Senaste nytt

Vad väntar hösten 2015?

"Synd" att CPH har 25% mer trafik än ARN. Verkar dock som att ARN växer snabbare än CPH. Undrar även hur statistiken skulle se ut om sverigeresenärer inte behövde åka via CPH.

mvh
Ulf

SAS Group - Press
"We are planning new direct routes from Oslo and Stockholm to North America and Asia, starting in autumn 2015, says Rickard Gustafson, SAS President and CEO."

Eftersom de skriver "from Oslo and Stockholm to North America and Asia", skulle jag gissa som följande:
  • Till Asien: Stockholm-Tokyo alternativt Stockholm-Shanghai
  • Till USA: Oslo-Chicago
Som fcx resonerar, behöver det inte vara "ny destination". Om det var t ex till Hong Kong eller Seoul, tror jag att SAS skulle flyga från Köpenhamn.
Om vi slår på "kremlologiläget": SAS skriver "nya interkontinentala direktlinjer från Stockholm och Oslo". Dvs. flera linjer, men inte nödvändigtvis nya destinationer. Inte heller några andra flygplatser är ARN och OSL är det tal om.

SAS Group - Press

Eftersom de skriver "from Oslo and Stockholm to North America and Asia", skulle jag gissa som följande:
  • Till Asien: Stockholm-Tokyo alternativt Stockholm-Shanghai
  • Till USA: Oslo-Chicago
Som fcx resonerar, behöver det inte vara "ny destination". Om det var t ex till Hong Kong eller Seoul, tror jag att SAS skulle flyga från Köpenhamn.

En ytterligare linje kan ju vara Stockholm-Singapore inom ramen för JV:t

Jag tycker synd om dem som har köpt en Singapore Airlines Business class biljett med SQ flightnummer och hamnar i (nuvarande) SAS plan...

Går det ens att köpa biljetter till hösten 2015 redan nu? Inte helt fel med nya kabinen på ARN-SIN skulle jag vilja påstå. Jag tror också att den linjen är högst tänkbar.

Hittar inte Swedavias detaljerade förteckning över otrafikerade destinationer från Arlanda, endast denna länk där SFO tas upp som den "största otrafikerade destinationen på den amerikanska västkusten".

Otrafikerade destinationer | Swedavia

Från Stockholm är San Francisco den största otrafikerade destinationen på den amerikanska västkusten.

Eftersom det finns många möjligheter att transferera till/från San Francisco gör det staden till en utmärkt destination i väster.

60 % av resenärerna på linjen är svenskar.

Det är väl bl.a. en uppdelning från förr när Sverige fick HQ, Danmark interkontinentaltrafik och Norge tungt tekniskt underhåll.

Hoppas svenska SAS kan krångla sig ut den här internationella sitsen. Som nämns nedan så är >50% av trafiken till SFO svenskar, som tvingas köra via CPH.

mvh
Ulf

Hoppas svenska SAS kan krångla sig ut den här internationella sitsen. Som nämns nedan så är >50% av trafiken till SFO svenskar, som tvingas köra via CPH.

mvh
Ulf

Haha, du glömmer dock en sak: på det här forumet är de flesta beredda att byta inte bara en gång utan flera av förklarliga skäl.

Toppen