Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

SAS.se hänvisar till en tabell som är tredelad, med low economy till höger, economy i mitten och business/first till vänster. Men kan man någonstans se hur många % jag bör multiplicera de miles sträckan gäller?

Just nu står jag och väljer mellan Thai eller Asiana för en resa mellan Bangkok (BKK) och Seol (ICN) där Thai är klass J medan Asiana klass Z. Är båda 200% eller kan det vara så att någon är 150%?

Jag tycker det är svårt att se detta och har fram till idag alltid ringt SAS support som över telefon gett mig informationen. Men allt som oftast sitter man efter stängningsdags och letar resor, vore smidigt med något mer tillförlitligt redskap. Har påtalat SAS att det vore intressant att ser klasserna i %, eftersom de har informationen och är villiga att dela med sig av den, men inget har hänt ännu.

Så som jag har förstått det så är minimum 150 = 25%, minimum 600 = 100% och minimum 1200 = 200%. När det gäller valet mellan Thai och Asiana så ger bokningsklass J med Thai minimum 1200 medan bokningsklass Z med Asiana ger minimum 600.

Så som jag har förstått det så är minimum 150 = 25%, minimum 600 = 100% och minimum 1200 = 200%. När det gäller valet mellan Thai och Asiana så ger bokningsklass J med Thai minimum 1200 medan bokningsklass Z med Asiana ger minimum 600.

Så utifrån det resonemanget skulle Asiana i klass F endast ge 100% eftersom tabellen klassar den som minimum 600 poäng? Känns snålt för en förstaklassbiljett. Min teori efter att ha pratat med SAS helpdesk (kanske inte helt tillförlitligt) är att det finns nyanser inom de tre delarna av tabellen, men det är bara min teori. Vore fint med tydlig insyn.

När Dr. Miles mfl postar Deals på den delen av forumet så brukar det stå rätt tydligt vilken % en viss klass ger, var fås informationen i dessa fall?

När Dr. Miles mfl postar Deals på den delen av forumet så brukar det stå rätt tydligt vilken % en viss klass ger, var fås informationen i dessa fall?
Jag kan inte publicera källan men jag kan skriva vad som står där.

Asiana Airlines (OZ)Effective 01SEP12
EuroBonus on ParticipantBooking ClassesAccrual Structure
FirstF200%
First DiscountedA, P200%
BusinessC200%
Business DiscountedD, J, Z200%
EconomyE, U, Y100%
Economy DiscountedB, H, M, Q100%
Economy DiscountedK, S, T, G, V, W50%
Revenue classes not includedLNo accrual
First Award travelONo accrual
Business Award travelINo accrual
Economy Award travelXNo accrual
Non Revenue incl. Industry DiscountR, NNo accrual

THAI (TG)Effective 01JUL08
EuroBonus on ParticipantBooking ClassesAccrual Structure
FirstF200%
First DiscountedA, P200%
BusinessC200%
Business DiscountedD, J, Z200%
EconomyU, Y100%
Economy DiscountedB, H, M, Q100%
Economy DiscountedK, S25%
Economy DiscountedT, V, W, GNo accrual
First Award TravelONo accrual
Business Award TravelINo accrual
Economy Award TravelXNo accrual
Non Revenue including Industry DiscountN, R, L, ENo accrual

Tack Dr. Miles, det var vänligt!

Sist jag talade med SAS på telefon så påpekade jag hur dumt det är att behöva ringa in varje gång jag vill veta hur många EB poäng en viss bokningsklass genererar. Oscar, som hjälpte mig med att ta fram exakt de %-värden jag var intresserad av för stunden, höll med mig om att det sätt tabellerna är skrivna är korkade. Under vårt samtal kom han själv på idén om att extrahera all data från databasen och maila direkt till mig, så slapp jag ringa in i framtiden. Han skulle först säkerställa att han fick lämna ut informationen. Detta blev jag såklart väldigt glad över och vi lade på.

Tyvärr fick jag ett mail en timme senare som i princip sa något helt annat.

Ni frågade om att få information om hur mycket poäng man tjänar generellt med andra Star Alliance-medlemmar och det är en krånglig svar att ge.

Det finns ingen effektiv tabell att utgå ifrån och man måste tyvärr ringa oss om man vill ha en träffsäker svar. Vi kan bara med säkerhet säga att det finns ett minimum poäng man tjänar in, som du nog är medveten om. Detta gäller också, i stort sätt, för de andra flygbolagen. Miles man tjänar in varierar kraftigt.

Jag kan förstå att det rent administrativt kan vara jobbigt att hålla listor likt den Dr. Miles postade uppdaterade, så SAS väljer en enklare väg. Men eftersom informationen finns och inte på något sätt är hemlig, så tycker jag det vore fint om SAS eller någon som sitter inne med informationen kunde lägga upp en enkel sökmotor på nätet. Skulle spara mycket tid.

Det där är bara BS för att inte lämna ut tabellen. Det finns ett tydligt mönster i hur min-värdena översätts till procentsatser, så det är egentligen bara en fråga om läsa på så vet man hur man ska göra. Men det vore ju mycket enklare om SAS publicerade värdena direkt.

Det är även värt att notera att mitt förslag på My SAS Idea om att göra detta helt ignorerats, dvs SAS har inte godkänt det som ett förslag.

Det där är bara BS för att inte lämna ut tabellen. Det finns ett tydligt mönster i hur min-värdena översätts till procentsatser, så det är egentligen bara en fråga om läsa på så vet man hur man ska göra. Men det vore ju mycket enklare om SAS publicerade värdena direkt.

Det är även värt att notera att mitt förslag på My SAS Idea om att göra detta helt ignorerats, dvs SAS har inte godkänt det som ett förslag.

Har du en länk till förslaget så man kan gå in och rösta?

Visste inte hur mkt jag skulle flyga förra året, så jag la allt på A3 och fick deras Gold giltigt i tre år.
I år från februari, som är min brytpunkt på EB, så har jag lagt allt på EB. I fredags flög jag MMX-ARN-VBY och det tog mig över 50k med 100 poängs marginal. Återresan som låg på samma bokningsnummer skedde i söndags. Kommer, eller ska, de två segmenten (returen VBY-ARN-MMX) ge mig 25% påslag eller är jag Silver genom hela bokningen?

Toppen