorse tyckte kroppen tydligen inte det. Hoppade trots det upp och började knappra på datorn. Kommer inte ens ihåg vad jag gjorde. Men dagliga rutinen antar jag. Kolla mail, Facebook, Instagram, Businessclass och andra superviktiga saker ;) vaknar upp ur min koma och inser att jag har 20 minuter kvar och väskan är inte ens packad.

In i duschen, på med kläderna och packa väskan med jag tror mig behöva ett dygn på bortaplan. Ett ombyte, dator, resplånbok, hygienartiklar, telefon och plånbok. Går ut och taxin kommer direkt. Solen steker ordentligt och jag känner svetten vara på väg när vi åker mot nästa person att bli upplockad på Adolf Hedinsvägen. Inser då att jag bara plockade med kortbyxor, kalsonger och sockor som ombyte. Att inte ta med en/två extra t-shirt, skjorta känns direkt som mindre smart.

Kommer till flygplatsen, en f.d arbetskamrat står utanför terminalen, byter några ord innan jag går in och hämtar ett boardingkort. Promenerar bort mot säkerhetskontrollen och ska scanna mitt boardingkort men maskinen vägrar, får dra upp mitt SAS Mastercard och efter att den tänkt ett kvartssekel så tyckte den att jag var välkommen in. Vanliga Ryan Bingham rutien (tror jag!) För er som inte förstår vad jag menar, se filmen Up in the Air upp med datorn och vätskorna i ena lådan och jackan, väskan i andra. Går genom larmbågen och den tjuter som ett fyrverkeri, min vanliga tur i Kiruna. Men det visar sig att min Boeing 737 pin som jag brukar ha på jackan tydligen smugit sig ner i byxfickan. Aj aj, vad hände med rutien??

Får världens noggrannaste kontrollant som inspekterar min kropp till minsta millimeter. Tänker på serien Orange is the new Black och andra fängelsefilmer, det enda som saknas är bend over and cough.... En arbetskamrat ska också till Stockholm med sin flickvän, slår mig ner vid dom var restaurangen SPIS har sina bord. Tänker ta en öl innan jag svär för mig själv då jag inser att klockan är strax över 10... Svenska alkollagen jag säger då det. Andra gången jag går i fällan. Boarding börjar strax därpå. Vi väntar att gå på, vem orkar rusa in på planet liksom.

Mitt sällskap blippar sina boardingkort och försvinner mot planet men jag blir stannad och hänvisad till att vänta då främre trappan är upptagen. 2 sekunder senare är det tydligen okej. Kommer ombord och ungefär vid rad 10 så verkar främre trappan vara i bruk igen för det är folk som ska åt alla håll och kanter. Suger in magen och kommer förbi till rad 2D. Nu visar sig min plats vara tagen av en äldre dam som tyckte hennes plats på 1D inte alls var kul. När jag påpekar lite snällt att "tror jag sitter här" så springer hon snabbt mot kabinpersonalen och frågar om vi kan byta. Känner direkt att jag inte orkar bry mig och sätter mig på rad 1D, får hela raden för mig själv så det var bra :)

När vi lyft så börjar jag tänka på Kiruna Flygplats. Jag kan nog räkna på en hand när jag hört statusupprop där plus/guld/diamant får gå ombord först, men även att neka mig när 2 andra precis före mig och som sitter bara två rader bakom får gå ombord. Vad är det för något? Nu kräver inte jag någon specielbehandling eller liknande. Jag vill inte ens gå ombord först, men jag vill ha möjligheten till det. Alldeles för mycket jante på den där flygplatsen. Blir nästan irriterad hur dåligt allt fungerar. På ingen annan flygplats har jag upplevt något liknande. Och få mig inte att börja om flygbussar som aldrig går ;)

Kiruna Flygplats har i dagsläget bottenrank, eller delad första-botten med Doha flygplats (den gamla) Hade jag inte bott i Kiruna hade jag undvikt flygplatsen som pesten.

Nog med det negativa, gör bara att hela dagen blir dålig. Fokus fram och på det bra!

Beställer en blå WASA, glas vatten och en kopp thé när ombordsserveringen börjat, några minuter efter att lampan med säkerhetsbältet är släckt. Slår ett öga ner i vagnen och ser att det finns sådana där goda Lindt chokladbollar, modell mindre. Måste säga att jag är oerhört svag för dessa utsökta praliner. Så jag beställer en sådan också, fast jag egentligen inte borde. Men det finns undantag på alla regler. Och idag ska jag till Svalbard, har aldrig varit där förut, bara det är en anledning nog att starta dagen med en liten pralin.

