Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Även jag är gammal Saab-fantast faktiskt. Har haft flera trimmade Saabar innan jag gick över till Audi och nu Volvo. Den senaste jag hade var jag riktigt nöjd med. En 9-3 SS Aero 2005 med BSR steg 3. Visst, inget att köra 0-100 med, men i motorvägsfart gick den jävulskt bra. Körde ifrån många bilar som jag inte borde ha en chans mot om man jämför siffror. Nån gång ibland saknar man tiden innan man skaffade familj. :)

Saabarna var verkligen inte premium i jämförelse med konkurrenterna, men de hade nån slags själ som var svårt att slita sig från. Om Saab hade levt kvar är det inte alls omöjligt att jag hade haft en 9-5 kombi av nya modellen.

Last edited:
Även jag är gammal Saab-fantast faktiskt. Har haft flera trimmade Saabar innan jag gick över till Audi och nu Volvo. Den senaste jag hade var jag riktigt nöjd med. En 9-3 SS Aero 2005 med BSR steg 3. Visst, inget att köra 0-100 med, men i motorvägsfart gick den jävulskt bra. Körde ifrån många bilar som jag inte borde ha en chans mot om man jämför siffror. Nån gång ibland saknar man tiden innan man skaffade familj. :)

Saabarna var verkligen inte premium i jämförelse med konkurrenterna, men de hade nån slags själ som var svårt att slita sig från. Om Saab hade levt kvar är det inte alls omöjligt att jag hade haft en 9-5 kombi av nya modellen.

Hav förtröstan och skänk din bil en remap från RICA exempelvis. 240hk/480Nm till VEA-spisen!

Mot all logik har jag också en förkärlek för SAAB :eek:

Jag gillar även Alfa Romeo, och gemensamt för de båda märkena är kanske deras unika/udda lösningar. De har mer själ än funktionalitet, och jag har alltid brytt mig mer om det förstnämnda.

PS. Jag råkar bl.a. ha en av vardera... :)

SAAB är en utmärkt familjebil. Såg något reportage en gång om en snubbe som jobbade på en av de stora trimfirmorna. Han hade en SAAB 9000 med 550HK och barnstol i passagerarsätet. ;)

Jo då! Förstår din tanke, men jag menar mer att bilen får allt mindre utrymme som leksak i takt med att livet fylls med andra viljor och måsten. Just nu passar det rätt bra med en V70 D4 med 16"-hjul som man bara startar och kör och på sin höjd kör in i biltvätten en gång i månaden. Förr handtvättade jag bilen en gång i veckan. :)

Nån gång i framtiden får det nog bli en hobbybil som komplement. Hade exempelvis kunnat tänka mig en Mustang från 2010 eller nyare efter nyligen utförd provkörning, även om jag aldrig har varit sugen på amerikanska bilar innan.

Trevligaste en annan sett med barnstol är en GT2-RS. Kom väl bara en handfull till Sverige. Och oj, oj, oj vad ban-entusiasterna var förbannade på den som körde runt med den :p

Då var kommande bil signad.
Och av alla modeller jag provat mig igenom slutade det med att hjärnan fick bestämma. Blev en X3 med hör och häpna den nya lite starkare 2-liters spisen.
Som liten tröst åt mig själv för motornedgraderingen gick jag lös med pennan på utrustningslistan. Nu skall man nog skämmas lite. Utrustning för vad man kan handla en ny Mondeo för (här skulle en skämssmiley behövts). Hur i hela hälleflundran kan man hamna på de beloppen för lite lull-lull ?

Så då är det bara att vänta på i värsta fall 5-6 månader till leveransen. Och under tiden försöka få iväg befintlig kärra.

Då var kommande bil signad.
Och av alla modeller jag provat mig igenom slutade det med att hjärnan fick bestämma. Blev en X3 med hör och häpna den nya lite starkare 2-liters spisen.
Som liten tröst åt mig själv för motornedgraderingen gick jag lös med pennan på utrustningslistan. Nu skall man nog skämmas lite. Utrustning för vad man kan handla en ny Mondeo för (här skulle en skämssmiley behövts). Hur i hela hälleflundran kan man hamna på de beloppen för lite lull-lull ?

Så då är det bara att vänta på i värsta fall 5-6 månader till leveransen. Och under tiden försöka få iväg befintlig kärra.

Grattis till nya bilen!

BMW igen alltså. Och ingen lagerbil m.a.o.? Jag gillade ditt inlägg - men dislike på 20d-motorn ;)

Hoppas dom fått den nyare 20d lite tystare än den gamla. Det är svårt att få 4cyl till premium när ljudet påminner om volvo penta från 1976.

Vad har du valt för bisarra tillval? *nyfiken*

mvh

Grattis till nya bilen!

BMW igen alltså. Och ingen lagerbil m.a.o.? Jag gillade ditt inlägg - men dislike på 20d-motorn ;)

Hoppas dom fått den nyare 20d lite tystare än den gamla. Det är svårt att få 4cyl till premium när ljudet påminner om volvo penta från 1976.

Vad har du valt för bisarra tillval? *nyfiken*

mvh

Tack.
Jo det blev en till. 5:e på 4:a år. Så nu får jag nog ge mig ett tag med bilbyten.
Men det är med vånda jag (hjärnan) valde 2-litern.
Vad gäller utrustningen är det nog enklare att hitta vad jag inte kryssat för. I princip alla nya paket - utom det som innehöll glastaket.
Och så hade jag inget rökarpaket. I övrigt var nog det mesta med :eek:

Last edited:
Toppen