Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Lättare syftningsfel, meningen "det gör inte Ryan och Norwegian" syftade till sista satsen, boka om till andra bolag. Men skit samma.

Diskussionen blir helt sned, där man å ena sidan diskuterar hur Norwegian Long haul hanterar förseningar och inställda plan, där koncensus verkar vara att man INTE bokar bokar om till andra bolag, alls, (Men rätta mig gärna) och å andra sidan hur SAS och Norwegian hanterar inställda avgångar på inrikes och europeiska flygningar.

Det är också en enorm skillnad på flyg som ställs in med framförhållning (EU-reglerna säger väl 14 dagar?) oh flyg som ställs in samma dag. Jag kan gärna diskutera båda delarna, men inte i samma diskussion. Äpplen för sig, päron för sig.

Cs-tqm stod på Arlanda nyss. Fullt med trötta passagerare vid bagagebandet. Gick de i tid idag?

Lugn och fin! Hela inlägget fullkomligen drunknar i rappakalja.

Vad har du för belägg för att förseningen skulle bero på något av allt det du rabblar upp och inte på en så enkel sak som "tekniskt fel" som ju varit fallet så många gånger förr?

Att flygbolag drabbas av förseningar pga att man överutnyttjar sin flotta är knappast något unikt för just Norwegian. Inte heller är det unikt för Norwegian att inte ha enbart skandinavisktalande personal.

Jeg undres noen ganger om man leser feil med vilje, eller hva det er. Alt jeg har skrevet er fakta hentet rett fra kilden, vil du ikke innse det er det ikke min feil. Dette er fakta du finner på Norwegians egene nettsider.

Det sier seg selv at en operatør som begynner en produksjon med inter-kontinental flyvning på 3 fly som attpåtil er av en dårlig utprøvd flygplanstype, med null erfaring fra feltet - så gikk det som det gikk. Heidundrende på ræv, som vi sier i nord.

At Norwegian i dag flyr med innleide fly fra Euro Atlantic beror direkte på at Norwegian ikke får lov å fly mellom Europa og Amerika med sine Boeing 787 som er flyttet over på irsk AOC.

Med andre ord er årsaken til at folk får noe annet enn de har bestilt, og eventuelle forsinkelser som grunner i at Euro Atlantic er en rein wet lease - at Norwegian ønsker å omgås regler og utfase all sin produksjon til Ryanairland. Enkelt og greit.

Det er klart at tekniske problemer blir større problemer enn "bare litt tech" når du har en wetlease som er langt fra sitt hjem. Det er klart det blir ekstra vanskelig hvis crew går ut på tid når crewet har base i Thailand mens du flyr ut fra Arlanda/Oslo.

Poenget mitt var så enkelt som at Norwegians mange forsinkelser er noe de kan takke seg selv for i søken av stadig mindre hyggelige forhold for de som jobber i luftfarten. Men jeg skjønner at det er viktigere å beskytte Norwegian som frelser folket med billige billetter enn å kunne opprettholde en normal debatt uten å gå til fullstendig personangrep - vi har da alle bedre ting å bruke påska på. Så takk for nå ;) God påske!

Ja Aurora låt oss enas om att vi är oeniga om huruvida Norwegians val av registreringsland och personals nationalitet m.m. påverkar förseningar på daglig basis eller ej. Riskerna med överutnyttjande av flygplansflottan är vi nog i grunden ganska eniga om att de flesta flygbolag utsätter sig själva för. Alltså inget unikt för Norwegian.

Har man starka åsikter får man räkna med att få ett visst mothugg. Men för mig är personangrepp aldrig OK och dessutom helt onödigt. Skulle du av någon anledning känna att jag har hoppat på dig som person så ber jag uppriktigt om ursäkt. Det har och kommer aldrig att vara min intention. Olika åsikter och synsätt är utvecklande.

Glad Påsk!

Sanningen med Norwegian är väl en blandning.
De har slingat sina plan för hårt varför en störning
Får onödigt stora konsekvenser. De borde hyra in ett par airbus
Att fylla ut med tills nya dreamliners blir levererade
Och inte lita till ad hoc lösningar varje gång någonting
Händer.

Toppen