Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Läs SAS General Conditions of Carriage | pdf
"9.2 Cancellation of flights and closing down of routes
9.2.1 Except as otherwise provided by the Convention, if we cancel a flight or close down a route on which you hold a confirmed reservation, we shall, at your option, either:
(...)
9.2.1.2 within a reasonable period of time re-route you to the destination shown on your Ticket in a comparable service class by our own services or at our discretion by those of another Carrier, or by other mutually agreed means and class of transportation without additional charge. If the fare and charges for the revised routing are lower than what you have paid, we shall refund the difference; or (...)"

Således ska SAS se till att du kommer fram, oavsett transportör eller transportsätt, utan att du ska betala extra. Ring ett samtal till SAS igen. Vill du flyga 8/2 så har inte heller Finnair någon flight, utan det ser ut att bli dagen före eller landtransport. Som SAS ordnar efter överenskommelse med dig.

Tack Nemo för ditt svar! Ringde SAS igen, men tyvärr säger de att då *A inte flyger till KAO vill de inte göra nåt annat än att betala tillbaka pengarna. Ingen rerouting med Finnair, trots conditions of carriage. Fick inte prata med någon chef, och ingen chef ringer ut till vanliga konsumenter heller.

Har du eller någon annan en bra kontakt hos SAS som möjligen kan hjälpa mig eller är det här en strid som jag kommer att förlora?

Någon kompensation har man juridiskt sätt till om inte flygbolaget meddelar dig minst två veckor i förväg. Du har dock rätt att routas om till destinationen med första möjliga anslutning, och jag antar det är den 15:e Februari eller? Du får även välja att åka dit när som helst framöver som sas flyger dit.

Du har inte fått något meddelande om detta via mail/sms ?

De har ju nu informerat dig om att det är inställt genom att du kontaktade SAS och det är mer än två veckor före avgång. Jag skulle ha haft lite is i magen och kontaktat SAS först två veckor i förväg för då hade de antagligen bekostat biljetter på Finair dit om de inte informerat dig som de ska. De gjorde ju detta om man läser http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/15350-pinsamt-sas.html .

Inget meddelande från SAS. Och jag ville inte vänta då det är hela familjen som ska resa, har ingen lust att strula på flygplatsen med en 1-årig dotter.

Den stora frågan i mitt tycke är att om SAS har rätt att bara rerouta mig med SAS, att de inte behöver använda Finnair? Jag behöver inte ens någon extra kompensation, vill bara komma fram...

Tack Nemo för ditt svar! Ringde SAS igen, men tyvärr säger de att då *A inte flyger till KAO vill de inte göra nåt annat än att betala tillbaka pengarna. Ingen rerouting med Finnair, trots conditions of carriage. Fick inte prata med någon chef, och ingen chef ringer ut till vanliga konsumenter heller.

Har du eller någon annan en bra kontakt hos SAS som möjligen kan hjälpa mig eller är det här en strid som jag kommer att förlora?
Vitsen med att åka med Legacy Carrier är ju delvis att de har bättre villkor än skamgränsen. Därigenom har de att följa sina egna villkor. Två veckors förvarning är skamligt, men SAS ska vara bättre än så. Exempelvis att ordna en ny biljett själv på long-haul (kanske inte i det här fallet :)) inom två veckor är dyrare än vad man önskar.
Kör parallella spår: kolla upp alternativa resvägar, prelboka etc och samtidigt ligga på SAS om att de ska göra vad de faktiskt lovar i villkoren. Går faktiskt att (efter helgerna) testa att ringa huvudkontoret, be att få kopplas till juridiska avd (motsv) och framföra ditt ärende. Eller kontakta Om flygturen blir inställd - Konsumentverket

