Läs SAS General Conditions of Carriage | pdf
"9.2 Cancellation of flights and closing down of routes
9.2.1 Except as otherwise provided by the Convention, if we cancel a flight or close down a route on which you hold a confirmed reservation, we shall, at your option, either:
(...)
9.2.1.2 within a reasonable period of time re-route you to the destination shown on your Ticket in a comparable service class by our own services or at our discretion by those of another Carrier, or by other mutually agreed means and class of transportation without additional charge. If the fare and charges for the revised routing are lower than what you have paid, we shall refund the difference; or (...)"
Således ska SAS se till att du kommer fram, oavsett transportör eller transportsätt, utan att du ska betala extra. Ring ett samtal till SAS igen. Vill du flyga 8/2 så har inte heller Finnair någon flight, utan det ser ut att bli dagen före eller landtransport. Som SAS ordnar efter överenskommelse med dig.
Tack Nemo för ditt svar! Ringde SAS igen, men tyvärr säger de att då *A inte flyger till KAO vill de inte göra nåt annat än att betala tillbaka pengarna. Ingen rerouting med Finnair, trots conditions of carriage. Fick inte prata med någon chef, och ingen chef ringer ut till vanliga konsumenter heller.
Har du eller någon annan en bra kontakt hos SAS som möjligen kan hjälpa mig eller är det här en strid som jag kommer att förlora?