Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, det är lite galet tycker jag - särskilt när kunden fått möjlighet att boka om och dessutom fått en sjukt bra resa (du verkar ju supernöjd Simon och din kompis blev uppgraderad på resan).

Jag tycker det ger lite dålig smak i munnen och den attityden representerar inte något jag står för privat.

Det vore nog möjligt att få till ett möte med Emirates i Stockholm och lösa situationen istället för att göra rättssak av en relativt liten sak.

Jag håller med att de låter orimligt att få ut 75% av hela biljetten pris. Jag har försökt att fråga dem om annat än pengar o gett massor med förslag. Jag känner att 3470 kr inte är nog men de innebär inte att jag skulle bli nöjd med pengar.

Om möjligtheten finns att få ett möte med dom skulle det vara bra. Tror man kan ha en bättre dialog öga mot öga istället för över mail.

Jag vill inte verka girig och anledningen till varför jag anmälde hos arn va för att de blev en tvist. Jag har inga planer på att dra de vidare efter arn då kostnaderna för detta är allt för onödigt!

Gällande att jag verkar nöjd kan man tycka men att tänka på är att det va min första resa i första klass. Jag kan ha reflekterat mycket med att de va bra för att ja jag har aldrig upplevt det tidigare.

Jag kan absolut förstå ditt resonemang Martin och efter att de gått ett tag sen detta hände har jag ändå tänkt om.

Last edited:
Du borde jukunna få mer miles kan man ju tycka. Som jämförelse så betalar ju BA ut 50.000 avios om du får sitta i den gamla First-kabinen, alltså man är inte ens nedgraderad utan man får en sämre F bara.

Avios hos BA är numera i princip värdelösa. De går nästan inte att använda längre så tyvärr är det en dålig referenspunkt. (säger jag som stor BA-fan)

Har man blivit nedgraderad till en lägre kabinklass, exempelvis pga flygplansbyte, håller jag med om att man ska ha rätt till någon form av ersättning, däremot känns det som yrkats här på 75% återbetalning av hela biljetten totalt orimligt (det var väl en flygning av åtta som nedgraderades?) och att ta det vidare till ARN känns oproportionerligt mot vad som faktiskt hänt.

Jag blev själv nedgraderad från betald första klass i somras på China Airlines pga ett flygplansbyte. Jag noterade det kvällen innan via online check-in och fick det bekräftat när jag kom till flygplatsen. Incheckningsagenten erbjöd mig en uppgraderingsvoucher som gällde för en bekräftad uppgradering på valfri flygning inom Asien economy till business eller business till first. Jag bad även att få tillgång till förstaklassloungen på flygplatsen, en helt nyöppnad lounge som jag hade sett framemot att få testa, vilket de accepterade utan en blinkning. Detta tyckte jag var en vettig överenskommelse, vi skiljdes i god ton och jag kunde lägga mitt fokus på att njuta av upplevelsen istället som trots allt var rätt bra även i business class.

Baserat på din egen reseberättelse här i forumet verkar det som du trivdes utmärkt ombord och blev mer än väl bemött av personalen på flygningen som dessutom bjöd din vän i economy att komma fram och dricka gratis champagne. Det är väl också ett perspektiv i det hela?
http://www.businessclass.se/forum/r...t-class-arn-dxb-kul-mel-akl-2.html#post203092

Artikel 10
Uppgradering och nedgradering
1. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en högre klass i förhållande till biljettpriset får lufttrafikföretaget inte ta ut något tillägg.
2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta
a) 30 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller
b) 50 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar inom gemenskapen längre än 1500 kilometer, med undantag för flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorium och de franska utomeuropeiska departementen och vid alla övriga flygningar mellan1500 och 3500 kilometer, eller
c) 75 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar som inte omfattas av a eller b, inklusive flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorier och de franska utomeuropeiska departementen.
EUR-Lex - 32004R0261 - SV

Om nu flygbolagen hade kunnat komma med vettiga erbjudanden om ersättning så tror jag många mindre hade ens orkat bry sig att driva det enligt EU-rätt där de 75% står omnämnda.
Tycker LH hanterar det hela rätt genom att säga här har du 4000EUR så glömmer vi saken, skaka tass på det?

