Ganskaanonym
Medlem
Nej men vi är lätt bäst på att överdriva våra (kinesiska) bilars förträfflighet. Ska man nu vara patriot så skulle jag hellre se att pengarna stannar i Tyskland istället för att gå till Kina.
Det tycker jag inte. 80% av alla bilar som säljs i Sverige årligen är av utländskt fabrikat. Och Ja, mot din vilja kallar jag fortfarande Volvo svenskt - i alla fall delvis. Volvo sysselsätter rätt många i Sverige. Bilarna utvecklas fortfarande här och hälften av dem tillverkas här, således sker merparten av återinvesteringarna här. Inget tyder på att detta kommer ändras inom en snar framtid. Kinesernas intresse för sina egna inhemska bilmärken minskar stadigt varje år.
Vi som jobbar eller har jobbat inom bilbranschen vet att svenskar uppvisar väldigt blygsam patriotism jämfört med länder som Tyskland, Frankrike eller för all del USA. Åk och titta på parkeringen på Volvo Torslanda och gör sedan samma sak hos valfri tysk eller fransk biltillverkare.
För egen del känner jag många gånger fler Volvohatare än älskare. För övrigt gäller detta beteende långt många fler branscher än just bilbranschen. Svenskar älskar att hata sina inhemska produkter.