Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.
Agö eller Igorius kanske har någon åsikt i frågan? Jag anser att lagtexten är solklar på den här punkten, det står "biljettkostnad" och du har ju inte betalat för en separat biljett ARN-DXB...

Jag inväntar ju fortfarande "domslut" i Tyskland (claims domstolen skickar ärendet vidare till Landgericht i Frankfurt) så jag har inte så mycket att gå på mer än att jag har samsyn med Agehall.

Agö eller Igorius kanske har någon åsikt i frågan? Jag anser att lagtexten är solklar på den här punkten, det står "biljettkostnad" och du har ju inte betalat för en separat biljett ARN-DXB...

Ja, utan att känna till om det finns någon praxis kring detta. Jag tycker du ska hänvisa till artikel 10.2 (C) och påvisa att det står "passagerarens biljettkostnad" ("price of the ticket"). Hur har Emirates tänkt sig bryta ut en del av priset i en genomgående biljett? I så fall ska man väl kanske titta på vad en enkel i F kostar mellan Arlanda och Dubai...

Samtidigt kan jag personligen tycka att det är just det segmentet som ska ersättas enligt 261/2004. Det vidare segmentet omfattas ju ändå inte av 261/2004 - kanske ligger problemet där?

Ja, utan att känna till om det finns någon praxis kring detta. Jag tycker du ska hänvisa till artikel 10.2 (C) och påvisa att det står "passagerarens biljettkostnad" ("price of the ticket"). Hur har Emirates tänkt sig bryta ut en del av priset i en genomgående biljett? I så fall ska man väl kanske titta på vad en enkel i F kostar mellan Arlanda och Dubai...

Samtidigt kan jag personligen tycka att det är just det segmentet som ska ersättas enligt 261/2004. Det vidare segmentet omfattas ju ändå inte av 261/2004 - kanske ligger problemet där?

En enkel biljett ligger på ca 21000SEK så vi får väl vänta o se vad dom svarar igen. Jag tänker inte ge upp denna fight i alla fall.

Jag har hänvisat till den artikel också i mailen men verkar inte hjälpa än så länge.

Vill tacka för all hjälp än så länge från er sida också. Uppskattas! :)

Om jag skall vara objektiv så kan jag tycka att dom skall ersätta 75% av vad en F mellan Stockholm och Dubai kostar, - Du har ju inte blivit nedgraderad på de resterande sträckorna (nu hoppas jag att inget händer på hemresan :))...

Mvh
/NotRyan

Men vad kostar en F mellan Stockholm och Dubai?

Skall man räkna på en enkelbiljett i F mellan de två platserna bokad i sista minuten? Som en del av resan till Auckland baserad på sträckans andel av det totala avståndet?

Det som saknas är tydliga domslut som säger hur reglerna skall tolkas! Så vitt jag kan se finns det inga sådan då tvister som avhandlas på FlyerTalk verkar sluta i förlikning med löfte om att inte avslöja resultatet...

Det som saknas är tydliga domslut som säger hur reglerna skall tolkas! Så vitt jag kan se finns det inga sådan då tvister som avhandlas på FlyerTalk verkar sluta i förlikning med löfte om att inte avslöja resultatet...

Vilket säger mig att man har ganska goda utsikter att hävda att det gäller 75% av priset för hela biljetten...

Nu när reglerna är som de är skulle jag med kört den hårda vägen. Lycka till :)

Ska jag försöka vara objektiv tycker jag reglerna är lite för fördelaktiva för passageraren.

Säg att man tex har betalat 80 000kr för 4 segment i F och 3 blir i F och 1 i C, att få en kreditering på 60 000kr tycker jag inte står i proportion till den försämring som man har fått.

Reglerna är skapade för att avskräcka bolagen från att misshandla passagerare, så det skulle inte förvåna mig det minsta om tanken är 75% av hela biljettpriset.

Ja nu är det ju ändå helg så dem stänger costumer affairs så vi får nog vänta tills måndag på svar igen.

Jag kör fortfarande i linje med vad agehall tycker att de ska va 75% av hela biljettens pris och inte vad jag betalade för sektorn.

Självklart låter de som du säger inte i proportion av vad är rimligt Najk men om man ser på hur mycket pengar bolaget tjänade på att byta flygplanstyp o få 80 fler platser i ekonomi. Nu va de även de vad pursern sa till mig att anledningen till bytet va då dem överbokat ekonomi så ska de va självklart att dem ska slippa undan med en downgrade så billigt.

Trevlig helg!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen