Flög SK191 ARN-KLR idag i SAS Go och hade sett fram emot att få äta frukost. Jag vet att sen en tid tillbaka så får man betala för frukostlådan på samtliga linjer. Det i sig tycker jag är ett galet beslut, men det är inte därför jag skriver.
På SAS.se samt i "Eat and drink" står det att de säljer frukostlådan för oss i SAS Go för 70 SEK. När jag ber om att få köpa en så nekar flygvärdinnan mig att köpa en låda med motivationen att den bara är för de som flyger SAS Plus. Förklarar för henne att jag vill betala för lådan och att den finns på menyn, men hon insisterar att på denna linjen är lådan bara för SAS Plus. Istället blir jag erbjuden att köpa en Wasa sandwich och smoothie för 40 SEK. Köper det och får låta magen kurra fram till lunch.
Hur kommer det sig att SAS inte säljer frukostlådan som de kommunicerar att de gör? Och är det ett beslut att inte sälja frukostlådan på ARN-KLR så bör de ju kunna skriva ut det, precis som det står att de inte säljer vissa produkter på tex CPH-TXL och i Danmark inrikes. Då hade jag kunnat planera in frukost på Arlanda/hemma istället för att sitta med kurrande mage en hel förmiddag.
Allt handlar om förväntningar. De har kommunicerat att frukost inte är gratis, därför blir jag inte besviken över det. De har däremot inte kommunicerat att de inte säljer frukost på denna linje, vilket gör mig besviken och de sviker de förväntningar jag hade på dem. Hade de kommunicerat detta tydligt hade det varit tydligare för mig som kund och jag hade förmodligen inte blivit besviken på samma sätt.
Har skrivit till guld-mejlen, återstår att se vad jag får för svar från dem.