Last edited:

Är det tolkat som 75% av biljettkostnaden oavsett hur många segment som påverkats och oavsett hur omfattande biljetten är?

Låter orimligt att en Business Class jordenruntbiljett ska återbetalas till 75% om man blir nedgraderad Stockholm-Frankfurt från Business Class till Economy. Nu är jag inte jurist och jag är inte tillräckligt insatt i hur detta tillämpas i praktiken.

Känns inte så skoj att arrangera resor åt er framöver, kommer välja mina resenärer :)

Har man blivit nedgraderad till en lägre kabinklass, exempelvis pga flygplansbyte, håller jag med om att man ska ha rätt till någon form av ersättning, däremot känns det som yrkats här på 75% återbetalning av hela biljetten totalt orimligt (det var väl en flygning av åtta?) och att ta det vidare till ARN känns oproportionerligt mot vad som faktiskt hänt.

Fråga: varför skulle det vara "totalt orimligt" och "oproportionerligt" om gällande regler säger att man har rätt till det (vilket åtminstone jag inte vet om så är fallet)? Jag kommer personligen alltid att gå på vad regelverket säger, inget annat. Jag ser inte en enda anledning till varför jag skulle acceptera mindre än vad jag har rätt till. Det gäller inte endast för flygresor utan på alla dagliga plan.

"Någon form av ersättning" kommer oftast att vara det bästa möjliga för flygbolaget, det tycker jag att vi kan se gång på gång i kommentarerna här. För oss som inte har genvägar till flygbolag är det enda rätta att efter några vändor gå till ARN så får de bestämma om passagerarens krav på flygbolaget är "totalt orimligt" eller "helt oproportionerligt".

Fråga: varför skulle det vara "totalt orimligt" och "helt oproportionerligt" om gällande regler säger att man har rätt till det (vilket åtminstone jag inte vet om så är fallet)? Jag kommer personligen alltid att gå på vad regelverket säger, inget annat. Jag ser inte en enda anledning till varför jag skulle acceptera mindre än vad jag har rätt till. Det gäller inte endast för flygresor utan på alla dagliga plan.
Jag är inte heller jurist, men att yrka på 75% återbetalning av hela biljetten, vilket i detta fall skulle motsvara 30.000 kr för en resa Sverige-Nya Zeeland ToR där en flygning av åtta nedgraderades, och vilket informerades om i förväg, känns inte vettigt.

Det finns andra aspekter än bara det strikt juridiska och regelmässiga, som att faktiskt ha haft en riktigt bra resa där personalen verkar ha ansträngt sig långt mer än vad de behövde.

Är det tolkat som 75% av biljettkostnaden oavsett hur många segment som påverkats och oavsett hur omfattande biljetten är?

Än så länge är det faktiskt total biljettkostnad som är stipulerat i reglementet, oavsett om det är alla eller ett segment.
Det finns ett dokument som inte är ett beslut där man talar om "påverkat segment".

Sedan finns det en 7.3 som hänvisas till i citatet:
§7.3. Kompensationen i punkt 1 skall betalas kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check eller, med passagerarens skriftliga samtycke, med resevouchers och/eller andra tjänster.

Vilket säger att det är CASH som gäller om man inte samtycker till annat.

Jag har mitt rättsfall i tysk domstol nu, detta för att Asiana inte ville mötas på någon form av planhalva som jag kunde tänka mig.
300USD & 10k miles eller helt oanvändbara Asiana miles.

När det fallet är kommit till sin ända så kommer jag summera det i en ny tråd.
Även i EG 261/2004 tråden här på forumet innehåller mycket om detta...

Det finns andra aspekter än bara det strikt juridiska och regelmässiga, som att faktiskt ha haft en riktigt bra resa där personalen verkar ha ansträngt sig långt mer än vad de behövde.

För mig finns det inget motsatsförhållande i detta. Man kan gott ha en riktigt bra resa trots en försening på tjugo timmar, en nedgradering till C från F, en ombokning till annat flygbolag eller ett inställt flyg. Men att kräva sin rätt är en annan femma. Det finns en anledning till att EU-regelverket trots allt finns. För den enskilt svage konsumenten, utan direktkontakter hos flygbolag, innebär lagstiftningen en trygghet. Om lagstiftningen är fel eller för "hård" mot flygbolagen tål säkert att diskuteras.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen