Fredrik Andersson
Medlem
"Men snälla, resultatet verkar ju bli detsamma, staterna förhandlar ju för fullt om en försäljning till Lufthansa, trots att man sannolikt förlorar 4 mdkr av skattemedel...Skulle istället SAS försvunnit helt gissar jag att DY tvingats ha nästan lika mycket verksamhet på ARN"
Jag förstår vad du säger men håller inte med, då ditt resonemang förutsätter att värdet alltid är konstant vilket det inte är. SAS börsvärde skulle lika gärna gå upp i värde (likväl som ner) vilket jag ser som troligt om utvecklingen fortsätter som den gör nu. Du förutsätter också att SAS kommer att säljas så fort som det är möjligt vilket jag inte är så säker på. Jag tror att ägarna kommer att vänta ett tag tills 1, marknaden har stabiliserats 2. SAS omorganistaion har satt sig 3. SAS går med vinst
Det är då värdet på SAS spelar någon roll, inte vad värdet är i en kris när värdet är som lägst.
För övrigt tycker jag det är värt att behålla SAS bara för att slippa DY samt Ryan Air i Sverige, men det är ju bara min åsikt!
"Visst. Denna typ av avvägningar ledde till stort statligt stöd till den svenska teko- och varvsindustrin. Med känt resultat..."
Eftersom jag jobbar inom varvsbranschen så kan jag hålla med dig gällande detta till stor del, men detta är en allt för lång diskussion OT. Men det fanns möjlighet att rädda delar av denna bransch om man hade tittat på vad man var bra på och satsat på det. Titta på Tyskland, Norge samt delar av Finländska varvsbranschen.
Men motsatt kan man titta på SJ samt Banverket där man trodde att så fort man avreglerar och privatiserar det kommer det att bli bättre vilket jag och många andra har vissa specifika åsikter om.
Jag säger inte att behålla SAS är det bästa, vad jag säger är att man bör kolla på konsekvenserna av de beslut man tar och ta det som är bäst för Sverige, ekonomiskt samt konkurrensmässigt
Jag förstår vad du säger men håller inte med, då ditt resonemang förutsätter att värdet alltid är konstant vilket det inte är. SAS börsvärde skulle lika gärna gå upp i värde (likväl som ner) vilket jag ser som troligt om utvecklingen fortsätter som den gör nu. Du förutsätter också att SAS kommer att säljas så fort som det är möjligt vilket jag inte är så säker på. Jag tror att ägarna kommer att vänta ett tag tills 1, marknaden har stabiliserats 2. SAS omorganistaion har satt sig 3. SAS går med vinst
Det är då värdet på SAS spelar någon roll, inte vad värdet är i en kris när värdet är som lägst.
För övrigt tycker jag det är värt att behålla SAS bara för att slippa DY samt Ryan Air i Sverige, men det är ju bara min åsikt!
"Visst. Denna typ av avvägningar ledde till stort statligt stöd till den svenska teko- och varvsindustrin. Med känt resultat..."
Eftersom jag jobbar inom varvsbranschen så kan jag hålla med dig gällande detta till stor del, men detta är en allt för lång diskussion OT. Men det fanns möjlighet att rädda delar av denna bransch om man hade tittat på vad man var bra på och satsat på det. Titta på Tyskland, Norge samt delar av Finländska varvsbranschen.
Men motsatt kan man titta på SJ samt Banverket där man trodde att så fort man avreglerar och privatiserar det kommer det att bli bättre vilket jag och många andra har vissa specifika åsikter om.
Jag säger inte att behålla SAS är det bästa, vad jag säger är att man bör kolla på konsekvenserna av de beslut man tar och ta det som är bäst för Sverige, ekonomiskt samt konkurrensmässigt
Last edited: