Senaste nytt

Ny Diamantnivå och loungetillgång för silvermedlemmar – vi sammanfattar nya EuroBonus

Efter de samtal jag haft med SAS/EuroBonus i samband med förberedelserna för artikeln är min känsla (som jag även skrivit tidigare i tråden) att de tänker sig Diamond som ett koncept. Jag tror inte att det kommer vara ett EBG med de extra förmåner som nämns i artikeln utan snarare handlar det om ett koncept som man successivt kommer utveckla, men givetvis måste de grundläggande delarna komma på plats först.

Det är ofantligt mycket jobb att introducera en ny medlemsnivå, både tekniskt/systemmässigt och organisatoriskt. Det skulle nog inte vara internt försvarbart att introducera en ny nivå utan att det finns en större tanke med det.

Dessutom är ju inte direkt 100k poäng ens i närheten av en rimlig nivå om du förväntar dig superförmåner aka HON..

Dessutom är ju inte direkt 100k poäng ens i närheten av en rimlig nivå om du förväntar dig superförmåner aka HON..
Inte HON Circle-nivå, men kanske lite mer aktiviteter, flexibilitet och uppmärksamhet än vad man får som EBG idag.

Det som är lite lustigt är att 100.000 baspoäng var intjäningskravet i Sverige för EBG under de 10-12 första åren som EuroBonus fanns på 90-talet och en bit in på 2000-talet. Då ingick betydligt fler förmåner än idag, vissa saker som förvisso inte skulle vara rimliga/försvarbara år 2014, men i många fall med lite mer personlig uppmärksamhet i många delar av resan. Jag gissar att det är lite det man vill tillbaka till med EBD.

Jag antar att segmentkrav är endast med SAS/Wideroe men baspoängkrav är inkl. Star Alliance flygbolags flygning.

Då funderar jag på vad är det för lojalitet många snackar om ifall man bara flyger med andra flygbolag än SAS/Wideroe och tjänar 100.000 baspoäng.
Många andra flygbolags bonusprogram kräver numera att medlemmar måste flyga en viss antal flygningar hos dem för att uppnå högre status.

T ex hos JAL och ANA har sådana krav.Minst hälften av flygning/poäng måste komma från flygbolagets (inkl. dotterbolag) egna flygningar.

ANA Premium Member Services and Benefits | ANA Mileage Club | ANA
ANA skrev:
ANA Mileage Club members who accumulate 100,000 or more eligible ANA Premium Points*1 in a calendar year (January to December), of which 50,000 points or more earned on ANA Group flights, will receive Diamond Service beginning in April of the following year.

JAL Mileage Bank - For Our Most Frequent Flyers
JAL skrev:
100,000 FLY ON Points (including 50,000 FLY ON Points for JAL Group flights) or more
OR
120 flights (including 60 JAL Group flights) or more and 35,000 FLY ON Points or more.

Problemet med SAS är ju bristen på destinationer utanför Europa (och även inom)...
Det är ingenting med lojalitet att göra.

Titta hur hårda Uzbekistan Airways är mot sina medlemmar.
UZ AIR PLUS skrev:
Elite Club

We are pleased to offer our UZ AIR PLUS Silver and Gold cardholders to join the Elite Club and get additional benefits.
If you have accumluated 150 000 points you will be presented a Silver Card.
If you have accumulated 200 000 points on your Silver Card you will be presented a Gold Card.
Totalt 350.000 poäng (motsvarande 350.000 km) som krävs att bli UZ AIR PLUS Gold.
Endast på Uzbekistan Airways flygningar.

Det som är lite lustigt är att 100.000 baspoäng var intjäningskravet i Sverige för EBG under de 10-12 första åren som EuroBonus fanns på 90-talet och en bit in på 2000-talet.

Var det verkligen så? Jag var EBG i slutet på 90-talet, men jag kan inte minnas att jag flög 100K varje år på SAS eller *A. Jag vill minnas det var 50k även då, sen höjde man väl till 70 eller hur det nu var. Men men, jag kanske minns helt galet här och faktiskt flög mer än jag minns. :)

Var det verkligen så? Jag var EBG i slutet på 90-talet, men jag kan inte minnas att jag flög 100K varje år på SAS eller *A. Jag vill minnas det var 50k även då, sen höjde man väl till 70 eller hur det nu var. Men men, jag kanske minns helt galet här och faktiskt flög mer än jag minns. :)
Det började på 100 för guld med silver på 35. Sedan blev det 70 för guld och sedan var det 55 resp 45 (beroende på land) innan det landade på dagens 50. Ja ungefär så. :) Eller hann de göra ytterligare förändringar som jag glömt/missat?

Har kvar några gamla Travel Books hemma med alla EuroBonus-intjäningstabeller.

Heh, lustigt hur man minns saker. Jag hade kunnat sätta pengar på att det var 50K. :)

Sen var det väl bara SAS Business som räknades på segmentsidan väl?

Toppen