Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

Servicen är varierande. Ibland toppklass, även med "äldre danska damer", men ibland är det stressat och opersonligt.

IFE är långt ifrån där det ska vara, det ses säkert över nu när man tittar på ny inredning. Jag vill se hörlursuttaget i en riktning från kroppen, inte in i benet, tack. Något annat jag stör mig på är tidningsfickan på rad 14 i A340. Hur är det tänkt där? Till för flygbiljetten? Jag vill få plats med ett par Bose hörlurar och en bok.

Jag vill gärna kunna läsa eböcker under start och landning, dvs min telefon ska kunna vara på i flight mode, men IFE aktivt från boarding är en okej kompromiss i dagsläget.

The perfect SAS Scandinavian Airlines - Written by the members of BusinessClass.se

Eurobonus

We like:

-The friendly and helpful member service
-Good point earnings for expensive tickets
-Free rebookings on the internet
-No fuel surcharge
-Being able to book hotel stays with Eurobonus points

We would like to see:
-100% point earnings on all or most economy class tickets
-Free stopovers on Star Alliance award tickets
-Better booking tool for award tickets (cabin and Star Alliance flights)
-Upgrade vouchers when qualifying/requalifying for EBG
-Lounge vouchers when qualifying/requalifying for EBS
-Soft landing from EBG to EBS
-Extension of status during maternity/paternity leave
-No expiration date on points when flying actively

Efter införande av EuroBonus 2.0.

Eurobonus

We would like to see:
-100% point earnings on all or most economy class tickets - Ja (sedan tidigare)
-Free stopovers on Star Alliance award tickets - Nej
-Better booking tool for award tickets (cabin and Star Alliance flights) - Nej
-Upgrade vouchers when qualifying/requalifying for EBG - Nej
-Lounge vouchers when qualifying/requalifying for EBS - Nja (Silver får tillgång till SAS lounger under semesterperioder)
-Soft landing from EBG to EBS - Ja (för Diamond ser det ut som)
-Extension of status during maternity/paternity leave - Nej
-No expiration date on points when flying actively - Ja (för Diamond)

Vill att de gärna tar tillbaka business i Europa samt börjar sälja champagne ombord. Byt gärna ut Henriot på långlinjerna och ta in Ruinart eller Bolliger - eller varför inte Bruno Paillard? Nya uniformer i stuk med de äldre med guldknappar vore också trevligt.

Vill att de gärna tar tillbaka business i Europa samt börjar sälja champagne ombord.

Jag delar din uppfattning! Samtidigt måste vi ha en förståelse för att SAS vill hålla nere sina kostnader för att kunna konkurrera med seriösa och mindre seriösa medtävlare. De flesta resenärer röstar med plånboken (tyvärr) och struntar i vilken ombordservice som ges. Jag tror dock att man skulle kunna "skruva" i konceptet med cafét och erbjuda varm mat vid lunch och middag för resenärer i Plus intra-EU. SAS har aviserat förändringar i konceptet i närtid men det handlar fortfarande om kall mat.

Kommer varm mat i servicekonceptet tror jag att det tillsammans med lojalitetsprogrammet EB blir en liten magnet som drar till sig passagerare från konkurrenter

Jag skulle vilja att det gick att förboka en riktig varmrätt, gratis för + och som man betalar för i GO.
Jag tycker det är bättre att man iallafall kan köpa vad man vill ha i SAS GO jämfört med Lufthansa där maten i ekonomi är ett skämt i Europa. Om man har 2 kortare LH flygningar på raken måste man ju äta något det första man gör då man kommer fram.
Dessutom tjänar man ju lika många EB poäng i GO som en smörgås kostar.
Då blir det ju likvärdigt jämfört med LH ekonomi där man tjänar väldigt lite EB poäng.

Last edited:
Jag skulle vilja att det gick att förboka en riktig varmrätt, gratis för + och som man betalar för i GO.
Jag tycker det är bättre att man iallafall kan köpa vad man vill ha i SAS GO jämfört med Lufthansa där maten i ekonomi är ett skämt i Europa.

Ja, eller varför inte att den varma maten serveras enbart i Plus. Det måste ju finnas något som lockar folk att välja den högre serviceklassen. För resenärer i Go kan man överväga att göra smörgås alt muffins till "complimentary" för att på det viset försöka attrahera "lågbudgetresenärer"

Intervjun som publicerades här med deras marknadsföringschef eller vad det nu var, ang hur Go och Plus-konceptet mottagits visar ju att det inte finns en business class-marknad för SAS. Vad sa han? 90% av deras företagskunder tillåter inte C inom Europa. Själv köper jag aldrig C heller inom Europa. Har aldrig förstått poängen att betala 4.000kr för en "tv dinner"... Speciellt när det inte är mina pengar heller.

Toppen