Somnar efter maten och vaknar upp när vi går ner för landning att någon skriker, inte ett barnskrik utan en man som skriker. Varför vet jag ej, kände inte behovet att ta reda på det heller. Landar i långtbortistan som jag kallar rullbanan som ligger längst bort på Arlanda. Dålig på rullbanor, så någon bättre beskrivning kan jag ej ge. Dockar i gate 42 på Terminal 4. Beger mig mot Sky City och blir oerhört sugen på glass när jag ser Froyo. Men!!! Jag lyckas hålla mig och fortsätter promenera. Möter ett hav med folk vid första säkerhetskontrollen, hela byggnaden känns överbefolkad. Svetten gör sig också påmind och brist på ombyte av t-shirt gör mig inte direkt lyckligare.
Fortsätter mot Fast Track som är sånär på helt tom, förutom en indisk familj som kommer precis före mig. Skrattar när jag hör deras konversation, där han försöker slippa den vanliga säkherhetskontrollen som verkligen är packad till gränsen. "My wife is pregnant" Och svaret han får är klockrent "Thats not a valid reason" Haha... Ja mycket ska man då höra. Ryan Bingham går hem den här gången och jag är genom kontrollen på några sekunder. Upp i loungen som också är packad, dricker vatten och kluddar i gästboken.

Lämnar och gör den obligatoriska rundan när man har gott om tid. Konstaterar än en gång att det är frukansvärt varmt och mycket folk överallt. Sätter mig ner i baren vid gate 1, arbetskamraten och hans flickvän dyker upp efter ett tag. Snackar om allt möjligt och inser att jag snart måste boarda. Säger hej då och beger mig mot gate 12, jag har gett upp mitt boardingkort och drar SAS Mastercard som efter en snabb fundering släpper in mig till Hamder Viking som jag rest med många gånger förut. Den här gången är det ingen som tagit min plats. Men det blir lite rörigt när en dam vill sitta bredvid sin gubbe och vi flyttas omkring som dominobrickor.

Från 03F sitter jag helt plötsligt på 02D, att byta fönster mot gång och seatblock! Ja tack. Slutar med att alla i Pluskabinen får seatblock förutom familjen på rad1. Kort flygning på 45 minuter, hinner sänka en mango + Jordgubb smoothie innan vi tar mark på Oslo Gardermoen. Av misstag glömmer jag bort att jag kommer utrikes och ska inrikes. Hade tänkt att Svalbard skulle räknas som utrikes, så dit kommer jag inte in igen. Men nu hade jag istället gott om tid att utforska landside + inrikeshallen. Överlag måste jag säga att det är en fin flygplats. Förutom att samma människa som på Arlanda verkar kontrollera temperaturen. Tryck på ACn och ge mig kyla tack!

Promenerat omkring och försökt hitta en t-shirt, tröja, ja vad som helst utan att hitta något vettigt. Känns inte alls fräsht, men jag överlever nog. Hoppas även mina medresenärer gör det. I annat fall har jag bra försäkringar, jag hoppas dom täcker resenärer som dött av min lukt? Sitter just nu i loungen vid gate 15, förväntansfull inför Svalbard!

Last edited by a moderator:
Del 2 Oslo-Svalbard-Oslo

Tydligen svamlade jag tidigare, jag skulle visst till utrikes. Passkontroll när man ska till Svalbard och jag som inte ens kollade att jag hade passet med mig, tur att den var i reseplånboken. Kom in i SAS loungen på utrikesterminalen, mitt SAS kreditkort fungerade inte, så nu åkte boardingkortet upp igen hehe. Det är många vändor, tur att jag har båda och att en av dom fungerar mellan varven ;) kommer in tar ett äpple och sätter mig ner och brandalarmet går! Hela loungen och terminalen börjar utrymmas, men många verkar sitta kvar lite överallt och det känns som en enda stor röra där ingen egentligen vet vad som händer och vad man ska göra.

Kommer till nödutgången, många utrymmer men jag och några andra stannar kvar och efter några minuter är faran över. Jag hoppas inte dom som gick ut måste genom säkerhetskontrollen igen, det jag var lite rädd för. Inte för att det hade gjort något. SK4496 som skulle avgå 20:50 har en ny avgångstid på 22:30. Gör inte mig så mycket, så länge jag hinner med en tur runt byn och kan ta lite kort är jag nöjd. Känner mig rätt trött faktiskt. Hoppas på lite sömn ombord!

Första gången jag är med om Wifi på en SAS flygning. På ett sätt är det givetvis kul, första gången liksom!! Men nej jag känner inte alls samma lugn som jag vanligtvis känner. På något sätt är det skönt att slippa omvärlden ett tag. Äta och dricka något gott, kolla ut genom fönstret, skriva något, läsa en bok eller prata med stolsgrannen. Det behöver finnas zoner i samhället där internet inte tillåts och vi är tvingade att bli analoga, få varva ner ett tag. Nog för att valfrihet är viktigt. Vem tvingar mig att använda? Vilket är sant. Men samtidigt kan jag inte hålla fingrarna borta om det väl finns. Så här har jag verkligen en dubbelmoral som heter duga. Men så kan det vara ibland tyvärr.

