Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Nej men vi är lätt bäst på att överdriva våra (kinesiska) bilars förträfflighet. Ska man nu vara patriot så skulle jag hellre se att pengarna stannar i Tyskland istället för att gå till Kina.

Det tycker jag inte. 80% av alla bilar som säljs i Sverige årligen är av utländskt fabrikat. Och Ja, mot din vilja kallar jag fortfarande Volvo svenskt - i alla fall delvis. Volvo sysselsätter rätt många i Sverige. Bilarna utvecklas fortfarande här och hälften av dem tillverkas här, således sker merparten av återinvesteringarna här. Inget tyder på att detta kommer ändras inom en snar framtid. Kinesernas intresse för sina egna inhemska bilmärken minskar stadigt varje år.

Vi som jobbar eller har jobbat inom bilbranschen vet att svenskar uppvisar väldigt blygsam patriotism jämfört med länder som Tyskland, Frankrike eller för all del USA. Åk och titta på parkeringen på Volvo Torslanda och gör sedan samma sak hos valfri tysk eller fransk biltillverkare.

För egen del känner jag många gånger fler Volvohatare än älskare. För övrigt gäller detta beteende långt många fler branscher än just bilbranschen. Svenskar älskar att hata sina inhemska produkter.
 
Kanske inte hör hemma här men undrar iaf (ursäkta förkortningen) Jag kör VW Passat Variant TDI 170 4Motion (2012) 4-5k om året och får ont i ryggen. Samma lika för två kollegor. En av dem går hos naprapat för idrottsskador och naprapaten menade att hen har många VW kunder (nypa salt, sila kamel). Någon annan som inte får till sittställning med många mil?

Kollega kör en All Track och har inga problem. Kamrat fick bråka i 2 år för att få byta ut sin tj. bil pga hemska ryggproblem. I den V70 han fick plocka ut upphörde problemen. Kom inte ihåg vilken modell han körde.
 
Nej men vi är lätt bäst på att överdriva våra (kinesiska) bilars förträfflighet. Ska man nu vara patriot så skulle jag hellre se att pengarna stannar i Tyskland istället för att gå till Kina.

Amen ! - Finns alltså likasinnade därute :p

För egen del känner jag många gånger fler Volvohatare än älskare. För övrigt gäller detta beteende långt många fler branscher än just bilbranschen. Svenskar älskar att hata sina inhemska produkter.

Tror inte att problemet ligger i att hata Volvo. För egen del är jag så fruktansvärt irriterad på att man anser Volvo som det bästa som rullar. Att Volvo skulle vara ett premiummärke.
Så fort man rakkar ner på detta märke så stämplas man nästan som en landsförrädare.

Någon Volvo-modell må vara prisvärd. Men något premiummärke är man inte ännu. Kanske lyckas kineserna få till det i framtiden.
Sedan är det väl också bara att titta på alla tester sedan en massa år tillbaka. När har en Volvo stått som segrare ? Är väl i princip en snart enad kritikerkår som anser att en E-Klass Kombi är bästa familjebilen. Och detta var ju en gång i världen Volvos paradgren.
Detta kan ju inte betyda att Volvo anses som något speciellt, eller har jag fel ?

Trots min avoga inställning till kinesiska företag har jag faktiskt testat igenom några Volvo-modeller inför kommande bilbytet - XC 70 & XC 60. Men efter att provat både Audi (A4, A6, A7), MB (C, E och CLS, ML) och ett gäng BMW och lite till, kan jag inte annat säga än nej tack.
För så gott som samma pengar får jag en betydligt trevligare resa i övriga modeller. Och ser jag till tiden den skall rulla hos mig så blir Volvon dessutom dyrare totalt sett.

Och en liten passus när det gäller stolar. Komfortstolen hos BMW landar enbart på strax över 20' om man inte vill ha AC i den. Då får man slanta nästan 10' till :eek:
 
Valley

Vi är ju ruskigt nyfikna på vad du dräper till med nu? Hur går dina tankar? Hur ser din shortlist ut? Några dark horses? LandRover Disco4, Jaguar, osv? Eller kalla fötter och en 530xd till? :)
 
Amen ! - Finns alltså likasinnade därute :p



Tror inte att problemet ligger i att hata Volvo. För egen del är jag så fruktansvärt irriterad på att man anser Volvo som det bästa som rullar. Att Volvo skulle vara ett premiummärke.
Så fort man rakkar ner på detta märke så stämplas man nästan som en landsförrädare.

Någon Volvo-modell må vara prisvärd. Men något premiummärke är man inte ännu. Kanske lyckas kineserna få till det i framtiden.
Sedan är det väl också bara att titta på alla tester sedan en massa år tillbaka. När har en Volvo stått som segrare ? Är väl i princip en snart enad kritikerkår som anser att en E-Klass Kombi är bästa familjebilen. Och detta var ju en gång i världen Volvos paradgren.
Detta kan ju inte betyda att Volvo anses som något speciellt, eller har jag fel ?

Trots min avoga inställning till kinesiska företag har jag faktiskt testat igenom några Volvo-modeller inför kommande bilbytet - XC 70 & XC 60. Men efter att provat både Audi (A4, A6, A7), MB (C, E och CLS, ML) och ett gäng BMW och lite till, kan jag inte annat säga än nej tack.
För så gott som samma pengar får jag en betydligt trevligare resa i övriga modeller. Och ser jag till tiden den skall rulla hos mig så blir Volvon dessutom dyrare totalt sett.

