Jovisst rent generellt så är väl det sant, men i verkligheten är det inte så i praktiken. Ryan Air har på många ställen fått miljonbidrag i form av billigare tillgång till flygplatser samt upprustning av terminaler.
När det gäller Norwegian så vet jag inte om det även gäller även dom. Men avreglering och en blind tro på marknadsekonomi tror jag personligen är katastrofalt. Det finns många exempel på ekonomiska dikeskörningar i sådana fall.
Nja, FR fick inte direkt subventionerade flygplatsavgifter.
i Nyköping erbjöd man den slumrande gamla flygvapenbasen runt 2000 kr per rörelse + ca 11 kr/pax. Det är visserligen lågt, men tanken var att man skulle utnyttja passagerarflödena till att skapa andra intäkter i form av parkeringsavgifter, lokalhyror för service, ökade markpriser i närområdet etc.
Detta får man nog anse att man lyckats mer än väl med. Det är i praktiken dyrare att parkera på Skavsta än på Arlanda.
(Någon Kiss n´ Fly möjlighet finns inte på Skavsta, och man har minimiavgifter på avgångsparkeringen
Det har dessutom byggts hotell med mycket mer i området på mark som tidigare var rätt värdelös.
Det man snarare kan ifrågasätta är ju de groteska marknadsföringskostnader som de korkade politikerna gick med på att betala för marknadsföring för Nyköping på plan, tidningar, internet, annonser mm. Personligen tror jag aldrig att FR övergivit Skavsta om kommunen sagt nej. Avtalet går väl dessutom ut i år, så vi kanske snart får se...
När det gäller det sista så har du förstås rätt till din åsikt, men det är bara att acceptera faktum; flyget är sedan länge avreglerat i Europa, med kraftigt sänkta priser för oss konsumenter som resultat.
Och det är förstås den verklighet som både staten, SAS och alla andra har att förhålla sig till när man fattar beslut.