Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Jäklar vad man pressar priserna i plus på vissa destinationer... 2170kr t/r ARN-FCO, men 3600kr t/r ARN-MXP. Är Milano fortsatt en så utpräglad business-destination att premiumbiljetter säljer sig själva?

Är det inte så enkelt att man har konkurrens på direktflyget till Rom (Norwegan flyger väl några dagar i veckan från Stockholm?) men inte till Milano? Dessutom är väl Milano som du säger en hyggligt stark business-destination.

Är det inte så enkelt att man har konkurrens på direktflyget till Rom (Norwegan flyger väl några dagar i veckan från Stockholm?) men inte till Milano? Dessutom är väl Milano som du säger en hyggligt stark business-destination.

Sant, men Norwegian har Milano från OSL o CPH. Därtill har man Easyjet på CPH-MXP.
Alitalia ska väl också tillbaka på CPH-MXP, om de inte går i kk innan. Ryan vet jag inte om man ska räkna, men de flyger ju till BGY från alla nämnda platser.

Verkar vara svårt att fylla maskiner till Milano från ARN iom att ingen satsar? Iprincip är det DY's ända lucka på stora metropoler i Europa... Easyjet la ju ner samma linje för ca 2år sedan. Alitalia har inte heller intresserat sig för ARN, i nutid.

Fortsatt tycker jag att det är lite underligt att SAS lägstapriser, vid kampanj, inte är billigare än anslutningsflyg med LH, BA, AF o Air Berlin.
Det är väl inte hutlösa priser ändå, men saknar möjlighet till att resa i PLUS dit. Nu är det samma pris som LX i C.

Hej!

Skulle behöva lite hjälp av ni som är proffs. Fortfarande ny på det här men börjar haja lite grann. Jag önskar nå EBG.

Status just nu:
Screenshot 2014-02-04 22.56.11.png

Antar att mitt bästa alternativ är att samla baspoäng. Jag reser med jobbet med SAS Stockholm - Sundsvall varje vecka i princip och har möjlighet att styra min resor. Genom att bara åka denna rutt kommer jag samla in ungefär 9000 baspoäng. Då återstår det ca 20 000. Ska jag försöka mig på typ två MR inom europa eller försöka någon segmentresa via Sundsvall? Jag kan nog klämma in resor veckodagar mån, tis eller ons men helgerna 22-23/3 och 29-30/3 passar bäst. Väldigt tacksam för tips!

Vad tror ni om dessa två MR?
Bra pris?
Mommer jag kunna ta ta returflyget hem? ganska tajt anknytning

Priset är OK - går att hitta lite billigare, men med tanke på att du inte kan åka närsomhelst är det helt ok. ATH, BCN, MAD, MLA är ju vanliga destinationer för MR.

50 min är inom MCT, annars skulle inte SAS låta dig boka (om de inte hade IT-fel, vilket har hänt). MCT verkar vara 45 min på ATH.

Och, det kan i och för sig vara idé att ibland lägga till t.ex. ARN-CPH-ATH, eftersom du om ett leg CPH-ATH är tillräckligt långt kommer att tjäna 4000 poäng för detta, och sedan ytterligare 1000 för ARN-CPH.

Last edited:
Just det för att segment gör man för att samla kvalificerade flygningar antar jag.

Då du behöver 50 flygningar eller 50 000 poäng så skulle du behöva nästan 20 flygningar till förutom de du redan får för att du åker till Stockholm tur och retur varje vecka så det är enklare att ta det på poäng då säger jag.

Priset är OK - går att hitta lite billigare, men med tanke på att du inte kan åka närsomhelst är det helt ok. ATH, BCN, MAD, MLA är ju vanliga destinationer för MR.

50 min är inom MCT, annars skulle inte SAS låta dig boka (om de inte hade IT-fel, vilket har hänt). MCT verkar vara 45 min på ATH.

Och, det kan i och för sig vara idé att ibland lägga till t.ex. ARN-CPH-ATH, eftersom du om ett leg CPH-ATH är tillräckligt långt kommer att tjäna 4000 poäng för detta, och sedan ytterligare 1000 för ARN-CPH.

Tack!

Frågor:
Vad är MCT?
Vad händer om jag inte hinner med anslutning eller återresa pga förseningar?
Den resan jag valt ovan är väl via CPH?

Tack!

Frågor:
Vad är MCT?
Vad händer om jag inte hinner med anslutning eller återresa pga förseningar?
Den resan jag valt ovan är väl via CPH?

MCT = Minimum Connection Time, dvs. minsta tid mellan två flg på en viss flygplats eller terminal.

Är MCT ok, så ska det inte bli ditt problem om du missar det.
Dvs. flygbolaget tar hand om dig.

Det som kan bli problem är om du missar anslutningen i CPH, då blir de nog konfunderade varför du ska till Aten och vända. Men Det går ju att säga att det är ett MR eller att du har kurirpost att leverera eller nått sånt och att du måste till aten.

Det ser ut att vara via CPH ovan.

Toppen