Senaste nytt

SAS leasar ytterligare en Airbus A340

En liten review efter premiären.

Instämmer med det mesta. Stolar kanon, danska pesonalen? Sådär, tog över 30min från take off innan de serverade drinkarna, väldigt lång serveringstid, middagen tog ca 3h. Tror att dessa saker är för att de inte var intrimmade på kärran och att den är sämre anpassad för crew. Saknade också utrymmet i galley med tidningar, kaffe, vin, sprit etc. Sedan var underhållningssystem bedrövligt, jnte on demand och bara 3 rullande filmer varav åtminstone en var dubbad på franska med arabisk text... filmerna verkar komma från Royal Jordanien. Min slutsats är, skall du sova är denna kärran SAS bästa, dagflyg då tar jag hellre de vanliga.

Likaså saknade jag SAS C toalett :)

I plus är det väl ett steg sämre med LAN-kärran i stolsutrymme iaf.

Jeg vil endda kalde det et stort tilbageskridt. Ikke blot er benpladsen blevet lidt mindre, men det er også en almindelig Eco stol. Eco+ stolene i de gamle fly tilbyder trods alt lidt mere komfort end de almindelige stole i Eco.

Personligt ville jeg blive meget skuffet, hvis jeg havde betalt 14.000 DKK for en billet til f.eks. IAD, og så komme ombord og blive placeret i sådan en stol.

Jeg vil endda kalde det et stort tilbageskridt. Ikke blot er benpladsen blevet lidt mindre, men det er også en almindelig Eco stol. Eco+ stolene i de gamle fly tilbyder trods alt lidt mere komfort end de almindelige stole i Eco.

Personligt ville jeg blive meget skuffet, hvis jeg havde betalt 14.000 DKK for en billet til f.eks. IAD, og så komme ombord og blive placeret i sådan en stol.

Jag utgår ifrån att du i så fall har ett bra case för kompensation.

Idag (igår) den 30:e hade nog de flesta varit nöjda med tre rullande filmer. Inget fungerande underhållningssystem ö.h.t, dessutom verkade det vara lite trassel med stolarna i Business. Kändes som en rätt fräsch kärra annars, vi får se om hemresan i Plus ändrar min uppfattning.

Jeg fløj ORD-CPH lørdag d.29.3 på GO - den maskine er ikke noget fremskridt overhovedet. Entertainment systemet fungerede ikke på den her flyvning og som der skrives ovenfor er der "kun" få rullende film, ingen radio eller følge flyvningen på nogen måde. Sæderne var egentligt fine nok, fin pitch og størrelse.

Sitter här i CPH och SK943 (detta plan) har tekniska problem med en motor. Gatepersonalen säger att det kommer ta 1,5-2 timmar innan vi kommer iväg. Har aldrig själv drabbats av förseningar och tekniska problem, men vi har det bra i gaten och vi litar på att personalen gör sitt jobb. Tyvärr har vi inte mer än silverstatus, men det är ju värt mer än bara ingenting. Vi får se hur det går...

Edit: Felet ligger i avisningssystemet i en av motorerna. Om de får tag på en reservdel ska det ta en timme att byta. Om vi måste byta plan kommer det förmodligen bli en nyligen landad kärra från New York, men den måste förstås städas och tankas först.

Last edited:
Sitter här i CPH och SK943 (detta plan) har tekniska problem med en motor. Gatepersonalen säger att det kommer ta 1,5-2 timmar innan vi kommer iväg. Har aldrig själv drabbats av förseningar och tekniska problem, men vi har det bra i gaten och vi litar på att personalen gör sitt jobb. Tyvärr har vi inte mer än silverstatus, men det är ju värt mer än bara ingenting. Vi får se hur det går...

Edit: Felet ligger i avisningssystemet i en av motorerna. Om de får tag på en reservdel ska det ta en timme att byta. Om vi måste byta plan kommer det förmodligen bli en nyligen landad kärra från New York, men den måste förstås städas och tankas först.

Kanske lite sent nu men hade gärna tagit in en BC-forumkollega in i loungen på CPH. Väntar på samma plan, tack för uppdateringen !

De har nu plockat fram ett annat flyg och det är dags att hoppa på den. Intressant nog blev jag uppgraderad till C men väninnan fick vara kvar i Plus. Så nu ska vi ställa oss i kö för att antingen flytta upp henne eller flytta ner mig.

Nu sitter jag i 3D på denna LAN flygplan på SK995 och väntar på avgång.

Avståndet mellan stolana känns längre än SAS Business class.
Placering av skärmen är lite låg. Det kanske är för att titta den i loungeläge?

Nu sitter jag i 3D på denna LAN flygplan på SK995 och väntar på avgång.

Avståndet mellan stolana känns längre än SAS Business class.
Placering av skärmen är lite låg. Det kanske är för att titta den i loungeläge?

Bilder! Många och bra, men framför allt många (och bra).

Toppen