Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Brukar de inte kräva att man får en klisterlapp på boardingkortet för att kunna använda fasttrack på ATH?

Jo det brukar man få i loungen om man inte reser C (dit Plus även räknas). Vad jag minns har de inte kollat boardingkortet i säkerhetskontrollen så ofta, så man kanske kanske kan göra en fuling.

Råkade boka en codeshare på Swiss hemsida, så imorgon flyger jag LX 4708 (SK1606) från Zurich till Arlanda. Bokningsklassen på Swiss hemsida är S.

Kommer den att ge mig 1500 EB-poäng om jag krediterar till EB?

Råkade boka en codeshare på Swiss hemsida, så imorgon flyger jag LX 4708 (SK1606) från Zurich till Arlanda. Bokningsklassen på Swiss hemsida är S.

Kommer den att ge mig 1500 EB-poäng om jag krediterar till EB?

Yes, flög LX 4708 (SK1606) själv för två veckor sen bokad i W och det blev 1875 poäng med EBG-bonus, bra intjäning för en relativt billig biljett.

Hej,
sitter och planerar en status/poäng milerun och undrar vad ni värderar poängen till?
Jag sitter och tittar på SAS till USA för att jag om jag får igenom en OT till plus/biz på ut & hemresan får jag de 20k jag behöver för att komma upp i 100k som beräknas vara EBX (EBD?) gränsen och det är julkalender och skulle isåfall få 3xpoängen .

Kammar isf. hem ca 60k poäng varv 20k bas och jag beräknar flygkostnad och OT till mellan 6-7.000.

Hur ska man räkna? I muffinsvaluta eller som Aftonblaskan räknar eller enligt vad man ger på USDM?
Känner att det finns en risk att man blir poängkåt här. Och vill ha någon som ser lite mera krasst på det hela.

Jag känner mig inte 100 på att EBD faktiskt händer så det vill jag inte riktigt räkna med i kalkylen.

Ca 10öre/poäng är väl en rätt vanlig värdering, men det är ju lite personligt hur mycket status etc är värt för en själv. Det är svårt att faktiskt sätta ett korrekt värde på poäng.

EBD skulle jag öht inte ta med i ekvationen innan det faktiskt finns. Lanseringen har redan skjutits fram ett par gånger och även om du når 100k nu (vilket kanske är gränsen för EBD) så finns det inget som säger att du kommer att få EBD om det råkar lanseras efter din kvalificeringsperiod. Som vanligt är det bra att ha en pessimistisk inställning och bli positivt överraskad om det händer...

Ca 10öre/poäng är väl en rätt vanlig värdering, men det är ju lite personligt hur mycket status etc är värt för en själv. Det är svårt att faktiskt sätta ett korrekt värde på poäng.

EBD skulle jag öht inte ta med i ekvationen innan det faktiskt finns. Lanseringen har redan skjutits fram ett par gånger och även om du når 100k nu (vilket kanske är gränsen för EBD) så finns det inget som säger att du kommer att få EBD om det råkar lanseras efter din kvalificeringsperiod. Som vanligt är det bra att ha en pessimistisk inställning och bli positivt överraskad om det händer...
Tack för input, då är ju ca 7000 för 60k ganska fair om man kör på 10öre kalkylen plus att man faktiskt får flyga lite.
Jag ska ha is i magen och se vad pendlarträffarna skvallrar om

Det är precis som agehall skriver inte ovanligt att SAS ändrar reglerna innan något sjösätts/under pågående år. EB-medlemmar har olika brytpunkter och det innebär att det alltid slår olika när regler införs. När för ett par år sedan EBS ändrades från 20 till 25 legs och EBG från 40 till 50 var det många EB-medlemmar som hade sett stapeln "bara tre pinnar kvar till silver-/guldnivå" men helt plölstligt blev det 5 till 10 pinnar till.

Allt som har med frequent flyer points att göra har ganska dåligt rättsskydd, det är svårt att gå till ARN eller domstol med detta. Så bättre att vara pessimist (även om jag eg. ogillar det...).
PH

Jäklar vad man pressar priserna i plus på vissa destinationer... 2170kr t/r ARN-FCO, men 3600kr t/r ARN-MXP. Är Milano fortsatt en så utpräglad business-destination att premiumbiljetter säljer sig själva?

Jag har ju börjat pendla ARN-MUC-BGY med Lufthansa för 1.900kr t/r, för att jag inte varit supernöjd med SAS. Om Milano kostat som 95% av de övriga destinationerna hade jag nog tänkt om.

Hoppas prissänkningen sprider sig i linjenätet :)

Toppen