Och en liten passus när det gäller stolar. Komfortstolen hos BMW landar enbart på strax över 20' om man inte vill ha AC i den. Då får man slanta nästan 10' till :eek:

Jovisst, allt hänger ju på motorval och utrustning. En Volvo kan helt klart specas oprisvärd om man så önskar.

Själv hade jag helst kört Audi A6, något som är helt omöjligt med tanke på beloppgränsen på 7,5 pbb. Övriga krav som jag behövde rätta mig efter var dieselmotor, samt max 130g co2.

Volvo V70 är betydligt billigare än de tre tyskarna med likvärdig utrustning. Dessutom är det en förbannat bra bil, oavsett om någon vill kalla den för premium eller inte.
 
Valley

Vi är ju ruskigt nyfikna på vad du dräper till med nu? Hur går dina tankar? Hur ser din shortlist ut? Några dark horses? LandRover Disco4, Jaguar, osv? Eller kalla fötter och en 530xd till? :)

Nästan huvud på spiken. Var och försökte ta en titt på LandRover. Men Hedin, Linköping hade samma inställning som Hedin i Mölndal och inte mycket till övers för någon som vände ut och in på lite bilar.
Nytt försök att titta på dem görs nästa vecka i Sthlm då jag tar Jaguare och LandRover. Och så väntar jag med spänning på live-visningen av 4-Serie Grand Coupé :)

Därefter har jag nog bestämt mig
 
Nästan huvud på spiken. Var och försökte ta en titt på LandRover. Men Hedin, Linköping hade samma inställning som Hedin i Mölndal och inte mycket till övers för någon som vände ut och in på lite bilar.
Nytt försök att titta på dem görs nästa vecka i Sthlm då jag tar Jaguare och LandRover. Och så väntar jag med spänning på live-visningen av 4-Serie Grand Coupé :)

Därefter har jag nog bestämt mig

Inte testat nya Maserati Ghibli? Jag var imponerad över den kvalitetshöjning märket genomgått när jag testade för två veckor sedan. Däremot lite besviken över den nya interiören som numera är väl digital för min smak.

Den är ju en katastrof i andrahandsvärde, men har du testat Jaguar är du kanske beredd på det (?). Jag har kört två av den senare.

Den är väl ca 150.000kr dyrare än BMW o Jaguar (XF antar jag?) när man kommer upp i samma utrustningsnivåer - grundpriset är än värre...
Har du dock tittat på Land Rover så är skillnaden kanske inte lika stor.

Jag ser att de ska ha 800k för dieselspisen på Blocket, men på mässan erbjöd de bra utrustning "redan" för dryga 600.
I Italien o Tyskland finns en del i den prisregionen, så man kan se vad man får vid nybeställning.

Jag testade även Ghibli Q4S - ännu roligare, men för 900k finns det bättre bilar.
 
Last edited:
Jovisst, allt hänger ju på motorval och utrustning. En Volvo kan helt klart specas oprisvärd om man så önskar.

Själv hade jag helst kört Audi A6, något som är helt omöjligt med tanke på beloppgränsen på 7,5 pbb. Övriga krav som jag behövde rätta mig efter var dieselmotor, samt max 130g co2.

Volvo V70 är betydligt billigare än de tre tyskarna med likvärdig utrustning. Dessutom är det en förbannat bra bil, oavsett om någon vill kalla den för premium eller inte.

Ett inte allt för oviktigt inlägg i debatten som jag inte tänkt på själv. Företagens väldigt underliga inställning till tjänstebilar och sina anställda som far land och rike runt i dessa. Och förutom beloppsgränsen vet jag att visa har ett hårt styrt reglemente på vilka modeller som måste väljas.

Men nu finns det både BMW och Audi prissatta för 7,5 pbb. Ex. 520d Business 317', A6 2,0TDI för samma pengar.
Och med tanke på att det går att pruta lite, får man även en E-Klass att hamna där.
Har för mig att dessa även hamnar under 130g.
 
Inte testat nya Maserati Ghibli? Jag var imponerad över den kvalitetshöjning märket genomgått när jag testade för två veckor sedan. Däremot lite besviken över den nya interiören som numera är väl digital för min smak.

Den är ju en katastrof i andrahandsvärde, men har du testat Jaguar är du kanske beredd på det (?). Jag har kört två av den senare.

Den är väl ca 150.000kr dyrare än BMW o Jaguar (XF antar jag?) när man kommer upp i samma utrustningsnivåer - grundpriset är än värre...
Har du dock tittat på Land Rover så är skillnaden kanske inte lika stor.

Jag ser att de ska ha 800k för dieselspisen på Blocket, men på mässan erbjöd de bra utrustning "redan" för dryga 600.
I Italien o Tyskland finns en del i den prisregionen, så man kan se vad man får vid nybeställning.

Jag testade även Ghibli Q4S - ännu roligare, men för 900k finns det bättre bilar.


Alltid gillat Maserati men tror det blir lite väl att åka på kundbesök i. Men man skall aldrig säga aldrig. Kanske dyker upp någon demo som rasat av sig värsta tappet. Precis som med CLS Shooting Brake (som nu en nästan granne skyltar med på sin gård, för att fresta en extra)

Hinns ju med det också när jag ändå tittar på Jaguar och LandRover :)
 
Toppen