Vitsen med att åka med Legacy Carrier är ju delvis att de har bättre villkor än skamgränsen. Därigenom har de att följa sina egna villkor. Två veckors förvarning är skamligt, men SAS ska vara bättre än så. Exempelvis att ordna en ny biljett själv på long-haul (kanske inte i det här fallet :)) inom två veckor är dyrare än vad man önskar.
Kör parallella spår: kolla upp alternativa resvägar, prelboka etc och samtidigt ligga på SAS om att de ska göra vad de faktiskt lovar i villkoren. Går faktiskt att (efter helgerna) testa att ringa huvudkontoret, be att få kopplas till juridiska avd (motsv) och framföra ditt ärende. Eller kontakta Om flygturen blir inställd - Konsumentverket

Ska nog snart köpa Finnair-biljetter då jag vill vara säker att vi kommer att komma fram, men ska samtidigt kontakta Konsumentverket. Ska åtminstone se till att SAS kommer att få jobba med att svara alla frågor de kommer att få från mig och från Konsumentverket. Det här är en principsak nu.

Det gjorde jag, och svaret var:
The handling time at the moment is 2-3 weeks but we aim to get back to you as soon as possible.
Snabb service ;)

I sommer var det 5-8 uker, jeg ville ikke klaget på 2-3 uker om man ser det i bransjens gjennomsnittlige behandlingstid :p

Ett tips är ju också att inte kontakta flygbolagen innan man är inom 14dagarsgränsen. Då gäller ju EU261/2004 och man har helt plötsligt nya möjligheter. Det ligger på bolaget att upplysa oss om när förändringar sker. Om vi upptäcker det och kontaktar dem, så har vi uppfyllt kravet åt dem och därmed tappar vi rätten till ersättning.

Tyvärr verkar det vara standard på SAS att säga att man får pengarna tillbaka och vägra ombokning. I synnerhet om ombokning innebär att man reroutas med konkurrenter utanför Star Alliance. Men jag har själv två gånger även förvägrats ombokning till Lufthansa MLA-ARN när SAS kortade ner säsongen med hänvisning till att de hade bestämt att vi antingen fick acceptera den nya biljetten med avgång 3 veckor tidigare (andra gången 1 vecka) eller så skulle de betala tillbaka biljetterna. Lufthansa och alla andra alternativ var helt uteslutet. Ungefär som om det vore de som ska få valmöjligheten och inte resenären.

Hade jag läst de general conditions som Nemo föredömligt har lagt upp så hade jag aldrig gett med mig. Har de skrivit så i sina general conditions så är det skamligt att de inte ens följer sina egna villkor.

Ibland tror jag dock att det är deras personals kunskapsnivå (eller ointresse för kunden) snarare än reglerna som brister.

So here we go again….
Skrev för en tid sedan ett inlägg om hur SAS incheckning inte kunde finna en bokning gjord på United.com.
Intressant, har själv upplevt något liknande. Biljetter bokade via United.com för två vuxna och en infant enligt följande CPH-ZRH SAS plus ZRH-ORD Swiss First alla biljetter utställda på 016 serie. Noterbart är också att allt pappersarbete såsom ESTA var ordnat och godkänt långt i förväg.

Döm av min förvåning när de i incheckningen på Kastrup inte hittar någon bokning för mig. Efter MYCKET tjafs och ringande så ordnar jag en ”ny” biljett enbart till ZRH med nämnda SAS flyg. Väl framme i ZRH går vi till transfer check-in för att se om de möjligtvis kan se min bokning till ORD. Zimsalabim där fanns den! Så uppenbarligen fanns min bokning i Swiss system och INTE i SAS.

Kan även dementera att man inte skulle komma in i SWISS first lounge med codeshare biljetter.
Denna gång har jag en bokning gjord på Lufthansa.com och måste erkänna att jag inte blev speciellt förvånad när jag får meddelandet ”Hittar inte namnet” när jag försöker checka-in på SAS.se. Ringer till SAS och får som svar att min resebyrå (alltså Lufthansa.com) måste ha gjort någon ändring i min bokning för den finns inte tillgänglig i SAS system.

Bokningen är confirmed och finns tillgänglig på både Lufthansa.com och checkmytrip.se men det är klart det måste ju vara någon annan än SAS som gjort fel...... jag menar it-systemen på SAS är ju prickfria!

Last edited:
Toppen