BA Visa 2-4-1 (2 för 1) voucher

Christiansson skrev:Sorry jag måste läst fel på BA's sidor då, där de skriver att en av förmånerna för Guld är: "If there is no availability in your chosen cabin or on the flight, with the Gold Priority Reward you have the option of using double the regular Avios to secure a seat of your choice on the flight, providing you book 30 days or more in advance. All you have to do is call us to make the arrangements."Klicka för att utvidga...

Jaha, den funktionen finns ju, men då är det imho helt meningslöst att flyga med Avios. Skulle vara förvånad om någon använde den där funktionen någonsin. Dessutom är jag 99% säker på att den inte går att kombinera med vouchern. Däremot vet jag att vouchern går att kombinera med GGL-jokers.

agehall skrev:Jaha, den funktionen finns ju, men då är det imho helt meningslöst att flyga med Avios. Skulle vara förvånad om någon använde den där funktionen någonsin. Dessutom är jag 99% säker på att den inte går att kombinera med vouchern. Däremot vet jag att vouchern går att kombinera med GGL-jokers.Klicka för att utvidga...

Varför är det meningslöst? Finns många BAEC medlemmar som sitter på miljontals Avios som kanske bränt sina jokrar redan och behöver flyga eller vill köpa resa till någon annan. Den stora majoriteten är ju baserad i UK och dom behöver inte betala poäng för matar flighter som vi, varav kostnaden är lägre.

Nu sitter jag på en telefon, så det blir inga längre utläggningar. Men i korthet anser jag fäster jag ett högre värde än så på mina avios. Klart det kan finnas fall då det är det bästa alternativet, men det skulle jag säga är extremfall. Visst, sitter man på miljoner avios och inte vet vad man ska göra med dem så...

Concorde skrev:Varför är det meningslöst? Finns många BAEC medlemmar som sitter på miljontals Avios som kanske bränt sina jokrar redan och behöver flyga eller vill köpa resa till någon annan. Den stora majoriteten är ju baserad i UK och dom behöver inte betala poäng för matar flighter som vi, varav kostnaden är lägre.Klicka för att utvidga...

OT svar.

Beroende på destinationen, summan av UK APD (som man måste betala för bl a utresa från Storbritannien) räcker för köp av extra avios som behövs för oss nordbor.

T ex UK APD för Band C (avstånd mellan 4.001 - 6.000 miles) i Business class kostar 166 GBP = ca 200 EUR.

Med 200 EUR kan man köpa 10.000 avios utan rabatt eller extra bonus.

http://www.businessclass.se/forum/british-airways-executive-club/6308-air-passenger-duty-uk.html

Jag får min BAEC VISA "2-4-1"-voucher under juni månad, men kommer totalt "bara" att ha ca 125 000 Avios.

Precis som bl a Agehall skrivit tidigare så är det inte bästa värdet att använda Avios inom Europa.

Kombinationen 125 000 Avios + voucher-förutsättningen att det ska vara t.o.r. samt börja i Norden gör möjligheterna klart begränsade - målet är ju självklart en resa i F...

Någon som är i samma situation?

Förslag på hur man bäst ska göra för att maxa?

Stefan62 skrev:Någon som är i samma situation?Förslag på hur man bäst ska göra för att maxa?Klicka för att utvidga...

Leta upp någon som har lagom mycket poäng, som du vill resa med, som du "bildar familj med". Denna betalar säg 170k poäng, du betalar 50k poäng och 2-4-1 vouchern, och båda är nöjda.

Stefan62 skrev:Jag får min BAEC VISA "2-4-1"-voucher under juni månad, men kommer totalt "bara" att ha ca 125 000 Avios.Precis som bl a Agehall skrivit tidigare så är det inte bästa värdet att använda Avios inom Europa.Kombinationen 125 000 Avios + voucher-förutsättningen att det ska vara t.o.r. samt börja i Norden gör möjligheterna klart begränsade - målet är ju självklart en resa i F...Någon som är i samma situation?Förslag på hur man bäst ska göra för att maxa?Klicka för att utvidga...
Jag skulle titta relativt långt fram i tiden, till ex januari/februari och satsa på att hitta ekonomi mellan ARN-LHR och sedan First från LHR till NYC eller Boston. Kostar 115.000 Avios för 2 pers med vouchern.