Vi lämnade Oslo ungefär 22:45 vilket är en bra försening mot 20:50. LN-RPO 737-800 har jag nöjet att få flyga upp till Svalbard med. Anledningen till förseningen berodde på att ett annat flygplan med den här besättningen ombord gick sönder. Sånt som händer tyvärr. Tur nog inte allt för ofta. Fick 3 säten trodde jag, men någon från GO kravlade in på 04D i sista sekund. Vilket iofs inte gör så mycket, jag kan omöjligtvis använda 3 säten. Så länge jag har seatblock är jag nöjd! Måste säga att det var trots allt en ärlig man som tog 04D, varken han eller frun på 04C beställde något. Mannen sa att han inte betalt för Plus och då skulle varken han eller frun ha något. Nog för att hans bättre hälft var sugen på det ena och andra. Men hans ord var tydligen lag. Det blev en kopp kaffe för henne.

Sånt här beteende ser vi för lite av i samhället idag, har blivit allt för mycket roffande. Nu är väl inte jag mycket bättre själv i alla avseenden. Men jag försöker göra gott när jag kan. Men det kändes hedersvärt på något sätt av honom. Nog om det, tänkte förresten på när man körde säkerhetsdemostrationen. Den kördes givetvis på Norska och summeringen på Engelska. Men borde man inte gjort tvärtom? Det känns som att majoriteten ombord är utomnordiska (finns det ett sådant ord, låter som utomjording?). Bara en tanke. Ganska bra turbulens när jag försöker skriva det här. Svårt att se bokstäverna! :D Hade även svårt att höra vad kapten sa (låg volym), men tyckte det var något med vindar och att det snart blir bättre.

Ovanstående skrevs på planet, somnade kort därefter för att vakna upp när vi gick ner för landning. Och vilken vy, jag är trots allt från Kiruna men blev ruskigt imponerad av alla berg och dalgången, otroligt imponerande.. Ja jag säger då bara det. Första tanken var direkt att jag måste boka en ny resa hit men att då stanna lite längre. Fina moln och berg det är en vinnande kombination. Ingen större flygplats att prata om. Kommer direkt ut på plattan och första tanken som slår mig är hur kallt det är, 6 grader och jag som svettats hela dagen börjar darra som ett löv. Kanske skulle ha tagit på mig jackan innan jag gick ut. Fort in i ankomsthallen….. Ankomsthall och ankomsthall… Skulle mer säga ett rum med ett bagageband där en stor isbjörn står som herre på teppan.

Hela isbjörns grejen känns lite som något PR trick, frågade taxichaffören om det och han bekräftade det. Fick en tur runt byn på 35-40 minuter och det räckte ganska bra. 353 norska kronor gick kalaset på och för det fick jag se fröbanken. Inte mycket att se utifrån men ändå intressant. Sen en sväng in i byn och ja man får lite kiruna-vibbar över hela miljön. Känns lite arbetsläger över alltihopa. Mycket skotrar överallt som väntar på vintern, känns lite grått, trist och fick känslan över att det känns som en dyster plats.

Men trots allt oerhört intressant, så en tur på 2 dagar hade nog passat för framtiden. Tillbaka på flygplatsen svänger jag direkt till höger från dörren och går genom säkerhetskontrollen och möter en rolig kvinna som skrattar när jag visar mitt boardingkort. Önskade mig lycka till och det lämnade en bra känsla. Avgångshallen är mindre än ankomsthallen som även den var liten. Men dom har en COOP, jag undrar om medmera fungerar här? Hade jag kunnat tjäna några poäng på mina 2 våfflor ;)

Nor**** Ja ni vet vilka, lyfte innan oss. En kvinna kommer springande i sista minut, blippar boardingkort och ska ut mot planet, men väl där är hon på väg upp i trappen till SAS planet när en man ser det och meddelar personalen, haha såg rätt kul ut när hon sprang ut och försöka få henne till rätt plan.

Kom iväg på utsatt tid, rätt tomt i pluskabinen, fick 3 säten för mig själv och totalt var vi kanske 6-7 personer på 6 rader. Go däremot var mer packat. En gubbe frågade om han fick hoppa över till en tom rad i Plus, men den norska flygvärdinnan förklarade på ett tydligt sätt att det fick han inte göra. Däremot kunde han byte till ett tomt säte inom Go. Bra gjord! Frukosten var inte mycket att hurra över, ingen yoghurt och musli liksom :( Någon hade smugit ner en smoothie dit istället. Fy! Nästan spöstraff på sådant ;) Somnade direkt efter frukosten och vaknade när hjulen tog mark här i Oslo, lyckades somna igen och vaknade till ordentligt när vi parkerade vid gaten. Yrvaken ta sig ut, genom passkontroll och ny säkerhetskontroll och nu sitter jag i loungen och inspekterar morgonrushen.

God morgon! 12:50 drar jag tillbaka mot Arlanda.

Last edited by a moderator:
Svalbard omfattas inte av den Nordiska passunionen? OK, så verkar det vara.
Men räknas det till EU? Nej, inte formellt förstås. Schengen? Kan man resa dit med nationellt id-kort?

Toppen