Senaste nytt

SAS Eurobonus Milage Run (Segment) tråd

Hej! Har tänkt göra en segment run till Oslo (billigt och snabbt) snart. Har dock faktiskt aldrig varit på OSL. Hur ser det ut vid ankomst? Jag har tänkt boka så att jag kan tillbringa ett par timmar på OSL, det ger mig tillräckligt med tid för att hitta rätt och även lite tid att spana på söta norskor. Men vad mer kan man göra på OSL? Dom är ju inte med i EU, måste jag ut och sedan checka in igen, eller kan jag stanna airside och bara softa? Förstår att jag verkar som en fullständig newbie nu, men det är precis vad jag är. Tacksam för alla svar!

Hej! Har tänkt göra en segment run till Oslo (billigt och snabbt) snart. Har dock faktiskt aldrig varit på OSL. Hur ser det ut vid ankomst? Jag har tänkt boka så att jag kan tillbringa ett par timmar på OSL, det ger mig tillräckligt med tid för att hitta rätt och även lite tid att spana på söta norskor. Men vad mer kan man göra på OSL? Dom är ju inte med i EU, måste jag ut och sedan checka in igen, eller kan jag stanna airside och bara softa? Förstår att jag verkar som en fullständig newbie nu, men det är precis vad jag är. Tacksam för alla svar!

Oslo är nog tyvärr ett av de sämre valen för segmentrun. Du har ju t.ex. den mysiga extra säkerhetskontrollen vid transfer utrikes-utrikes. Med lite otur kan du få stå 25 minuter där som jag fick göra förra året.

http://www.businessclass.se/forum/f...pa-oslo-flygplats-hinner-vi-3.html#post139224

Oslo Airport Gardermoen är väl kanske ingen höjdarflygplats om man inte har status och kan softa i SAS-loungen....

Hur som helst, du kan stanna airside genom att gå på international connections. Om du ankommer på jämna gate-nummer så måste du gå igenom transfer-security följ skyltning till international connections, men om du ankommer på ojämna nummer så slipper du security och kan gå rätt ner för trappan, följ bara skyltningen för international connections.

Du checkar med fördel in på bägge flygningarna innan du lämnar Stockholm för smidigaste transfer i Oslo

Mvh
/NotRyan

Tack för snabba svar! Tror jag testar Oslo ändå. Jag har ju aldrig varit där och med era råd ska jag säkert klara mig. Jag har ingen lust att göra segment runs inom Sverige. Tycker svenska "flygfält" är så tråkiga i allmänhet, vill känna pulsen när jag ändå är ute och nöjesflyger. Är CPH att föredra för denna typ av förlustelser, eller har ni något annat ännu bättre förslag? PS: Jag bor i Stockholm så jag utgår därmed från Arlanda.

Oslo är nog tyvärr ett av de sämre valen för segmentrun. Du har ju t.ex. den mysiga extra säkerhetskontrollen vid transfer utrikes-utrikes. Med lite otur kan du få stå 25 minuter där som jag fick göra förra året.

http://www.businessclass.se/forum/f...pa-oslo-flygplats-hinner-vi-3.html#post139224

Utrikes-Utrikes på Oslo är ganska smidigt numera. Så länge man väljer rätt väg behövs ingen extra kontroll. Däremot är det en tråkig (och dyr) flygplats om man är statuslös.

Ska du göra ett segment run så ska du givetvis inte stanna i Oslo, utan vidare inrikes i Norge. På så sätt får du dubbelt så många segment, men till bara en marginellt högre kostnad.

Ännu bättre är att åka via Köpenhamn. Trevligare flygplats, och ofta lägre flygpriser. Du kan exempelvis göra ARN-CPH-AAR t/r för under 2000 kr i mars.

Utrikes-Utrikes på Oslo är ganska smidigt numera. Så länge man väljer rätt väg behövs ingen extra kontroll. Däremot är det en tråkig (och dyr) flygplats om man är statuslös.

Beror helt på om man kommer på jämna eller ojämna gater, om du kommer på jämna så måste du genom securityn som Agö fastnade i....

Jag håller helt med om att den kan vara tråkig utan status....

Last edited:
Ska du göra ett segment run så ska du givetvis inte stanna i Oslo, utan vidare inrikes i Norge. På så sätt får du dubbelt så många segment, men till bara en marginellt högre kostnad.

Här är ju dock frågan om man verkligen vill connecta utrikes-inrikes och ännu värre inrikes-utrikes i Oslo :D

Ditt förslag om Köpenhamn är betydligt bättre :)

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Toppen