Stefan62 skrev:Jag får min BAEC VISA "2-4-1"-voucher under juni månad, men kommer totalt "bara" att ha ca 125 000 Avios.Precis som bl a Agehall skrivit tidigare så är det inte bästa värdet att använda Avios inom Europa.Kombinationen 125 000 Avios + voucher-förutsättningen att det ska vara t.o.r. samt börja i Norden gör möjligheterna klart begränsade - målet är ju självklart en resa i F...Någon som är i samma situation?Förslag på hur man bäst ska göra för att maxa?Klicka för att utvidga...

Jag hade ca. 140.000poäng och visste inte riktigt heller vad jag skulle göra men för 138.000avios kommer du till Dubai i F och Business (troooor det var Business) mellan GOT-LHR. Om man tar Economy så kommer man väl ner lite i Avios så det kanske går?? 138.000avios för 2st med vouchern såklart...

Åker i September, ska bli så j****dra gött!

JagHarEnFörDyrFru skrev:Jag hade ca. 140.000poäng och visste inte riktigt heller vad jag skulle göra men för 138.000avios kommer du till Dubai i F och Business (troooor det var Business) mellan GOT-LHR. Om man tar Economy så kommer man väl ner lite i Avios så det kanske går?? 138.000avios för 2st med vouchern såklart...Åker i September, ska bli så j****dra gött!Klicka för att utvidga...
Blir det inte j****dra varmt också? Sitter med en voucher som går ut i Oktober och får snart en ny för 2014 och funderade på Dubai också en weekend.

Du kan ju köpa till det som fattas i samband med bokning.

Christiansson skrev:Hej allihopa, jag håller på att samla Avios och 2-4-1 med BA, och funderar lite på vart vi skall åka. Sol och avslappning, bra mat och vin, kultur/natur/djurliv, men vi behöver inget party/nattliv.Dubai har jag förstått fungerar, man vart annars? Karibien? Har någon lyckats ta sig till Mauritius? Krabi? Är det överhuvudtaget någon idé att försöka få tag i awardbiljetter till de stora resmålen om man har begränsat med tid att söka? Och går det/är det värt att tvinga fram en awardplats när/om jag blir guld, och om jag gör det, kan jag använda den till 2-4-1?Så om ni kunde dela med er av vart har ni åkt med 2-4-1 i First eller Business, och när det var (år/månad), vore det kanon.Klicka för att utvidga...

Svåra destinationer är t.ex. Maldiverna, Hong Kong, Miami, Orlando, Tampa, Västindien, Los Angeles, Kapstaden, Las Vegas, Bangkok

Lätta är t.ex Indien, Kina, Japan, USA utom ovanstående

Poängkostnad First t/r från LGW/LHR

120 000

Abu Dhabi, Accra, Bahrain, Baltimore, Bermuda, Boston, Chicago, Doha,

Dubai, Lagos, Montreal, Muscat, New York, Philadelphia, Riyadh, Toronto,

Washington

150 000

Antigua, Atlanta, Barbados, Beijing, Bangalore, Calgary, Cancun, Cape

Town, Chennai, Dallas, Dar Es Salaam, Delhi, Denver, Entebbe, Grand Cayman,

Grenada, Houston, Hyderabad, Johannesburg, Kingston, Las

Vegas, Los Angeles, Luanda, Lusaka, Male, Mexico City, Miami,

Montego Bay, Mumbai, Nairobi, Nassau, Orlando, Phoenix, Port Of Spain,

Providenciales, Punta Cana, San Diego, San Francisco, Seattle,

St Kitts, St. Lucia, Tampa, Tobago, Trinidad, Vancouver

180 000

Bangkok, Hong Kong, Rio De Janeiro, Sao Paulo, Seoul, Shanghai,

Tokyo

210 000

Singapore

Är det någon som hittar 241 från arlanda till new york maj 2015 hittat enbart ett utresedatum, släpper de flera platser sen eller är de redan slut? Kollar jag t.ex mars finns det ju varje dag

freno skrev:Är det någon som hittar 241 från arlanda till new york maj 2015 hittat enbart ett utresedatum, släpper de flera platser sen eller är de redan slut? Kollar jag t.ex mars finns det ju varje dagKlicka för att utvidga...
Börja med att kika om det finns flighter LHR-New York för två. Det kan finnas många flighetr där, medan ARN-LHR inte är släppta än. Då kan man gå runt detta bland annat genom att boka ARN-LHR i ekonomi och resten i C, eller boka ARN-LHR dagen innan och sova över i London.

Grymt! Men då kommer fråga två, det verkar ju finnas arn - lhr samt lhr-jfk de dagar jag vill boka, varför hittar jag inte dem på ba.com

Back