Senaste nytt

SAS blöder och använder skattepengar

"Men snälla, resultatet verkar ju bli detsamma, staterna förhandlar ju för fullt om en försäljning till Lufthansa, trots att man sannolikt förlorar 4 mdkr av skattemedel...Skulle istället SAS försvunnit helt gissar jag att DY tvingats ha nästan lika mycket verksamhet på ARN"

Jag förstår vad du säger men håller inte med, då ditt resonemang förutsätter att värdet alltid är konstant vilket det inte är. SAS börsvärde skulle lika gärna gå upp i värde (likväl som ner) vilket jag ser som troligt om utvecklingen fortsätter som den gör nu. Du förutsätter också att SAS kommer att säljas så fort som det är möjligt vilket jag inte är så säker på. Jag tror att ägarna kommer att vänta ett tag tills 1, marknaden har stabiliserats 2. SAS omorganistaion har satt sig 3. SAS går med vinst
Det är då värdet på SAS spelar någon roll, inte vad värdet är i en kris när värdet är som lägst.

För övrigt tycker jag det är värt att behålla SAS bara för att slippa DY samt Ryan Air i Sverige, men det är ju bara min åsikt!


"Visst. Denna typ av avvägningar ledde till stort statligt stöd till den svenska teko- och varvsindustrin. Med känt resultat..."

Eftersom jag jobbar inom varvsbranschen så kan jag hålla med dig gällande detta till stor del, men detta är en allt för lång diskussion OT. Men det fanns möjlighet att rädda delar av denna bransch om man hade tittat på vad man var bra på och satsat på det. Titta på Tyskland, Norge samt delar av Finländska varvsbranschen.

Men motsatt kan man titta på SJ samt Banverket där man trodde att så fort man avreglerar och privatiserar det kommer det att bli bättre vilket jag och många andra har vissa specifika åsikter om.

Jag säger inte att behålla SAS är det bästa, vad jag säger är att man bör kolla på konsekvenserna av de beslut man tar och ta det som är bäst för Sverige, ekonomiskt samt konkurrensmässigt
 
Last edited:

JonW

Medlem
"Men snälla, resultatet verkar ju bli detsamma, staterna förhandlar ju för fullt om en försäljning till Lufthansa, trots att man sannolikt förlorar 4 mdkr av skattemedel...Skulle istället SAS försvunnit helt gissar jag att DY tvingats ha nästan lika mycket verksamhet på ARN"

Jag förstår vad du säger men håller inte med, då ditt resonemang förutsätter att värdet alltid är konstant vilket det inte är. SAS börsvärde skulle lika gärna gå upp i värde (likväl som ner) vilket jag ser som troligt om utvecklingen fortsätter som den gör nu. Du förutsätter också att SAS kommer att säljas så fort som det är möjligt vilket jag inte är så säker på. Jag tror att ägarna kommer att vänta ett tag tills 1, marknaden har stabiliserats 2. SAS omorganistaion har satt sig 3. SAS går med vinst
Det är då värdet på SAS spelar någon roll, inte vad värdet är i en kris när värdet är som lägst.
Värdet är långt ifrån som lägst i min -4 mdkr-kalkyl. Tvärtom, det har ju stigit ca 300 % sedan krisen. Annars hade det ju varit mycket värre...
F ö har det ju framkommit att LH har i princip stående erbjudande att köpa. Och det till runt dagens kurs, inte när den tredubblats igen, så staten får tillbaka sina pengar...
Och det är alltså LH som tvekar, inte staten.


För övrigt tycker jag det är värt att behålla SAS bara för att slippa DY samt Ryan Air i Sverige, men det är ju bara min åsikt!
DY har ju redan tagit över stor del av SAS svenska marknad, och Ryan har ju deklarerat att man ska konkurrera med SAS på inrikesmarknaden..


Se ovan
 
"Värdet är långt ifrån som lägst i min -4 mdkr-kalkyl. Tvärtom, det har ju stigit ca 300 % sedan krisen. Annars hade det ju varit mycket värre...
F ö har det ju framkommit att LH har i princip stående erbjudande att köpa. Och det till runt dagens kurs, inte när den tredubblats igen, så staten får tillbaka sina pengar...
Och det är alltså LH som tvekar, inte staten."

Detta är rena spekulationer, vad som händer kan vara precis vad som helst! Det går rykten om princip allt just nu och jag tror inte på det förrän det är officiellt bekräftat av någon inblandad part. Det enda som är nästan bekräftat är att Lufthansa var på väg att köpa men som sen drog sig ur.


"DY har ju redan tagit över stor del av SAS svenska marknad, och Ryan har ju deklarerat att man ska konkurrera med SAS på inrikesmarknaden.."

