Senaste nytt

BA Visa 2-4-1 (2 för 1) voucher

Sorry jag måste läst fel på BA's sidor då, där de skriver att en av förmånerna för Guld är: "If there is no availability in your chosen cabin or on the flight, with the Gold Priority Reward you have the option of using double the regular Avios to secure a seat of your choice on the flight, providing you book 30 days or more in advance. All you have to do is call us to make the arrangements."

Jaha, den funktionen finns ju, men då är det imho helt meningslöst att flyga med Avios. Skulle vara förvånad om någon använde den där funktionen någonsin. Dessutom är jag 99% säker på att den inte går att kombinera med vouchern. Däremot vet jag att vouchern går att kombinera med GGL-jokers.

Jaha, den funktionen finns ju, men då är det imho helt meningslöst att flyga med Avios. Skulle vara förvånad om någon använde den där funktionen någonsin. Dessutom är jag 99% säker på att den inte går att kombinera med vouchern. Däremot vet jag att vouchern går att kombinera med GGL-jokers.

Varför är det meningslöst? Finns många BAEC medlemmar som sitter på miljontals Avios som kanske bränt sina jokrar redan och behöver flyga eller vill köpa resa till någon annan. Den stora majoriteten är ju baserad i UK och dom behöver inte betala poäng för matar flighter som vi, varav kostnaden är lägre.

Nu sitter jag på en telefon, så det blir inga längre utläggningar. Men i korthet anser jag fäster jag ett högre värde än så på mina avios. Klart det kan finnas fall då det är det bästa alternativet, men det skulle jag säga är extremfall. Visst, sitter man på miljoner avios och inte vet vad man ska göra med dem så...

Varför är det meningslöst? Finns många BAEC medlemmar som sitter på miljontals Avios som kanske bränt sina jokrar redan och behöver flyga eller vill köpa resa till någon annan. Den stora majoriteten är ju baserad i UK och dom behöver inte betala poäng för matar flighter som vi, varav kostnaden är lägre.

OT svar.
Beroende på destinationen, summan av UK APD (som man måste betala för bl a utresa från Storbritannien) räcker för köp av extra avios som behövs för oss nordbor.
T ex UK APD för Band C (avstånd mellan 4.001 - 6.000 miles) i Business class kostar 166 GBP = ca 200 EUR.
Med 200 EUR kan man köpa 10.000 avios utan rabatt eller extra bonus.

http://www.businessclass.se/forum/british-airways-executive-club/6308-air-passenger-duty-uk.html

Jag får min BAEC VISA "2-4-1"-voucher under juni månad, men kommer totalt "bara" att ha ca 125 000 Avios.

Precis som bl a Agehall skrivit tidigare så är det inte bästa värdet att använda Avios inom Europa.

Kombinationen 125 000 Avios + voucher-förutsättningen att det ska vara t.o.r. samt börja i Norden gör möjligheterna klart begränsade - målet är ju självklart en resa i F...

Någon som är i samma situation?

Förslag på hur man bäst ska göra för att maxa?

Leta upp någon som har lagom mycket poäng, som du vill resa med, som du "bildar familj med". Denna betalar säg 170k poäng, du betalar 50k poäng och 2-4-1 vouchern, och båda är nöjda.

Jag får min BAEC VISA "2-4-1"-voucher under juni månad, men kommer totalt "bara" att ha ca 125 000 Avios.

Precis som bl a Agehall skrivit tidigare så är det inte bästa värdet att använda Avios inom Europa.

Kombinationen 125 000 Avios + voucher-förutsättningen att det ska vara t.o.r. samt börja i Norden gör möjligheterna klart begränsade - målet är ju självklart en resa i F...

Jag skulle titta relativt långt fram i tiden, till ex januari/februari och satsa på att hitta ekonomi mellan ARN-LHR och sedan First från LHR till NYC eller Boston. Kostar 115.000 Avios för 2 pers med vouchern.

Jag hade ca. 140.000poäng och visste inte riktigt heller vad jag skulle göra men för 138.000avios kommer du till Dubai i F och Business (troooor det var Business) mellan GOT-LHR. Om man tar Economy så kommer man väl ner lite i Avios så det kanske går?? 138.000avios för 2st med vouchern såklart...
Åker i September, ska bli så j****dra gött!

Jag hade ca. 140.000poäng och visste inte riktigt heller vad jag skulle göra men för 138.000avios kommer du till Dubai i F och Business (troooor det var Business) mellan GOT-LHR. Om man tar Economy så kommer man väl ner lite i Avios så det kanske går?? 138.000avios för 2st med vouchern såklart...
Åker i September, ska bli så j****dra gött!
Blir det inte j****dra varmt också? Sitter med en voucher som går ut i Oktober och får snart en ny för 2014 och funderade på Dubai också en weekend.

Toppen