Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Nu kommer det ett intressant juridisk fall upp i Norge.. Norska Aftenposten skriver idag att Transportklagenemnda och Tingsretten kommer bedöma om kunder har rätt till ersättning när man ändrar flygtyp. Personligt är detta en intressant vinkel; det skulle i så fall bli ett väldigt intressant juridiskt precedens om Norwegian förlorar.

Norwegians Dreamliner-kaos havner i retten - Aftenposten

Tycker utlåtande från Norwegian är rätt bra:
Godtar buss, ikke Airbus
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier at selskapet stiller seg positivt til en rettslig avklaring i denne saken:

- Vi er prinsipielt imot å bli straffet for å oppfylle våre forpliktelser om å skaffe alternativer til våre passasjerer. En slik anbefaling vil dessuten danne presedens i hele bransjen, der bytte av flytype skjer over hele verden hver eneste dag. Paradoksalt nok tillater EU-regelverket at man setter inn buss som alternativ transport dersom det er det beste alternativet for de reisende, men nemnda mener altså at en Airbus 340 er et så mye dårligere alternativ at man skal få prisavslag, sier Sandaker-Nilsen.
 
Vet inte om jag uppfattar detta fel men,
om man marknadsför sig som att man har nya fräscha plan med IFE och möjlighet att köpa mat ombord
och sedan flyger med inhyrt plan utan fungerande IFE och ingen mat till försäljning på 12h longhaul
så är det vilseledande marknadsföring där man inte levererar enligt produktbeskrivning
 
Vore ju trevlig om man skulle få ersättning varje gång det blev en ändring av flygplan, förmodligen så lär ju bokningssystemen göras om i så fall så att man aldrig vet vad man kommer att flyga med före boarding...
 
Jag tycker snarare att Norwegians argument är svagt. Skillnaden här är ju att Norwegian slagit på stora trumman över hur förträfflig Dreamlinern är.

Jämför denna artikel från check-in.dk där det talas om att Norwegian till och med ställt ut en garanti för Dreamliner...

Norwegian mangler Dreamlinere

Absolut har man slagit på trumman om det nya flaggskepp. Frågan är fortfarande intressant: teoretisk skulle en equipment change i så fall leda till ersättning. Det skulle skapa ett ohört intressant dilemma.

Jag kollade på danska TV2s program om Kastrup. Någon dag ställde SAS in en ARN-CPH flight på grund av teknikstrul. Verkade inte som det fanns en ersättningskärra och alla andra flyg var fullbokade. Så man hyrde ett antal bussar som åkte till Stockholm.

Så i teorin om det kommer ett precedens, skulle det (kanske) vara bättre att transportera passagerare från CPH till ARN med buss än att göra en equipment change :)
 
Absolut har man slagit på trumman om det nya flaggskepp. Frågan är fortfarande intressant: teoretisk skulle en equipment change i så fall leda till ersättning. Det skulle skapa ett ohört intressant dilemma.

Jag kollade på danska TV2s program om Kastrup. Någon dag ställde SAS in en ARN-CPH flight på grund av teknikstrul. Verkade inte som det fanns en ersättningskärra och alla andra flyg var fullbokade. Så man hyrde ett antal bussar som åkte till Stockholm.

Så i teorin om det kommer ett precedens, skulle det (kanske) vara bättre att transportera passagerare från CPH till ARN med buss än att göra en equipment change :)

Men SAS gör väl inte reklam för vilken typ av flygplan de ska flyga med på viss rutt? (det kanske kommer när de nya kärrorna anländer?). Det ska dock, som du säger, bli oerhört intressant att följa detta.

Här är ett exempel på vad Norwegian utlovar.

NorwegianDreamliner.jpg
 
Men SAS gör väl inte reklam för vilken typ av flygplan de ska flyga med på viss rutt? (det kanske kommer när de nya kärrorna anländer?). Det ska dock, som du säger, bli oerhört intressant att följa detta.

SAS hade väl lite av samma utmaning under B767 Omnispektaklet, men där verkar man har ersatt en del kunder...
 
Toppen