Så ännu större anledning att inte ge dessa skitbolag ännu större marknadsandel! Jag ger gärna lite extra skattepengar om dom kan hållas bort från Sverige! Men som sagt det är min åsikt!
 

nilsson

Medlem
SAS valde som bekant alternativ 1. Facit av detta beslut är en tillgång i dag värd ca 1,2 mdkr.
Ingångskostnaden för denna är som bekant ca 2,4 mdkr i emissionslikvid + marknadsvärdet innan emissionsfesten bröt loss, om man istället valt alt 3. (Har inte orkat leta fram detta, men undrar om det inte var minst 3 mdkr.)
I så fall har det alltså kostat skattebetalarna 5,4 mdkr att få en tillgång värd 1,2 mdkr.
Förlust för skattekollektivet alltså 4,2 mdkr.

Lite risk för Aftonbladetmatemetik där. En orealiserad vinst är inte en strikt förlust. Det är ju inte så att ett högre börsvärde av SAS pre-nyemission krymper tant Agdas pensionspengar.

Jag förstår helt det resonemanget och håller med till viss del men vad är SAS då? Ett aktiebolag passar inte in på beskrivningen iaf ;)

Blanda inte ihop vad företaget vill och vad ägarna vill.
 

JonW

Medlem
"Värdet är långt ifrån som lägst i min -4 mdkr-kalkyl. Tvärtom, det har ju stigit ca 300 % sedan krisen. Annars hade det ju varit mycket värre...
F ö har det ju framkommit att LH har i princip stående erbjudande att köpa. Och det till runt dagens kurs, inte när den tredubblats igen, så staten får tillbaka sina pengar...
Och det är alltså LH som tvekar, inte staten."

Detta är rena spekulationer, vad som händer kan vara precis vad som helst! Det går rykten om princip allt just nu och jag tror inte på det förrän det är officiellt bekräftat av någon inblandad part. Det enda som är nästan bekräftat är att Lufthansa var på väg att köpa men som sen drog sig ur.


"DY har ju redan tagit över stor del av SAS svenska marknad, och Ryan har ju deklarerat att man ska konkurrera med SAS på inrikesmarknaden.."

Så ännu större anledning att inte ge dessa skitbolag ännu större marknadsandel! Jag ger gärna lite extra skattepengar om dom kan hållas bort från Sverige! Men som sagt det är min åsikt!
Det är ju just det jag skrev, det är LH som tvekar till att köpa kring dagens kurs, inte staten som tvekar till att sälja med så stor förlust.
Ang det sista så är väl tanken att hålla oönskad fri konkurrens borta med hjälp av skattepengar rätt främmande för de flesta av oss anhängare av marknadsekonomi.
Och lyckligtvis också för EU:s konkurrensövervakning.
F ö så meddelade ju FR sina planer på svensk inrikestrafik långt före att SAS meddelade sina planer på konkurs.
 

JonW

Medlem
Lite risk för Aftonbladetmatemetik där. En orealiserad vinst är inte en strikt förlust. Det är ju inte så att ett högre börsvärde av SAS pre-nyemission krymper tant Agdas pensionspengar.
Som sagt, när man erbjuds en nyemission har man ett antal alternativ att överväga. Att ta hem det som finns kvar istället för att kasta goda pengar efter onda är ett av dessa.
Hade man valt detta hade Agda och alla vi andra haft en lite större gemensam kaka idag.
 
Ang det sista så är väl tanken att hålla oönskad fri konkurrens borta med hjälp av skattepengar rätt främmande för de flesta av oss anhängare av marknadsekonomi.
Och lyckligtvis också för EU:s konkurrensövervakning.
F ö så meddelade ju FR sina planer på svensk inrikestrafik långt före att SAS meddelade sina planer på konkurs.

Jovisst rent generellt så är väl det sant, men i verkligheten är det inte så i praktiken. Ryan Air har på många ställen fått miljonbidrag i form av billigare tillgång till flygplatser samt upprustning av terminaler.

När det gäller Norwegian så vet jag inte om det även gäller även dom. Men avreglering och en blind tro på marknadsekonomi tror jag personligen är katastrofalt. Det finns många exempel på ekonomiska dikeskörningar i sådana fall.
 

nilsson

Medlem
Nja förhoppningsvis så styrs aktiebolaget enligt ägarnas vilja, det är liksom fundamentalt, förstår inte riktigt hur du tänker där.

Det innebär inte att enskilda ägares, eller ens samliga ägares, "högre" mål är detsamma som styrelsens eller ledningens. Svenska staten har rimligen massa mål som "stärka svensk konkurrenskraft", "jämlikhet i styrelser" och annat som andra ägare inte bryr sig om.
 
Toppen