Senaste nytt

Ny Diamantnivå och loungetillgång för silvermedlemmar – vi sammanfattar nya EuroBonus

Notera dock att det är incheckande bolags regler som gäller. Så även om du har 3 x 23 på utresan med SAS, så gäller UAs biljettregler för Star Gold på returen om du inte checkar in på en flygplats som trafikeras av SAS. Och UA har precis stramat åt sin allowance för guldmedlemmar utanför Mileage Plus vad jag vet.

Enligt sas.se så är det som så att det är det första bolaget som sålt biljetten på utresans regler som gäller för hela resan när man åker till USA.

Har första flygningen ett SK nummer på din elektronisk biljett gäller SAS regler för hela resan till USA och hela resan på samma bokningsnummer. Börjar man resan med en SAS flygning Luleå - Arlanda med med uniteds codeshare (t.ex. UA6974 som flygs av sas som SK001) så gäller alltså Uniteds bagage regler för hela resan.

Enligt sas.se så är det som så att det är det första bolaget som sålt biljetten på utresans regler som gäller för hela resan när man åker till USA.

Undrar om detta inte varit uppe i en annan tråd och har för mig att SAS har fel information där. Som vanligt kommer snart rätt svar här på BC :D

Att poängen inte går ut så länge man är EBD är en grej som i varje fall jag uppskattar. Men hur är det tänkt att funka? Säg att jag idag som EBG har en bunke poäng spridda med 1-5 år till förfall, och blir EBD vid lanseringen men trillar ner till EBG igen om säg två år.

Får då alla mina innestående poäng 5 års giltighet från den dagen jag blir EBG?
Eller läggs tiden med EBD till förfallodatum, ungefär som mitt saldo hade "pausats"?
Eller, i värsta fall, gäller de ursprungliga förfallodatumen?

Att poängen inte går ut så länge man är EBD är en grej som i varje fall jag uppskattar. Men hur är det tänkt att funka? Säg att jag idag som EBG har en bunke poäng spridda med 1-5 år till förfall, och blir EBD vid lanseringen men trillar ner till EBG igen om säg två år.

Får då alla mina innestående poäng 5 års giltighet från den dagen jag blir EBG?
Eller läggs tiden med EBD till förfallodatum, ungefär som mitt saldo hade "pausats"?
Eller, i värsta fall, gäller de ursprungliga förfallodatumen?

Jag gissar att alla poäng får 5 års livslängd från den dagen du förlorar EBD status.
Ett liknande system finns hos ANA Mileage Club och JAL Mileage Bank.

Typiskt, vilken tabbe man gjorde när man för 12 år sedan signade upp i November som nu då tydligen är "fel" månad.
Tycker det är helt otroligt att SAS inte tittar på samtliga medlemmar senaste år. :confused:

Vi fattar - du är sur för att du inte får EBD från dag 1.

Som jag ser det har du två alternativ:

1) Flyg mer, så att du har 100k EB poäng när EB2.0 introduceras
eller
2) Gilla läget och inse att du får det senare om du förtjänar det.

Att gnälla över en gränsdragning som SAS gjort känns som något en 3 åring skulle göra. Någonstans måste de dra gränsen och nu har de gjort det vid Februari. Om ditt år löper nov-okt så är du ju inte ens nära!

Jag tycker att det är en spännande utveckling med Diamond-nivån, och jag kommer att uppnå nivån från starten. Förmånerna känns väl helt OK om än inget direkt spektakulärt. Jag inser att jag är en drömmare ... men jag kan inte låta bli att tänka att det hade varit kul med någon form av särskild Diamond-förmån/specialbehandling på flygplatserna. T ex en särskild och lite separerad incheckningsdisk (med röd matta....) på CPH/ARN/OSL, att boarding startar med (bara) Diamond-medlemmar, en dedikerad Diamond-värd(inna) på plats i loungen som kan hjälpa Diamond-medlemmar lite extra om det dyker upp behov av det..... Det hade inte krävts mycket men något sådant hade kunna lägga till en upplevd "guldkant" på flygupplevelsen.

Sen när det gäller SAS lounge-struktur: Nu när redan Plus-passagerare har lounge-tillgång och det inte finns business class intra-Europe längre skulle man kunna "uppgradera" den betydligt mindre och exklusivare gruppen som åker (long-haul) business class och samtidigt separera Diamond från Gold. Då kunde man primärt i CPH ha en "bas-lounge" för Plus och Gold och en "högre" lounge för Diamond och long-haul business class, som skulle kunna göras lite finare och mer exklusiv. Ja nu far jag iväg med lite galna idéer kanske...

Vi fattar - du är sur för att du inte får EBD från dag 1.

Att gnälla över en gränsdragning som SAS gjort känns som något en 3 åring skulle göra. Någonstans måste de dra gränsen och nu har de gjort det vid Februari. Om ditt år löper nov-okt så är du ju inte ens nära!

Precis vad jag försökte säga men i snällare ordalag. Tack Agehall för att du säger vad du tycker till skillnad från mig själv.

Toppen